Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-17, 11:26
  #13
Medlem
Hej har skrivit lite allmänt om grunder för att spara i fonder. Har tagit mina lärdomar och skrivit ner dem. Hittills har jag skrivit två inlägg om fonder. Mestadels skriver jag om portföljhantering och stockpicking. Men fonderna engagerar alla då vi har det i PPM och många även har det som sparande sedan länge.
Dock vill jag kalla det investerande och öka kunskapen om avgifter och risker. Idag råder det lite av en avgiftsrädsla men det riskerar att spilla ut över riskspridningen. Senaste inlägget hittar du här:

http://borstankar.se/navigera-i-fond...ifter-och-etf/

Tveka inte höra av dig om du har frågor. Lycka till allihopa!

Mvh
Citera
2015-08-22, 00:10
  #14
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goose521
Snabb fråga: du säger att det är en bra idé att ha två stycken ISK:n, en för räntefonder och en en för aktiefonder. Är det någon bra anledning för detta rent tekniskt eller är det mer för att det är enklare att hålla reda på? Jag har nämligen en ISK med både aktie- och räntefonder.
Nej det är bara för överblicken (grafer, vinstutveckling med mera). Du skattar lika mycket för ett ISK med allt ditt kapital som du gör med 2x ISK med halva ditt kapital i vardera.
Citera
2015-08-25, 15:16
  #15
Medlem
Hej.

Snor denna tråd lite. Tänkte investera ca 30 k i Handelsbankens ISK. Några tips på vilka fonder jag ska köra på?
Citera
2015-08-28, 22:25
  #16
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överdos
Hej.

Snor denna tråd lite. Tänkte investera ca 30 k i Handelsbankens ISK. Några tips på vilka fonder jag ska köra på?
Varför välja en bank med ett litet utbud dåliga fonder när du kan ha ett ISK på Avanza och få ett enormt mycket större urval av fonder?

Men som svar på din fråga:
Är du ny så investera i passiva indexfonder med låg avgift.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback