Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-06, 17:36
  #1
Medlem
Kalashs avatar
Tycker denna författare är så otroligt grym och förtjänar en redig hyllning.
Trilogin "Prince of Nothing", som är den första delen i serien "The Second Apocalypse" är ta mig fan de bästa jag läst. Det är en sån fantastisk blandning av spänning, fantasy, mystik, filosofi, paralleller till verklighetens histora och gore, skrivet med en flytande prosa som stundtals blir nästan poetisk.

Kom i kontakt med den här bokserien då jag hade läst ut "A Song of Ice & Fire" och behövde en ny fix. Grejen är att jag blivit typ skadad efter att läst Bakkers verk, inga andra böcker hållet måttet. Läste de två första böckerna i Malazan-serien men de kändes så platt och fattigt på något sätt, det är bara en histora liksom och jag saknade alla filosofiska aspekter som får en att tänka till (dock fick man tänka på andra sätt för att hänga med i Malazan). Gick över till Dune efter det, som jag tyckte var bättre och gillade starkt, dock inte upp till Bakkers nivå. Dune var förövrigt en inspirationskälla Bakkers serie. Tänk er Paul Atreides under medeltidens korståg, i en Sagan om ringen -värld fylld med magi och drakar och demoner...

Hur ligger det till på forumet, finns här fler fans av Bakker och hans litterära mästerverk? Vad tyckte ni? Tar gärna emot boktips från folk som läst dessa böcker och kan rekommendera något i samma klass/stil också...
Citera
2015-08-27, 23:04
  #2
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jag håller nu på med Prince of Nothing. Över förväntan kan jag säga. Jag gillar att Scylvendis verkar vara mer än bara irritationsmoment till häst.
Citera
2015-09-21, 21:22
  #3
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag håller nu på med Prince of Nothing. Över förväntan kan jag säga. Jag gillar att Scylvendis verkar vara mer än bara irritationsmoment till häst.

Wow, ett svar! Skoj
Hade tappat hoppet, tänkte att jag får väl starta en tråd om Mein kampf för att få nån respons här

Hur går det, läst vidare i serien?

Ja, Scylvendis är inga Dothrakis direkt Just Cnauir är en riktigt intressant karaktär, både den hårdaste och den sköraste jag stött på i bokväg på många sätt.

Kom igen nu, är serien verkligen så okänd här?
Citera
2015-09-22, 12:36
  #4
Medlem
Pansarhyenas avatar
Om du gillar fantasy med lite intellektuellt djup tror jag Erik Granströms bokserie som inleddes med Svavelvinter kan vara något för dig.

Jag har inte själv läst böckerna, men har dem på min att läsa-lista just för att de påstås vara intellektuellt intressanta - och inte bara i förhållande till annan fantasy.


Bakker kommer nog också att hamna på min att läsa-lista.


Fast jag måste få protestera mot ditt omdöme om Steven Eriksons Malazan-böcker! Påfallande mycket filosofiskt djup har de kanske inte, men inte heller är de någon dussinfantasy som kan avfärdas som "bara en historia". De skildrar en verkligt unik värld full av gråskalor, och inte minst tycker jag att seriens bästa böcker är bland det mest spännande jag alls har läst. Alla som gillar fantasy och inte har något emot att läsa på engelska borde alltså ge dem en chans; läsa i alla fall de två första delarna.
Citera
2015-09-22, 16:54
  #5
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Om du gillar fantasy med lite intellektuellt djup tror jag Erik Granströms bokserie som inleddes med Svavelvinter kan vara något för dig.

Jag har inte själv läst böckerna, men har dem på min att läsa-lista just för att de påstås vara intellektuellt intressanta - och inte bara i förhållande till annan fantasy.


Bakker kommer nog också att hamna på min att läsa-lista.


Fast jag måste få protestera mot ditt omdöme om Steven Eriksons Malazan-böcker! Påfallande mycket filosofiskt djup har de kanske inte, men inte heller är de någon dussinfantasy som kan avfärdas som "bara en historia". De skildrar en verkligt unik värld full av gråskalor, och inte minst tycker jag att seriens bästa böcker är bland det mest spännande jag alls har läst. Alla som gillar fantasy och inte har något emot att läsa på engelska borde alltså ge dem en chans; läsa i alla fall de två första delarna.



Förstår hur du menar. Malazan var helt klart annorlunda på det sättet, som sagt man fick tänka till ordentligt för att hänga med. Speciellt magisystemet med alla olika Warrens gillade jag. Dock läste jag de två första böckerna i serien direkt efter Bakker och var nog därför färgad av honom.

Älskar hur Bakker tacklar begreppet angående den fria vilja i "The Darkness That Comes Before", märks att han är en Phd i filosofi
Citera
2015-09-28, 21:33
  #6
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash
Wow, ett svar! Skoj
Hade tappat hoppet, tänkte att jag får väl starta en tråd om Mein kampf för att få nån respons här

Hur går det, läst vidare i serien?

Ja, Scylvendis är inga Dothrakis direkt Just Cnauir är en riktigt intressant karaktär, både den hårdaste och den sköraste jag stött på i bokväg på många sätt.

Kom igen nu, är serien verkligen så okänd här?
Är precis i slutet av den första boken. Kommer att fortsätta med serien ngn gång i höst. En bok helt klart över förväntan!

Och finns det en mer uttömmande beskrivning av hur man uttalar alla de där namnen med ä och ö?
Citera
2015-09-28, 22:56
  #7
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Är precis i slutet av den första boken. Kommer att fortsätta med serien ngn gång i höst. En bok helt klart över förväntan!

Och finns det en mer uttömmande beskrivning av hur man uttalar alla de där namnen med ä och ö?


Hmmm, om jag minns rätt så ska det i slutet av första eller andra boken finnas ett litet dictionary som även tar upp uttal, utöver beskrivning av platser och namn
Citera
2017-04-08, 22:51
  #8
Medlem
Hej på er! Inte så aktiv tråd det här, trist. Det är tråkigt att R. Scott Bakker inte är mer känd, han är helt klart min favoritförfattare! Jag vet inte om det är så att många (inom den kretsen som kan tänkas läsa denna sortens böcker) helt enkelt inte hört talas om honom eller om en hel del har provat att läsa hans böcker men gav upp. Det filosofiska blir kanske lite väl tungt för en del läsare.

Jag började läsa Brandon Sandersons The Stormlight Archive direkt efter och det kändes ju oerhört simpelt till en början när man jämförde. Men det är ju en helt annan typ av fantasy så det är lite orättvist att jämföra. Men jag fastnade för de, kommer helt klart fortsätta den serien när nya böcker kommer ut!

Har påbörjat Steven Eriksons Malazan-serie nyligen och är halvvägs in i första boken. Som du skriver Kalash så blev jag också besviken efter allt man hört om den. Men som du säger så beror väl det på att man är färgad av Bakker. Det känns som det finns potential där som gör att jag vill läsa klart den. Den håller mig fast på nått sätt, jag kommer säkert bli ett fan hehe.
Trots att Prince of Nothing är oerhört komplex så kom jag in i första boken mycket smidigare än i Malazan-serien, flytet finns helt enkelt inte där i Gardens of the Moon (än så länge iaf), men har hört att det blir bättre bara till nästa bok.

Har du läst The Aspect-Emperor trilogin Kalash? Eller ja, fram till sista boken The Unholy Consult som kommer ut nu i juli tydligen. Fan vad jag är taggad!
Citera
2017-04-12, 07:09
  #9
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solanus
Har påbörjat Steven Eriksons Malazan-serie nyligen och är halvvägs in i första boken. Som du skriver Kalash så blev jag också besviken efter allt man hört om den. Men som du säger så beror väl det på att man är färgad av Bakker. Det känns som det finns potential där som gör att jag vill läsa klart den. Den håller mig fast på nått sätt, jag kommer säkert bli ett fan hehe.
Trots att Prince of Nothing är oerhört komplex så kom jag in i första boken mycket smidigare än i Malazan-serien, flytet finns helt enkelt inte där i Gardens of the Moon (än så länge iaf), men har hört att det blir bättre bara till nästa bok.

Gillar Malazan-serien starkt. Tyvärr får väl "Gardens of the Moon" sägas vara en av de svagare böckerna i serien... Lätt förvirrande och med en del konstigheter som sedan inte tas upp igen i serien. Erikson har själv sagt att det beror på att den boken skrevs först och att det sen tog flera år innan den gavs ut och han skrev den andra delen och då hade konceptet utvecklats.
Citera
2017-06-24, 15:08
  #10
Medlem
Neofytens avatar
För mig är årets mest efterlängtade bok snart här, nu i juli kommer den fjärde och sista boken The Unholy Consult i R. Scott Bakkers The Aspect-Emperor-serie. Boken blir en liten paus i mitt projekt att läsa Steven Eriksons Malazan Book of the Fallen. Någon annan som också ser fram emot att läsa The Unholy Consult?
Citera
2018-02-08, 17:20
  #11
Medlem
Kalashs avatar
Hade helt missat att svara här i tråden såg jag nu, sorry för det! Nu är jag i alla fall tillbaka, och många böcker senare har jag fortfarande inte hittat något som toppar denna serie

Citat:
Ursprungligen postat av solanus
Har du läst The Aspect-Emperor trilogin Kalash? Eller ja, fram till sista boken The Unholy Consult som kommer ut nu i juli tydligen. Fan vad jag är taggad!

Yes! Jag har läst allt som har släppts! tAE-trilogin är jävligt bra! Dock kommer den inte upp i riktigt samma nivå som Prince of Nothing anser jag. Just filosofin som jag fastnade så för är inte alls lika framträdande i tAE, här är det mer en renodlad fantasy om man säger så (dock fantasy i det yttersta toppskiktet). En viss huvudkaraktär får vi inte heller längre följa via POV, utan istället genom karaktärer i dennes närhet, lite tråkigt men författaren gör det jävligt bra så det väger upp. I övrigt känner man igen sig från i stilen i den första trilogin, och språket är fortfarande samma fantastiska flytande prosa som tidigare. Rekommenderas starkt om du ännu inte börjat läsa!

Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
För mig är årets mest efterlängtade bok snart här, nu i juli kommer den fjärde och sista boken The Unholy Consult i R. Scott Bakkers The Aspect-Emperor-serie. Boken blir en liten paus i mitt projekt att läsa Steven Eriksons Malazan Book of the Fallen. Någon annan som också ser fram emot att läsa The Unholy Consult?

Som sagt sent svar, men ja, jag räknade faan dagarna tills boken skulle släppas och blev definitivt inte besviken

Tyckte The Unholy Consult var den bästa boken i AE-trilogin. Älskade hur all uppbyggnad från tidigare böcker nådde sin kulme i en otrolig kavalkad av våld, mörker och morbida, välbeskrivna och detaljerade scener.

Boken innehåller en nästan 200 sidor lång sammandrabbning som är, hands down, det utan tvekan mest episka jag någonsin läst, alla kategorier. Satt fan som på nålar och nästan skrek rakt ut "shit, helvete, å jävlar!!" och undrade hur fan detta skulle kunna överträffas, för att sedan vända blad och kastas in i en ännu högre nivå av extas och finna mig ytterligare perplex. Jag var fan helt utmattad efteråt

Någon annan som läst hela serien? Eller kanske precis fått upp ögonen för den, eller gett den en chans men inte fastnat? Vore intressant att höra lite åsikter


Citera
2018-02-20, 23:22
  #12
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash
[...]

Som sagt sent svar, men ja, jag räknade faan dagarna tills boken skulle släppas och blev definitivt inte besviken

Tyckte The Unholy Consult var den bästa boken i AE-trilogin. Älskade hur all uppbyggnad från tidigare böcker nådde sin kulme i en otrolig kavalkad av våld, mörker och morbida, välbeskrivna och detaljerade scener.

Boken innehåller en nästan 200 sidor lång sammandrabbning som är, hands down, det utan tvekan mest episka jag någonsin läst, alla kategorier. Satt fan som på nålar och nästan skrek rakt ut "shit, helvete, å jävlar!!" och undrade hur fan detta skulle kunna överträffas, för att sedan vända blad och kastas in i en ännu högre nivå av extas och finna mig ytterligare perplex. Jag var fan helt utmattad efteråt

Någon annan som läst hela serien? Eller kanske precis fått upp ögonen för den, eller gett den en chans men inte fastnat? Vore intressant att höra lite åsikter



Jag skrev såhär i den stora fantasytråden i somras.

Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag läste nyligen ut The Unholy Consult av R. Scott Bakker som är den fjärde och avslutande boken i The Aspect-Emperor-serien. Jag får nog säga att jag är lite kluven just nu, i mitt tycke var det kanske lite för hastigt avslut med för lite fokus på karaktärerna och mer på själva världen som byggts upp. Samtidigt förstår jag Bakkers val av fokus eftersom det filosofiska världsbygget är en så fundamental del av handlingen.

Men jag kan inte annat än rekommendera R. Scott Bakkers författarskap, börja med Prince of Nothing trilogin, det är sannerligen ett filosofiskt djup (han har tydligen en PhD i filosofi och är verksam inom universitetsvärlden) i hans böcker som är rätt unikt inte bara för fantasy. Det bör kanske nämnas att han skriver på ganska krävande engelska (tycker jag iallafall) och jag anser mig ändå vara relativt bra på engelska. Det får helt enkelt ta sin tid att läsa men det är lätt värt det, det är verkligen episkt i skala och riktigt mörkt och skitigt.

Visst som du tidigare säger det filosofiska är inte lika framträdande i tAE som i PoN-trilogin men jag hade också fastnat riktigt hårt för karaktärerna. Jag är dock inte lika kluven längre och mycket berodde nog på att jag inte hade kollat upp hur stor encyklopedin i slutet av boken var så jag blev helt överraskad när det var slut haha my bad. Jag tycker dock fortfarande att det var lite synd att Bakker delade upp den planerade sista boken i två böcker, jag antar det var bokförlaget som fick sista ordet.

Men det var givetvis oerhört mäktigt berättat! Unikt berättat får man faktiskt säga. Även om jag som du håller hans PoN högre måste man imponeras. Förhoppningsvis är det många som kommer läsa dessa böcker, ingen får gå genom livet och missa karaktären Cnaiür, Most violent of all men.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback