Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-10, 13:42
  #8737
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
inget har sviktat. isåfall är det deras egen ggirighet om att försöka få 2 skadestånd.

o själva göra det medvetna valet att ingå en civil rättsprocess mot honom.

Deras advokat har då innan informerat dom om att dom kommer bli tvungna betala mördarens rättegångskostnader om dom förlorar.

Dom visste om detta, men valde o gå vidare i sin girighet.

Räknade med oförstående svenskar som skulle ge dom pengar........o dom fick ju rätt....

medvetet kalkylerade om flera sätt o få mer pengar om inte av mördaren så av svenska folket...

fy fan !
Man måste ju betänka att Idas familj har betalat för sin försäkring under x antal år. Således får de nu en lägre ersättning än schablonbeloppet. Något som rätten borde ha beaktat.
Citera
2016-12-10, 13:48
  #8738
Medlem
Yinool0401s avatar
Trodde att försäkringsbolaget betalade till dom drabbade och sen vänder sig till Krist för att få sina slantar????
Citera
2016-12-10, 14:56
  #8739
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Trodde att försäkringsbolaget betalade till dom drabbade och sen vänder sig till Krist för att få sina slantar????
Jag är osäker, men jag är benägen att hålla med. Det uppstår en regresskuld till försäkringsbolaget, vilket innebär att om de anhöriga hade vunnit civilmålet hade mördaren fått betala dubbelt så mycket som stod i morddomen. Det är juridiskt fel, säger jag utan att diskutera hur stort skadeståndet borde vara.
Citera
2016-12-10, 19:27
  #8740
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är osäker, men jag är benägen att hålla med. Det uppstår en regresskuld till försäkringsbolaget, vilket innebär att om de anhöriga hade vunnit civilmålet hade mördaren fått betala dubbelt så mycket som stod i morddomen. Det är juridiskt fel, säger jag utan att diskutera hur stort skadeståndet borde vara.
Ja, jag antar att försäkringsbolaget vänder sig till Kronofogden med sina krav, precis som Brottsoffermyndigheten brukar göra när dom får hoppa in som skadeståndsersättare i gärningsmannens ställe. Brottsoffermyndigheten har då en preskriptionstid på 10 år för återkravet. Om även försäkringsbolaget har det vet jag inte. I vilket fall, Kristoffer kommer nog aldrig att kunna betala.
Citera
2016-12-10, 19:33
  #8741
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, jag antar att försäkringsbolaget vänder sig till Kronofogden med sina krav, precis som Brottsoffermyndigheten brukar göra när dom får hoppa in som skadeståndsersättare i gärningsmannens ställe. Brottsoffermyndigheten har då en preskriptionstid på 10 år för återkravet. Om även försäkringsbolaget har det vet jag inte. I vilket fall, Kristoffer kommer nog aldrig att kunna betala.
Kravet preskriberas inte så länge det upprepas inom preskriptionstiden. Men det är fel att mördaren ska behöva betala två gånger.
Citera
2016-12-10, 19:41
  #8742
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kravet preskriberas inte så länge det upprepas inom preskriptionstiden. Men det är fel att mördaren ska behöva betala två gånger.
Ok, orkade inte läsa så långt.
Schablonbeloppet ska väl vara lika för alla tycker jag. Sen att det är löjligt lågt är en annan sak/diskussion.
Citera
2016-12-10, 19:50
  #8743
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Man kan ju få krupp för mindre! Det Svenska rättsväsendet slår kullerbyttor gång på gång.
Finns det några yrkesgrupper som har säkrat sin framtida försörjning genom eget agerande måste det ju vara advokater och domare.
Dessa småpengar denna familj begär är ju bara en bråkdel av vad en advokat tar in på någon vecka eller månad.
Hoppas dessa "rättskaffens" män och kvinnor är medvetna om att dom är bland dom första som dinglar ur träden en vacker dag när folket fått nog!

