Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-06, 11:10
  #1
Medlem
Har skaffat mitt första vapen och nu är det dags för inskjutning.
Banan är 80 meter lång. Om jag skjuter in mitt vapen med ett överslag på 2.4 cm så ska den vara nollad på 125 meter. Den maximala avvikelsen (enligt tabell) ska då vara just 2.4cm på 80m.

Frågor:

1. Är 2.4cm en ok avvikelse om jag inte vill kompensera? Om jag tex vill skjuta en mindre räv på under 100 m?

2. Jag vet ingen bana i närheten där man kan skjuta på 125m. Om jag testar att skjuta på 80, 50 och 25 meter och vi förutsätter att kulans höjd följer tabellen på dom avstånden. Kan jag då kallt räkna med att den är nollad på 125m?

3. Är 125 meter ett bra inskjutningsavstånd? Den jakt jag ska bedriva i närtid är vakjakt på räv och förhoppningsvis smygjakt på rådjur.
Citera
2015-08-06, 11:34
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Har skaffat mitt första vapen och nu är det dags för inskjutning.
Banan är 80 meter lång. Om jag skjuter in mitt vapen med ett överslag på 2.4 cm så ska den vara nollad på 125 meter. Den maximala avvikelsen (enligt tabell) ska då vara just 2.4cm på 80m.

Frågor:

1. Är 2.4cm en ok avvikelse om jag inte vill kompensera? Om jag tex vill skjuta en mindre räv på under 100 m?

2. Jag vet ingen bana i närheten där man kan skjuta på 125m. Om jag testar att skjuta på 80, 50 och 25 meter och vi förutsätter att kulans höjd följer tabellen på dom avstånden. Kan jag då kallt räkna med att den är nollad på 125m?

3. Är 125 meter ett bra inskjutningsavstånd? Den jakt jag ska bedriva i närtid är vakjakt på räv och förhoppningsvis smygjakt på rådjur.

1. Ja

2. Ja, men jag skulle ändå rekommendera dig att säkerställa detta med ett fältmässigt test ute i skogen.

3. Varför så långt avstånd? 125m torde vara ganska nära den bortre gränsen för vad som är etiskt försvarbart mot rådjur. Avståndet är enligt min mening för långt mot räv, speciellt nattetid. Jag har 55m som bortre gräns vid mitt gömsle.
Citera
2015-08-06, 11:45
  #3
Medlem
blowns avatar
125m är långt. Det är svårt att göra ett helt säkert skott på det avståndet. 2,5cm på 80 meter är inte mycket, men ska du å andra sidan skjuta räv på så långa avstånd så måste du vara så pass säker att du inte har en felmarginal på särskilt många milimeter.

Mitt råd är att skjuta in mitt i på 80 meter för att få lite allsidighet och sedan inte skjuta på en räv längre bort än 60 meter. Kompensera litegranna för att skjuta rådjur på längre avstånd. 125m låter iofs i längsta laget även för rådjur.
Citera
2015-08-06, 12:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
1. Ja

2. Ja, men jag skulle ändå rekommendera dig att säkerställa detta med ett fältmässigt test ute i skogen.

3. Varför så långt avstånd? 125m torde vara ganska nära den bortre gränsen för vad som är etiskt försvarbart mot rådjur. Avståndet är enligt min mening för långt mot räv, speciellt nattetid. Jag har 55m som bortre gräns vid mitt gömsle.

3. Jag läste på jägarförbundets hemsida att en grundregel var 3cm överslag på 100m skjutavstånd. Så jag utgick från det och laborerade mig fram till 125m med sakos balistikapp.
Citera
2015-08-06, 13:20
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
3. Jag läste på jägarförbundets hemsida att en grundregel var 3cm överslag på 100m skjutavstånd. Så jag utgick från det och laborerade mig fram till 125m med sakos balistikapp.

OK! Man vet aldrig vad man råkar ut för i skogen, så en tums överslag är ganska bra. Det innebär att bössan fungerar för de allra flesta typerna av jakt från 0-150meter, om du har någon av de vanligast förekommande kalibrarna vill säga.
Citera
2015-08-06, 20:37
  #6
Medlem
Tack för svaren jag ska nog göra min inskjutning på 125m och sen göra en kontrollskjutning på det avståndet vid lämpligt tillfälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback