Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 17:14
  #229
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Hela grejen med en värnpliktsarmé är att det ALLTID finns unga och vältränade personer i tjänst.

En "kraftigt utökad yrkesarmé" är en ren fantasiprodukt i ett såpass litet land som Sverige. Om du har missat det så är det vad tomtarna i riksdagen försökt med sedan värnplikten las ner. Det gick mindre bra.

Säg istället att man utbildar 30.000 värnpliktiga per år. Då finns det 300.000 man som ligger inom 10 år från sin värnpliktsutbildning. Deras färdigheter uppehålls med repövningar och frivillig försvarsverksamhet. Dessa kan sättas in med i princip noll förvarning i stridsfärdiga förband (precis som det var förr).

Vad gäller folk som klarat av t.ex. KJ eller FJS så kan du kallt räkna med att de som inte är i stridbart skick vid 26 års ålder kan räknas på handens fem fingrar. Den typen av a-personlighet håller sig i skick, oftast livet ut.

Vad gäller "plikten" så kan man ju tvångsinkalla enbart frivilliga? Eller? Det är ju bara att fråga vid mönstringen det. Alltså om personen vill bli tvångsinkallad.

Därmed skulle man kunna kalla det hela för frivilligt tvång.
Citera
2017-01-15, 17:44
  #230
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Hela grejen med en värnpliktsarmé är att det ALLTID finns unga och vältränade personer i tjänst.

Stämmer inte, värnpliktsförsvar är ett sätt att relativt billigt fylla ett stort antal förband med personal över tid. Under den riktiga allmänna värnpliktens tid så fanns det ett antal "Beredskapsplutoner" i varje Militärområde, dessa skulle täcka upp för värnpliktsförbanden under den tid det inte låg inne några, alternativt att de var tidigt på deras utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av henkka
En "kraftigt utökad yrkesarmé" är en ren fantasiprodukt i ett såpass litet land som Sverige. Om du har missat det så är det vad tomtarna i riksdagen försökt med sedan värnplikten las ner. Det gick mindre bra.

Går ju såklart om man skulle skjuta till mer pengar, men då ska man ju ha klart för sig att antalet förband hade varit mycket mindre än vid ens ett kombinerat värnplikts- yrkesförsvar.
__________________
Senast redigerad av Nehej 2017-01-15 kl. 17:47.
Citera
2017-01-15, 19:29
  #231
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Stämmer inte, värnpliktsförsvar är ett sätt att relativt billigt fylla ett stort antal förband med personal över tid. Under den riktiga allmänna värnpliktens tid så fanns det ett antal "Beredskapsplutoner" i varje Militärområde, dessa skulle täcka upp för värnpliktsförbanden under den tid det inte låg inne några, alternativt att de var tidigt på deras utbildning.



Går ju såklart om man skulle skjuta till mer pengar, men då ska man ju ha klart för sig att antalet förband hade varit mycket mindre än vid ens ett kombinerat värnplikts- yrkesförsvar.

Beredskapsskvadroner-och kompanier tom. Vi hade en beredskapsskvadron på K1 där jag lumpade. De hade lite andra in- och utryckningstider än vi övriga för att det alltid skulle finnas en skvadron redo. OBS att dessa inte hade något med vakt- och beredskap att göra, där var det en pluton som tjänstgjorde, bestående av g- och h-meniga. De dög endast som grindapor och blev inte heller krigsplacerade.
Beredskapsskvadronen var en motoriserad (tgb13) skytteskvadron för kuppförsvar. /end lumparnostalgi
__________________
Senast redigerad av BWisser 2017-01-15 kl. 19:38.
Citera
2017-01-31, 22:50
  #232
Medlem
Nochillss avatar
Jag läste på Text-TV att alla ungdomar, både tjejer och killar, födda -99 och -00 ska få genomgå mönstring 2018 för att få fram 2000 st värnpliktiga till 2019.

Riksdagsledamöterna är bra rädda inför det ryska vapenskramlandet samt att det är mycket svårt att mobilisera ett värdigt hemvärn av oss försoffade gubbar.
Citera
2017-02-01, 00:10
  #233
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag läste på Text-TV att alla ungdomar, både tjejer och killar, födda -99 och -00 ska få genomgå mönstring 2018 för att få fram 2000 st värnpliktiga till 2019.

Riksdagsledamöterna är bra rädda inför det ryska vapenskramlandet samt att det är mycket svårt att mobilisera ett värdigt hemvärn av oss försoffade gubbar.
Vad bra, 200 000 ska mönstra för att få fram 2000 värnpliktiga. En procent, det är en bit från allmän värnplikt.
Citera
2017-02-01, 18:16
  #234
Medlem
konstapels avatar
Problemet som försvaret står inför även när en ytterst liten del av årskullen ska kallas in, inget som fanns finns nu:

https://www.svd.se/utmaningarna-hang...arsberedningen

Försvaret består av kulisser, bara yta, inget djup, så kan läget sammanfattas. Det måste till en helt annan prio på vad försvaret behöver från politikernas sida om återaktiveringen av värnplikten ska bli något annat än ren nostalgi och om man verkligen menar allvar med att Sverige ska kunna försvaras.
Citera
2017-02-01, 20:30
  #235
Medlem
Christopher.s avatar
2000 är inte värnplikt, det kan snaras liknas vad det turkarna gjorde, barnarov av de bästa krigarna. Om vi ska ägna åt oss barnarov så är det rimligt att de ses som en elit och får en lön på 50.000 i månaden och hyllas i tidningar som patrioterna eller något i den stilen.
Citera
2017-02-03, 14:40
  #236
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
2000 är inte värnplikt, det kan snaras liknas vad det turkarna gjorde, barnarov av de bästa krigarna. Om vi ska ägna åt oss barnarov så är det rimligt att de ses som en elit och får en lön på 50.000 i månaden och hyllas i tidningar som patrioterna eller något i den stilen.

Som yrkesarmén idag fungerar idag är det inte alls bra där 2% eller vad det nu är hoppar av den betalda GMU. Att vara soldat måste vara ett kall där individen har tagit ett fullständigt, moget beslut för att tjäna rikets säkerhet.

Yrkessoldater i USA tjänar inte heller bra med pengar men jag har läst att de som tar ett längre uppdrag i Afghanistan i slutändan har råd med tex en Harley Davidson.
Citera
2017-03-02, 06:27
  #237
Medlem
Ska återinföras i sommar tydligen.
Någon mer än jag som känner NOLL jävla lust och försvara det här landet? Dom får skicka svetsarn, ruinfeldt, mona muslim och dom andra kräken. Jag tänker försvara min familj och mitt hem, resten av landet skiter jag fullständigt i, låt det brinna ner till grunden, vi är redan på god jävla väg.
Citera
2017-03-02, 18:08
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Ska återinföras i sommar tydligen.
Någon mer än jag som känner NOLL jävla lust och försvara det här landet? Dom får skicka svetsarn, ruinfeldt, mona muslim och dom andra kräken. Jag tänker försvara min familj och mitt hem, resten av landet skiter jag fullständigt i, låt det brinna ner till grunden, vi är redan på god jävla väg.

Jadu, om Ryssland invaderar Sverige...så kommer nog många förråda landet och regeringen emot betalning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback