Citat:
Ursprungligen postat av
G.Sjoberg
Jag har äntligen tänkt köpa mig ett hus eller en ny lägenhet. Har ca. 350.000 sparat för att betala mina 14%. Bostaden tänkte jag i Solna/Sundbyberg däromkring.
Men hur gör man för att räkna ut vad det kommer att kosta / mån? När jag varit på de olika bankernas sidor så står det "driftavigft". Vet inte vad det är (eller jag vet lite) men har ingen aning hur man räknar ut det för ett hem jag inte har

Tips/Idéer?
Du säger att dina 350K är ca 14% och då tittar du alltså på objekt kring 2,5M. Tror vi får hålla oss till lägenheter då.
Såhär kan man räkna:
Nödvändiga driftskostnader som el försäkring, mm - räkna 1000/mån (och det är högt räknat)
Icke nödvändiga som tele, internet, kabeltv, etc - 1000/mån till (beroende på vad du har för krav)
Månadsavgift till föreningen.
Till det kommer finansiering. Räkna 1,5% ränta idag. Denna kommer sannolikt gå upp men du kan binda på några år på ungefär den nivån om du vill.
2,5M - 350K = 2,15M * 0,015 = 32.250 kr/år minus ränteavdrag (*0,7) = 22.575/år = 1900/mån.
Jag skulle räkna på amortering om 2% av lånebeloppet tills du kommer ner på 70% belåningsgrad, för det är vad vissa banker redan kräver och det kan bli lag inom kort.
2,15M * 0,02 = 43000/år = 3580/mån (detta är ett SPARANDE, inte en kostnad)
Så totalt sett: 1000+1000+1900+3580+ månadsavgiften= ca
7500 plus månadsavgift till föreningen. Och då inkluderar det ett långsiktigt sparande till dig själv om 3580/mån i form av avbetalning på lånet. Man kan som sagt försöka komma undan detta, och många gör det, men jag skulle inte rekommendera det.
Detta är baserat på dagens låga ränta men inkluderar en hyfsat rejäl amortering (som du kanske kan slippa om du nu väljer bort den och banken går med på det) och väl tilltagna siffror för de löpande kostnaderna.