5-0 till dig!! Du har helt rätt i allt du skriver!
Domare och advokater tillhör samma krets och är måna om att själva tillgodogöra sig i penningar eller vunna mål Jag tror att de aldrig på riktigt vare sig står på offrets eller den svarandes sida. Allt är bara ett spel som de försöker vinna. De finner en skönhet i den juridiska skriften. Någon äkta känsla för vare sig offret/svarande finns inte. Juridiken kan de tolka /vantolka enligt eget förnuft, vilket passar för dagen

Att familjen valt att processa vidare beror nog inte på att de är besatta av pengar utan mer på att de vill att mördaren ska få ett mer kännbart ekonomiskt straff när han kommer ut i frihet igen efter pyttestraffet han avtjänat.
Citera
2016-12-11, 00:17
  #8744
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Fel Fel Fel, de vill att det är mördaren som ska betala skadeståndet, inget försäkringsbolag.

fel fel fel. ja du har fel. hade du läst o förstått, så hade u sett att det är det jag skriver.
Dom har redan fått pengar av försäkringbolaget. Nu är dom så giriga att dom vill ha av mördaren också. Dom fick ej det i domen. Dom valde att starta en civil process mot honom. O visste med det att om dom förlorade, skulle dom få betala hans omkostnader. helt normalt. inga konstigheter.
Mer än deras girighet då. O deras kalkylerande oo få ut så myket pengar dom kan av försäkring o mördare o lobotomerade svenska folket som inte kan se klart..
Citera
2016-12-12, 06:48
  #8745
Medlem
Pastakryddas avatar
Insamlingen till familjen är avslutad och beloppet blev 125 000 kr.

Fint av alla som deltog tycker jag!
Citera
2016-12-12, 10:46
  #8746
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
fel fel fel. ja du har fel. hade du läst o förstått, så hade u sett att det är det jag skriver.
Dom har redan fått pengar av försäkringbolaget. Nu är dom så giriga att dom vill ha av mördaren också. Dom fick ej det i domen. Dom valde att starta en civil process mot honom. O visste med det att om dom förlorade, skulle dom få betala hans omkostnader. helt normalt. inga konstigheter.
Mer än deras girighet då. O deras kalkylerande oo få ut så myket pengar dom kan av försäkring o mördare o lobotomerade svenska folket som inte kan se klart..

Riktigt!

Dom ville ha mer än dom 50´ per näsa som är standard och dom var väl medvetna om att förlorande part bär motpartens ombudskostnad. Klart som korvspad, inte synd om dom. Inte mer än vanligt synd om dom i vilket fall, om man jämför med andra som förlorat anhörig.
Citera
2016-12-12, 12:29
  #8747
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Insamlingen till familjen är avslutad och beloppet blev 125 000 kr.

Fint av alla som deltog tycker jag!

hoppas dom skattar osv för detta nu då. om inte kan ju skatteverket kolla lite på detta, o gräver dom mer så lär dom ju hitta mer hos dessa giriga människor.

Man kanske kan hoppas att dom inte tar emot det.

Då slipper dottern vända sig i graven.
Citera
2016-12-13, 04:24
  #8748
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
hoppas dom skattar osv för detta nu då. om inte kan ju skatteverket kolla lite på detta, o gräver dom mer så lär dom ju hitta mer hos dessa giriga människor.

Man kanske kan hoppas att dom inte tar emot det.

Då slipper dottern vända sig i graven.

Nu är det inte familjen som startat insamlingen utan privatpersoner. Det har varit upp till var och en att bidra med pengar, jag är en av dom.

Jag begriper att de på eget bevåg att köra detta som ett tvistmål och var med största sannolikhet införstådda med att om dom förlorade så fick dom stå för "kalaset". Jag tycker där som du, att de gick in med den risken och var villiga att ta den. Men det är inte det detta handlar om.

När media gick ut med domen, så var det inte familjen som gick ut och bad om pengar. Det var Väsbys facebookgrupp som på eget bevåg startade insamlingen. Varför sticker det dig så i ögonen att familjen får stöd utifrån efter att de förlorat sin dotter på detta fruktansvärda vis?

Förklara gärna det för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback