2016-12-16, 18:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanharr
1. Är man "inne i Apples ekosystem" så kan du inte hävda att 10 000 kr för en tv är mycket. Deras mobiler börjar på 7000 kr. Det börjar bli löjligt då du bara ska säga emot mig för sakens skull. Speciellt som jag till och med höll med dig när jag sade att man får acceptera de funktioner en tv har ifall man väljer efter bildkvalité.
Det är klart att jag kan. Jag har inga direkta problem med att punga ut 10 000 för en dator. För en TV, som trots allt bara är en stor monitor, så är 10 000 för mig alldeles för mycket. Bara för att man kan tänka sig att betala si eller så för en viss sak så är det ju inte samma sak som att man är sugen att betala lika mycket för en annan sak.

Citat:
2. Den genomsnittlige konsumenten kan inte sätta ihop en dator och vill helst inte ens behöva koppla in sladdar.
Det må så vara men det gör inte iMac till en bättre och mer prisvärd dator än en som är byggd från scratch.

Citat:
3. Det är först när hårdvaran blir för gammal som man inte kan använda streaming-appar på en smart-tv. Angående Spotify så verkar det vara beslut som de själva gör: https://community.spotify.com/t5/And...es/td-p/810513
Tills Netflix ändrar sina API:er och man har en mellanmodell med ett par år på nacken som inte fått några uppdateringar på evigheter.

Citat:
Det ska således inte vara några problem att ha t.ex. Netflix på en äldre WebOS eller Android TV.
Det beror ju på vad man menar med "problem". För mig är så är latensen hos (äldre) smarta TV-apparater ett enormt problem även om det i sig inte är några problem att streama.
Citera
2016-12-16, 19:14
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, Apples mobiler börjar på 4695kr, har du noll koll...?

Att betala 1500kr för en ATV4 kan mycket väl vara ett smart val för de som t ex redan har en TV de är nöjda med, än att lägga 5000-15000kr på en ny TV och ändå få kassa Smartfunktioner.

Iphone 7 börjar på 7k. Att betala 1500 kr för en Apple TV är inte ett smart val.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är klart att jag kan. Jag har inga direkta problem med att punga ut 10 000 för en dator. För en TV, som trots allt bara är en stor monitor, så är 10 000 för mig alldeles för mycket. Bara för att man kan tänka sig att betala si eller så för en viss sak så är det ju inte samma sak som att man är sugen att betala lika mycket för en annan sak.

Det må så vara men det gör inte iMac till en bättre och mer prisvärd dator än en som är byggd från scratch.

Tills Netflix ändrar sina API:er och man har en mellanmodell med ett par år på nacken som inte fått några uppdateringar på evigheter.

Det beror ju på vad man menar med "problem". För mig är så är latensen hos (äldre) smarta TV-apparater ett enormt problem även om det i sig inte är några problem att streama.

1. Det var alltså ett exempel på en tv. WebOS-smart-tv finns för 3000 kr också.
2. Rent prestandamässigt så är det ju så att man får mer för pengarna om man sitter och sätter ihop datorn själv. Hela upplevelsen och enkelheten med en iMac är dock bättre.
3. Händer det så finns chromecast

En intressant notis är att denna tråden skapades innan gen 4 kom ut så den handlar om gen 3. Gen 3 är mer resonabelt prissatt. För 1500 kr tycker jag man kan kräva att den ska ha ett bra spelbibliotek.
Citera
2016-12-16, 19:26
Medlem
Citat:
Iphone 7 börjar på 7k. Att betala 1500 kr för en Apple TV är inte ett smart val.

Ditt påstående var att Apples mobiler börjar på 7000kr, detta är ett totalt käpprätt galet fel påstående, därför att fakta visar att deras mobiler startar på 4695kr. Så sluta flytta målstolparna utan var vuxen nog att erkänna att ditt påstående var fel. Att iPhone 7 börjar på 7k är irrelevant då du påstod nåt helt annat...

Om du tycker att det inte är ett smart val för dig att köpa en ATV för 1500kr är helt ok, det gäller då dina egna preferenser. Men det betyder INTE att det inte är ett smart val för alla andra i världen för det kan faktiskt vara ett smart val för många.

Det finns ett rätt skapligt spelbibliotek på ATV4 och det utökas hela tiden. Och igen, det är inte tänkt som en ersättare för en dedikerad speldator eller spelkonsoll för spelmördar, utan för att vanligt folk ska kunna spela hyfsade spel av olika slag och ha kul.

Räknar man med allt en ATV4 kan och gör på ett smidigt och bra sätt så är priset helt ok för den.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-12-16 kl. 19:31.
Citera
2016-12-16, 19:31
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
1. Men det är ok att lägga 1500 kr på en box?

Men en ny TV för 20 000 istället för en TV Box tycker du är nödvändigt.

Citat:
En intressant notis är att denna tråden skapades innan gen 4 kom ut så den handlar om gen 3. Gen 3 är mer resonabelt prissatt. För 1500 kr tycker jag man kan kräva att den ska ha ett bra spelbibliotek.

Om man inte är en fjunig och tanig lite fjortis med finnar, då behöver man väl för tusan inga spel.
Citera
2016-12-16, 19:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
1. Det var alltså ett exempel på en tv. WebOS-smart-tv finns för 3000 kr också.
Jag misstänker att upplevelsen i den prisklassen är så att man är beredd på att betala för att slippa smartfunktionerna.

Citat:
2. Rent prestandamässigt så är det ju så att man får mer för pengarna om man sitter och sätter ihop datorn själv. Hela upplevelsen och enkelheten med en iMac är dock bättre.
Haha. Nej. Om man använder Windows på samma sätt som man är tvingad att använda macOS så är det precis lika enkelt. Eller svårt. Upplevelsen på en AIO-dator är precis likadan på en fabriksbyggd stationär eller ett hopplock. Att allt sitter ihop påverkar inte upplevelsen på något sätt.

Citat:
3. Händer det så finns chromecast
Meningslöst. Den är ju inte (nödvändigtvis) integrerad...

Citat:
Det är du ganska ensam om att tycka. Att det ens går att spela på den är en bonus, inte en core feature.
Citera
2016-12-16, 19:51
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Jag misstänker att upplevelsen i den prisklassen är så att man är beredd på att betala för att slippa smartfunktionerna.

Haha. Nej. Om man använder Windows på samma sätt som man är tvingad att använda macOS så är det precis lika enkelt. Eller svårt. Upplevelsen på en AIO-dator är precis likadan på en fabriksbyggd stationär eller ett hopplock. Att allt sitter ihop påverkar inte upplevelsen på något sätt.

Meningslöst. Den är ju inte (nödvändigtvis) integrerad...

Det är du ganska ensam om att tycka. Att det ens går att spela på den är en bonus, inte en core feature.

Du har ännu inte förklarat hur man ska undvika att betala för två uppsättningar hårdvara. Prisjakt har 1760 tv-apparater varav 82 stycken inte är smart-tv.
Citera
2016-12-16, 20:41
Medlem
irkens avatar
Citat:
2. Fördelen med en integrerad dator är att alla delarna testats noggrant för kompatibilitet. Köper man en dator i delar så är det stor risk att saker inte funkar ihop, eller att de slutar fungera efter ett tag. Dessutom vill de flesta konsumenter ha integrerade produkter när det är möjligt.
3. Apple stödjer Iphone i 5 år, efter det blir det svårt för hårdvaran att hänga med. Det betyder dock inte att telefonen blir värdelös efter 5 år. Om du t.ex. tittar på Netflix via din smart-tv så lär den aldrig få indraget stöd för det.
Fast nja, köper du som "average" kund en dator i delar så är nog 99% så smarta att dem faktiskt vet att delarna fungerar ihop och det inte blir något knas, sen kan det ju hända saker under installationen, att dem sen dessutom slutar fungera (?) kan ju hända i princip vilken dator som helst om du ska ha det som argument. Skulle nästan argumentera för att en stationär dator jag själv har plockat ihop är mycket bättre än en iMac då jag själv kan byta delar när den börjar bli sämre/blir trasig.

Stödjer, ja. Har du i iPhone fyra - eller har testat en iPhone fyra i dagsläget så borde du själv veta att med dem nyaste IOS uppdaterarna att dem är supersega, dvs näst intill värdelös.

Citat:
1. Är man "inne i Apples ekosystem" så kan du inte hävda att 10 000 kr för en tv är mycket. Deras mobiler börjar på 7000 kr. Det börjar bli löjligt då du bara ska säga emot mig för sakens skull. Speciellt som jag till och med höll med dig när jag sade att man får acceptera de funktioner en tv har ifall man väljer efter bildkvalité.

2. Den genomsnittlige konsumenten kan inte sätta ihop en dator och vill helst inte ens behöva koppla in sladdar.
[/url]

Det ska således inte vara några problem att ha t.ex. Netflix på en äldre WebOS eller Android TV.
Du kan köpa en iPhone 5S för ~3000, och kom inte och säg något med att den är inte det nyaste, för ska du göra det kan vi ju lika gärna dra det med tv.

Om den genomsnittlige konsumenten inte ens vill koppla ihop sladdar så lär dem ju inte heller vilja hålla på att böka med smart-tv systemen som i dagsläget är värdelösa, eller..? Systemet är ju knappast varken användarvänligt eller smidigt.

Citat:
Återigen - du är DEN enda personer som kräver det, ska du ha egna krav så kan jag ju säga att jag kräver att en TV för 10.000 har smarttv med inbyggt playstationstore.
Resonabelt? Nej.

Citat:
Du har ännu inte förklarat hur man ska undvika att betala för två uppsättningar hårdvara. Prisjakt har 1760 tv-apparater varav 82 stycken inte är smart-tv.
Finns ju faktikst dem personer som har tillräckligt dåligt tålamod att dem skiter fullständigt i om deras TV har smarttv eller inte då systemet är dåligt än och hellre köper en ATV med sina pengar.
Senast redigerad av irken 2016-12-16 kl. 20:46.
Citera
2016-12-16, 20:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej, det är 481 av 1760 som är smarta. 146 av dom har Android. Så det är ju inga som helst problem att köpa en TV utan smarta funktioner.
Citera
2016-12-16, 20:48
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Nej, det är 481 av 1760 som är smarta. 146 av dom har Android. Så det är ju inga som helst problem att köpa en TV utan smarta funktioner.

Men om man nu vill ha en bra tv och den har inbyggt smart-tv, vilket i princip alla bra tv-apparater har nu, då tvingas man betala för två uppsättningar hårdvara, inte sant?
Citera
2016-12-16, 20:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Men om man nu vill ha en bra tv och den har inbyggt smart-tv, vilket i princip alla bra tv-apparater har nu, då tvingas man betala för två uppsättningar hårdvara, inte sant?
Med tanke på att tillsammans så var det typ knapp tredjedel som smarta funktioner så verkar det ju inte som om "i princip alla bra tv-apparater" har det. Än så länge verkar det inte vara något problem faktiskt.
Citera
2016-12-16, 21:08
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Med tanke på att tillsammans så var det typ knapp tredjedel som smarta funktioner så verkar det ju inte som om "i princip alla bra tv-apparater" har det. Än så länge verkar det inte vara något problem faktiskt.

Det beror på hur man räknar. Trycker du på bocken på Smart TV på prisjakt så visar den 1065 st, trycker du på X visar den 82 st, men då är det bara de som bekräftats som icke-smart. Hursomhelst så kommer alltid de bästa tv-apparaterna ha någon form av smart-tv. Även om det finns icke-smart-tv så kommer de knappast vara 1500 kr billigare än en motsvarande modell med smart-tv.
Citera
2016-12-16, 22:53
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Den dyraste 55" TV apparaten med Android har en medioker hårdvara i jämförelse med en billig Android TV-Box . Jag köpte nyligen en sådan för drygt 600 Sek och hårdvaran är betydligt kraftfullare än en dyr Android TV. Jag skiter fullständigt i att enheten inte är integrerad i TV apparaten. Det är snarare en fördel att den kan styras separat från TV apparatens system.

Att den tar upp en HDMI plats gör ingenting, det är liksom meningen att man ska koppla in enheter i dessa uttag. Med din logik så är anslutningsmöjligheter via HDMI rent trams och borde inte finnas i en TV. Då kan man fråga sig hur du ska ansluta din kära Xbox One?

Jämför man med en ATV 4, så har en dyr Android TV högre upplösning. En ATV 4 har säkert funktioner som saknas i en Android TV och då är det kanske ointressant att köpa en dyr Android TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in