Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-30, 19:42
  #193
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men vi sa ju precis att det finns olika inriktningar av islam.

Ja, koranen och en del annat är ju gemensamt. Precis som att bibeln är gemensamt för kristna, och se dess olika inriktningar.
Men inte pedofili eller våld.

Aishas ålder är i praktiken nästan lika irrelevant som huruvida Maria var jungfru. (inte riktigt lika irrelevant, men nästan)
Mmmm däremot vad som är betydligt mer relevant är att islams store profet, var en polygamist och att en bred majoritet av islams följare är uttalat misogyna samt homofoba, det där med människosynen in general.. är ganska så intressant.


Du som så gärna försöker ta komparativa grepp... vad har gjort att "precis som krisendomen-floskeln" , skakat av sig den medeltida männskosynen då?

Vad fick just kristendom, att abdikera i gudsstatssträvandet.. kan det vara att de kristna (nu generaliserar jag, för man måste det ibland, annars blir det långa tegelstensromaner av redan en petitess) , du ser att samhällets universalmoral, MÅSTE, PER SE.. ALLTID, prioriteras.

Ser du inte det? som ett chorus? man måste allstå uppodla en väldigt gemensam moralisk plattform, för att öht kunna ha med fatalistiska gudsförhärligare att göra, det är ett slags absolut VILLKOR, som jag inte ser att man öht berör där islam är rotat, dvs i de länder där folk ännu vandrar i blindo, intellektuellt våldtagna, om du ursäktar. Av en religion, som är en lydorganisation, en radikal samhällsfaktor, kristendomen har i samtiden, inte tillnärmelsevis ens den viljan eller avsikten med den kristna gudsförklaringen och då kan det nog tusan vara nog så rabiat ändå.

men det finns sådan divergens mellan islam och västlig gudstro... att det är ibland lite skrämmande.
men inte alltid, men där det skär sig med samhällsskicken, skär det sig desto smärtsammare.
Citera
2015-08-30, 21:41
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Mmmm däremot vad som är betydligt mer relevant är att islams store profet, var en polygamist och att en bred majoritet av islams följare är uttalat misogyna samt homofoba, det där med människosynen in general.. är ganska så intressant.


Du som så gärna försöker ta komparativa grepp... vad har gjort att "precis som krisendomen-floskeln" , skakat av sig den medeltida männskosynen då?

Vad fick just kristendom, att abdikera i gudsstatssträvandet.. kan det vara att de kristna (nu generaliserar jag, för man måste det ibland, annars blir det långa tegelstensromaner av redan en petitess) , du ser att samhällets universalmoral, MÅSTE, PER SE.. ALLTID, prioriteras.

Ser du inte det? som ett chorus? man måste allstå uppodla en väldigt gemensam moralisk plattform, för att öht kunna ha med fatalistiska gudsförhärligare att göra, det är ett slags absolut VILLKOR, som jag inte ser att man öht berör där islam är rotat, dvs i de länder där folk ännu vandrar i blindo, intellektuellt våldtagna, om du ursäktar. Av en religion, som är en lydorganisation, en radikal samhällsfaktor, kristendomen har i samtiden, inte tillnärmelsevis ens den viljan eller avsikten med den kristna gudsförklaringen och då kan det nog tusan vara nog så rabiat ändå.

men det finns sådan divergens mellan islam och västlig gudstro... att det är ibland lite skrämmande.
men inte alltid, men där det skär sig med samhällsskicken, skär det sig desto smärtsammare.

Jag tror att kristendomen blev mer sekulaserad pga: Islam är mer kompatibel med ett sekulärt samhälle. Kristendom är egentligen mer ologisk och har därför lett till krig och splittringar. Det är nästan omöjligt att hitta en "sann kristendom" som inte är motsägelsefull. T.ex. har man ju en judelag som är så barbarisk att redan judar slutade följa den före Jesu födelse. Men detta visste inte de kristna.

Koranen går faktiskt att följa.

Så det tror jag är orsaken till det.
Citera
2015-08-31, 07:00
  #195
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror att kristendomen blev mer sekulaserad pga: Islam är mer kompatibel med ett sekulärt samhälle.

Hur? Det är bara mera av din hitta-på retorik.

Citat:
Kristendom är egentligen mer ologisk och har därför lett till krig och splittringar.


"Dom andra gör det också" ... och det fråntar islam sitt eget ansvar?

Klyscha-makare.

Citat:
Det är nästan omöjligt att hitta en "sann kristendom" som inte är motsägelsefull. T.ex. har man ju en judelag som är så barbarisk att redan judar slutade följa den före Jesu födelse. Men detta visste inte de kristna.

Citat:
Koranen går faktiskt att följa.

Hur? För vem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback