2023-09-27, 19:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Det var därför som jag också skrev Netflix. Sedan är det ganska enkelt att installera appen för valfri tjänst om den inte är förinstallerad.
Absolut, men testa en AppleTV4K-enhet, så märker du skillnaden. Beroende på vilken TV som man jämför med det är så är skillnaden hur UI flyter mer eller mindre stor. Det slår mig att nästan ingen i tråden (någon?) som verkligen provat AppleTV (och då jämfört med inbyggt TV-O/S) har varit missnöjd. De flesta som klagar på AppleTV i tråden verkar mest ha en principell inställning utan att ha provat det.
Senast redigerad av Enterprise 2023-09-27 kl. 19:43.
Citera
2023-09-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Absolut, men testa en AppleTV4K-enhet, så märker du skillnaden. Beroende på vilken TV som man jämför med det är så är skillnaden hur UI flyter mer eller mindre stor. Det slår mig att nästan ingen i tråden (någon?) som verkligen provat AppleTV (och då jämfört med inbyggt TV-O/S) har varit missnöjd. De flesta som klagar på AppleTV i tråden verkar mest ha en principell inställning utan att ha provat det.

Jag har testat ingående, och har två toppmodeller av smartTV av Samsung. Den ena kör jag med inbyggd ATV, den andra med extern fysisk ATV. Den med inbyggd funkar ok för mig, men det är som sagt en nyare toppmodell, så enklare billigare äldre apparater kan vara klart sämre.

Den med fysisk extern funkar oavsett bättre på flera sätt.
Citera
2023-09-27, 20:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har testat ingående, och har två toppmodeller av smartTV av Samsung. Den ena kör jag med inbyggd ATV, den andra med extern fysisk ATV. Den med inbyggd funkar ok för mig, men det är som sagt en nyare toppmodell, så enklare billigare äldre apparater kan vara klart sämre.

Den med fysisk extern funkar oavsett bättre på flera sätt.
Nu blir jag förvirrad, vilken Samsung-TV (jag har också en sådan, 75' OLED) har inbyggd Apple TV? Det är väl något eget O/S. Visserligen välpolerat, men inte samma sak.

Edit: Jag har nog inte Samsung ändå, för den har OLED inte QLED. Måste vara Sony.
Senast redigerad av Enterprise 2023-09-27 kl. 20:04.
Citera
2023-09-27, 20:08
Medlem
Citat:
Nu blir jag förvirrad, vilken Samsung-TV (jag har också en sådan, 75' OLED) har inbyggd Apple TV? Det är väl något eget O/S. Visserligen välpolerat, men inte samma sak.

Edit: Jag har nog inte Samsung ändå, för den har OLED inte QLED. Måste vara Sony.

Jag har två bara några år gamla Samsung QLED 65” i den exklusivaste serien, en i vardagsrummet en i sovrummet.
Citera
2023-09-27, 22:00
Medlem
* iPlayTV för IPTV
* iCloud-bilder på TVn
* FaceTime
* Smidigt att koppla AirPods
* Kan hitta fjärrkontrollen via min iPhone
* Ingen störig reklam
* AirPlay

Vad jag vet kan inte Android TV uppfylla detta. Sen tycker jag Apple TV flyter på bättre också, är snabbare och lättare att navigera i menyerna osv.
Citera
2023-09-27, 22:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
* iPlayTV för IPTV
* iCloud-bilder på TVn
* FaceTime
* Ingen störig reklam
* AirPlay

Vad jag vet kan inte Android TV uppfylla detta. Sen tycker jag Apple TV flyter på bättre också, är snabbare och lättare att navigera i menyerna osv.
Tack empirin växer. De som har prövat AppleTV föredrar det. De som inte prövat AppleTv tycker det är skit.
Citera
2023-09-27, 23:13
Medlem
Är inte en TV utan alla dessa pissfunktioner med appar och dylikt skräp bättre när det kommer till faktisk bild och prestanda? Därför kan jag tänka mig att man skaffar en Apple TV och slipper en androidTV som hänger sig och är efterbliven.
Citera
2023-10-24, 22:52
Medlem
trickydicks avatar
Mina ATV från 2015 får fortfarande alla senaste uppdateringar och är fortfarande rapp som tusan.

Min nyaste Tven Philips från 2018 har slutat fått uppdateringar och TV4 appen funkar ej längre.
Citera
2024-01-15, 17:29
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Nu är ju inte jag rik, så jag är väl kanske inte målgruppen för Apple. Men jag har många gånger funderat på att försöka få tag i en AppleTV.
Allt är ju relativt men en ny Apple TV 4K kostar väl runt 2000 kr . . . vilket knappast tyder på att målgruppen utgörs av rika.

Ser man inget värde i produkten så är det ju naturligtvis dyrt och onödigt oavsett om den kostar 500 eller 10 000 kr.
Citera
2024-03-25, 02:13
Medlem
J.D.Rockefellers avatar
Citat:
Tack empirin växer. De som har prövat AppleTV föredrar det. De som inte prövat AppleTv tycker det är skit.

Du kan lägga till ytterligare en som förstärker din tes. Jag har en Samsung (TQ75QN900C) inköpt förra året i ett allrum där jag har problem med ljusinsläpp. I sovrummet har jag en 2022 års LG (OLED55G2). Så två rätt nya tv, som jag köpt främst pga bildkvalitet och testresultat. Hoppas de ska hänga med en längre stund nu, då bägge tillkommit då tidigare tv gett upp.

Hade planerat att jag skulle plocka undan Apple-tvn inför båda tv apparaternas respektive ankomst. LGn ledsnade jag på tvns menyer, buggighet och seghet inom en vecka. Apple tvn tillbaka.
Samsungen försökte jag stå ut med längre för att slippa en extra fjärrkontroll. Men jag ledsnade på att vänta 1,5 minut på att starta Netflix, ledsnade på att inläsning av bilder i apparna osv tar för lång tid, ledsnade på att behöva starta om olika appar på tvn titt som tätt. Så även där är Apple tvn tillbaka idag.

Jag roar mig nu och då med att leta efter uppdaterad programvara, uppdaterade appar, för att se om det blivit bättre på tv-apparaternas inbyggda system, men hittills fortfarande väsentligt sämre flow än med Apple TV. Enda appen jag använder är youtube på LGn som faktiskt är rätt bra.
Senast redigerad av J.D.Rockefeller 2024-03-25 kl. 02:23.
Citera
2024-04-13, 16:45
Medlem
Serajovics avatar
Jag köpte en Apple tv för jag inte gillade menyn på min smart-tv och det är inte mer med det.
Citera
2024-04-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
* iPlayTV för IPTV
* iCloud-bilder på TVn
* FaceTime
* Ingen störig reklam
* AirPlay

Håller helt och hållet med! Största pluset är Airpodsen för mig. Perfekt i sovrummet på nätterna om jag inte kan sova.

Infuse kopplat till min Plex server. (Plex appen går i princip lika bra, men något bättre stöd i Infuse)
Homekit funktionen är rätt smutt också med kameraövervakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in