Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-06, 14:42
Medlem
Jag har äntligen tänkt köpa mig ett hus eller en ny lägenhet. Har ca. 350.000 sparat för att betala mina 14%. Bostaden tänkte jag i Solna/Sundbyberg däromkring.

Men hur gör man för att räkna ut vad det kommer att kosta / mån? När jag varit på de olika bankernas sidor så står det "driftavigft". Vet inte vad det är (eller jag vet lite) men har ingen aning hur man räknar ut det för ett hem jag inte har Tips/Idéer?
Citera
2015-08-06, 15:05
Medlem
Mcreadys avatar
Drift kostnad är väl El, vatten och sånt. Brukar väl stå årlig driftkostnad så det är ju bara dela det på 12.

Jag betalar ca 6000kr för ett radhus efter alla driftkostnader är tillagda.
Citera
2015-08-06, 15:51
Medlem
Har för mig att hemnet anger driftskostnad, de gjorde det på min lgh iaf.
Citera
2015-08-06, 16:58
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Jag har äntligen tänkt köpa mig ett hus eller en ny lägenhet. Har ca. 350.000 sparat för att betala mina 14%. Bostaden tänkte jag i Solna/Sundbyberg däromkring.

Men hur gör man för att räkna ut vad det kommer att kosta / mån? När jag varit på de olika bankernas sidor så står det "driftavigft". Vet inte vad det är (eller jag vet lite) men har ingen aning hur man räknar ut det för ett hem jag inte har Tips/Idéer?
15% är det väl man bör ha

Driftavgift är väl kostnader för bostaden utöver det du ska betala till föreningen, typ försäkring, vatten, el om sånt inte ingår, eller är jag helt ute och snurrar nu?
Citera
2015-08-06, 17:51
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Du säger att dina 350K är ca 14% och då tittar du alltså på objekt kring 2,5M. Tror vi får hålla oss till lägenheter då.

Såhär kan man räkna:

Nödvändiga driftskostnader som el försäkring, mm - räkna 1000/mån (och det är högt räknat)
Icke nödvändiga som tele, internet, kabeltv, etc - 1000/mån till (beroende på vad du har för krav)
Månadsavgift till föreningen.

Till det kommer finansiering. Räkna 1,5% ränta idag. Denna kommer sannolikt gå upp men du kan binda på några år på ungefär den nivån om du vill.

2,5M - 350K = 2,15M * 0,015 = 32.250 kr/år minus ränteavdrag (*0,7) = 22.575/år = 1900/mån.

Jag skulle räkna på amortering om 2% av lånebeloppet tills du kommer ner på 70% belåningsgrad, för det är vad vissa banker redan kräver och det kan bli lag inom kort.

2,15M * 0,02 = 43000/år = 3580/mån (detta är ett SPARANDE, inte en kostnad)

Så totalt sett: 1000+1000+1900+3580+ månadsavgiften= ca 7500 plus månadsavgift till föreningen. Och då inkluderar det ett långsiktigt sparande till dig själv om 3580/mån i form av avbetalning på lånet. Man kan som sagt försöka komma undan detta, och många gör det, men jag skulle inte rekommendera det.

Detta är baserat på dagens låga ränta men inkluderar en hyfsat rejäl amortering (som du kanske kan slippa om du nu väljer bort den och banken går med på det) och väl tilltagna siffror för de löpande kostnaderna.
Senast redigerad av RiverStyx 2015-08-06 kl. 17:55.
Citera
2015-08-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Du säger att dina 350K är ca 14% och då tittar du alltså på objekt kring 2,5M. Tror vi får hålla oss till lägenheter då.

Såhär kan man räkna:

Nödvändiga driftskostnader som el försäkring, mm - räkna 1000/mån (och det är högt räknat)
Icke nödvändiga som tele, internet, kabeltv, etc - 1000/mån till (beroende på vad du har för krav)
Månadsavgift till föreningen.

Till det kommer finansiering. Räkna 1,5% ränta idag. Denna kommer sannolikt gå upp men du kan binda på några år på ungefär den nivån om du vill.

2,5M - 350K = 2,15M * 0,015 = 32.250 kr/år minus ränteavdrag (*0,7) = 22.575/år = 1900/mån.

Jag skulle räkna på amortering om 2% av lånebeloppet tills du kommer ner på 70% belåningsgrad, för det är vad vissa banker redan kräver och det kan bli lag inom kort.

2,15M * 0,02 = 43000/år = 3580/mån (detta är ett SPARANDE, inte en kostnad)

Så totalt sett: 1000+1000+1900+3580+ månadsavgiften= ca 7500 plus månadsavgift till föreningen.

Detta är baserat på dagens låga ränta men inkluderar en hyfsat rejäl amortering (som du kanske kan slippa om du nu väljer bort den och banken går med på det) och väl tilltagna siffror för de löpande kostnaderna.

Tack snälla!
Citera
2015-08-06, 17:58
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Tack snälla!

Jag är glad om det var till hjälp. Ps lade till en edit om amorteringen. Som jag ser det bör man räkna med den av två skäl: 1- det är alltid sunt att betala av successivt på lån. 2. det kan komma att bli lag på detta så då kan man lika väl vara förberedd på den utgiften (det är som sagt en utgift i form av tvingande sparande, dock ingen kostnad då det är till dig själv du betalar den)
Citera
2015-08-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
...
...

Kalkylen i stort håller absolut, men just dessa två poster verkar oerhört höga och den andra posten kan man ju dividera om den öht hör till bostadskostnad (bor man i hyreslägenhet idag så är det ju för övrigt inget nytt under solen).

Själv betalar jag för 70kvm ca 350-400/mån för el(då ska tilläggas att jag antagligen kan sänka kostnaden på hushållsel ordentligt... golvvärme året runt? 2st TV på standby 24/7 i ett ensamhushåll? Halvfull diskmaskin som körs? Köra tvättmaskin med 2 plagg? ojoj... måste tänka om!) och typ 90kr/mån för hemförsäkring(inkl BR-tillägg), alltså halva priset mot ovan. Men det kanske är bra mycket dyrare med hemförsäkring i Sthlms län än i småstäder?

Just i mitt fall så ingår Bredband (och IP-tele om jag vill) i avgiften medans jag definitivt inte tycker TV ska inräknas i boendekostnad (grundutbudet finns ju i regel gratis - utöver det får man såklart göra som man vill... nåja) Men säg att man räkna med bredbandet så är det ändå bara 200kr(?)/mån?

Ska man nu vara petig så kanske man ska ta med parkeringsplats/garage i kalkylen om sådan finns - kan man ju slå ihop med avgiften såklart också...

I allt annat väsentligt en bra kalkyl.
Citera
2015-08-06, 19:25
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Kalkylen i stort håller absolut, men just dessa två poster verkar oerhört höga och den andra posten kan man ju dividera om den öht hör till bostadskostnad (bor man i hyreslägenhet idag så är det ju för övrigt inget nytt under solen).

Själv betalar jag för 70kvm ca 350-400/mån för el(då ska tilläggas att jag antagligen kan sänka kostnaden på hushållsel ordentligt... golvvärme året runt? 2st TV på standby 24/7 i ett ensamhushåll? Halvfull diskmaskin som körs? Köra tvättmaskin med 2 plagg? ojoj... måste tänka om!) och typ 90kr/mån för hemförsäkring(inkl BR-tillägg), alltså halva priset mot ovan. Men det kanske är bra mycket dyrare med hemförsäkring i Sthlms län än i småstäder?

Just i mitt fall så ingår Bredband (och IP-tele om jag vill) i avgiften medans jag definitivt inte tycker TV ska inräknas i boendekostnad (grundutbudet finns ju i regel gratis - utöver det får man såklart göra som man vill... nåja) Men säg att man räkna med bredbandet så är det ändå bara 200kr(?)/mån?

Ska man nu vara petig så kanske man ska ta med parkeringsplats/garage i kalkylen om sådan finns - kan man ju slå ihop med avgiften såklart också...

I allt annat väsentligt en bra kalkyl.

Ja de är väl tilltagna, vilket jag också skrev. Men poängen med just de kostnaderna är ju att de beror på vad köparen har för krav.

Vissa kör reguljär TV eller basutbud medans andra kör fullt utbud med alla filmkanaler etc. Sen är elräkningen väldigt olika mellan olika bostäder, och om man vill ha egen AC eller extra värme om vintern påverkar detta också.

Så det blir liksom omöjligt att säga vad summan för "driften" blir i realiteten. Och då tyckte jag att eftersom någon frågar så är det bättre att ta rejäl höjd än att råka lura någon att kostnaderna kommer vara lägre än de blir.

1000 för "nödvändiga" kostnader och 1000 för valfria - då har vi tagit rejäl höjd tycker jag. Sen kan många hamna på halva det beloppet, men vi kan inte utgå ifrån att så skulle vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in