Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-08-05, 20:50
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Du har nog helt rätt i att majoriteten av sverigedemokraternas anhängare är arbetarklass.
Detta beror med största sannolikhet på deras låga utbildning och mentaliteten dessa personer besitter.

Jag känner personligen ganska många SD anhängare,
de är uteslutande fattiga, missunnsamma, obildade dumma arbetarklassjävlar
som enligt dem själva förtjänar bättre, utan att för den saken behöva prestera bättre.

Gränsen som skiljer dem från de rabiata kommunister jag känner är hårfin.


Alla de som inte röstar SD är en bred skara människor. Svenskar av alla typer.
En klar majoritet av alla svenskar åtminstone "ogillar" Sverigedemokraterna.

Att som sverigedemokrat säga att "de som inte röstar SD är...." är ungefär som när getknullare säger "de som inte knullar getter är...."


Angående "taket" så tror jag att det är väldigt högt till detta påstådda "tak".
Det finns gott om denna typ av människor i Sverige.


Det Märks att du hatar SD.
Dom sk " högutbildade" du i såfall känner, dom kanske inte skryter med att dom gärna röstar SD 2018..


Vad menar du med en klar majororitet föresten?
Citera
2015-08-05, 20:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag tror att TS drar fel slutsats till vad det är som påverkar var taket för SD ligger på. Istället så tror jag att det är en direkt korrelation mellan begåvning och hur SD uttrycker sig?

På senare år så har SD tonat ner nazismen och gömt den. Då lyckas man ta sig över en lite större del av de dummaste personerna. Ljuger man lite mer så lyckas man lura några fler och ytterligare några som är lite mer begåvade än de tidigare lurade kan luras.

Däremot så blir det svårare och svårare att "ljuga mer" om sin politik och därmed så blir det som ligger högre på begåvningsskalan svårare att lura. Därför tror jag också att en viktig faktor i ekvationen har att göra med var SD:s politikers begåvningstal ligger på. Det gör att jag inte tror att SD kan få mer än runt 30% av väljarna. Eftersom SD:s politiker själva normalt ligger på under 30% i begåvning av befolkningen?


Vad är det som är dumt? Vad ljuger de om? De är det ärligaste mest konsekventa partiet. De har den sundaste ställningen i varenda fråga inte bara invandring. Kolla på EU-fiaskot, kolla på det fullständigt eftersatta nästa totalhavererade försvaret. Vilka är de enda som konsekvent har jobbat mot EU och för försvaret? Precis, SD. Reinfeldt kallade försvaret för "ett särintresse". De har även de bästa idéerna för att rädda landsbygden och småorter, för att rädda ekologiskt jordbruk (som är jävligt dyrt att driva) , bästa idéerna för föräldraledighet (låt föräldrar själva bestämma) etc etc.

Edit: Nu såg jag att du är ett troll. "Tonat ner nazismen" haha vilket skämt. Borde inte bemödat mig att svara.
__________________
Senast redigerad av Aeventyr 2015-08-05 kl. 20:54.
Citera
2015-08-05, 21:16
  #39
Medlem
Crumbzzzs avatar
Gissning enbart baserad på vad jag själv tror: 33%.
Citera
2015-08-05, 21:21
  #40
Medlem
Nostradumbasss avatar
Den här "takdiskussionen" är lika felformulerad som att vi i sverige lider av strukturell diskriminering. Lika lite som det finns "strukturell diskriminering" finns det ett "tak". Det finns kanske ett glastak. Det slog antirasisterna nyss sönder på Östermalmstorgs tunnelbana.
Citera
2015-08-06, 12:18
  #41
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Upplever det lite som om SD i synnerhet attraherar tre grupper (även om det nu finns SDare lite överallt, var femte svensk ungefär...):

1. Unga (från 40 och yngre ungefär), arga, bittra, oftast inte så högutbildade och relativt ofta med någon prick i brottsregistret, oftast arbetarklass.

2. Folk på landsbygden i allmänhet som vill bevara Sverige svenskt.

3. Fördomsfulla människor som ogillar invandrare i största allmänhet och i synnerhet muslimer samt afrikaner (från alla grupper och samhällsklasser).

Helt fel... SD:s väljare är i minst lika hög grad äldre väljare, det var ett oerhört tillskott i valet 2014. SD växer i hela landet, det är en väldigt bred uppgång i alla typer av samhällsgrupper och boendeplatser i landet.

Att man har problem med massinvandringen av araber och afrikaner, det kan ju ha sina skäl. Om man säger som så. Det är inte fördomsfullt utan verkligheten. Massinvandringen totalt från dessa områden är fruktansvärt destruktiv, kostar extremt mycket och plågar det svenska folket med enorm kriminalitet, rasism mot svenskar, våld, våldtäkter och all annan jävelskap just denna invandring för med sig i enorma antal.

Det finns folkgrupper som är avlägsna men ändå inte för med sig problem och primitiva beteenden. Som kan anpassa sig direkt och är bra och trevliga människor. Hur förklarar du detta? Att vissa folkslag är väldigt skötsamma till sin natur, vissa inte?
__________________
Senast redigerad av 8711 2015-08-06 kl. 12:23.
Citera
2015-08-06, 12:42
  #42
Medlem
ridethelightnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Sverigedemokraterna satsar på att bli ett folkrörelseparti och då bör man uppnå cirka 30-35% av rösterna, ingen omöjlighet med den takten SD växer så det knakar. Sossarna som är ett folkrörelseparti har alltid legat runt dom siffrorna, undantaget två val då partiet fick drygt 50 %.

Sverigedemokraterna börjar så sakta äta in sig i medelklassen i Stockholm och andra större städer. I Skåne är det redan ett faktum.
De gamla partierna företrädde i första hand klassintressen, men i och med att klassbegreppet blir mer urvattnat så tror jag att folk mer kommer att rösta efter etnicitet.

Exakt min tanke också. Liksom andra samhällen som förändrats från etniskt homogena till heterogena, så får etnicitet och kultur en allt större betydelse för upplevd gemenskap och röstbeteende. Sköter SD sin kort rätt samtidigt som 7K fortsätter att INTE göra det har man nog goda förutsättningar att bli det nya folkrörelsepartiet. Lite som sossarna innan Palme, när man fortfarande trodde på att "göra rätt för sig", arbete och välfärd framför bidrag och invandring. Detta kombinerat med en modernare syn på företagsamhet och valfrihet.

Med tanke på att antalet partier har ökat sedan sossarnas rekordval 1968 bedömer jag det som osannolikt att SD kan få så mycket som 50% av rösterna. Man kanske når sitt tak strax under 40%
Citera
2015-08-06, 13:02
  #43
Medlem
andersaanderssonas avatar
SDs tak definieras av händelser som i förväg inte kan detekteras.

Ett antal terrordåd på svensk mark med muslimska förtecken kan få de mest sansade eller intelligenta resonemang att haverera.

Det är inte frågan om, utan när.

Där muslimen som misslyckades i Stockholms city 2010. Eftersom han var analfabet och inte kunde läsa manualen.

Var Rheinfelsdts enda kommentar att det var oacceptabelt. Han kunde inte finna ett mer avståndstagande ord. Mer sägandes om honom än om den misslyckade muslimen.

Där hans klon Anna har fyllt på med.

IS terrorister är också offer.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-08-06 kl. 13:21.
Citera
2015-08-06, 13:33
  #44
Medlem
Jag delar inte TS verklighetssyn. Jag vet både arbetslösa, arbetande och pensionärer som gillar SD, samt även invandrare och kvinnor. Varför skulle arbetslösa vara mindre benägen att störa sig på verkligheten vi har i landet? Jättekonstig slutsats.

En sak som en arbetslös svensk kan störa sig på är exempelvis att invandrare räknas som "längst ifrån arbetsmarknaden" och får därför förtur till satsningar och utbildningar mm från arbetsförmedlingen. Arbetslösa svenskar över 26 lämnas för sig själv och måste på egen hand betala och fixa de utbildningar med licenser och annat som invandrare kan få gratis som integrationsåtgärder för att komma in på arbetsmarknaden, om de ens finns tillgängliga för svenskar alls. Detta pga att de gullar med alla invandrare som ska hjälpas.
Citera
2015-08-06, 17:46
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Du har nog helt rätt i att majoriteten av sverigedemokraternas anhängare är arbetarklass.
Detta beror med största sannolikhet på deras låga utbildning och mentaliteten dessa personer besitter.

Jag känner personligen ganska många SD anhängare,
de är uteslutande fattiga, missunnsamma, obildade dumma arbetarklassjävlar
som enligt dem själva förtjänar bättre, utan att för den saken behöva prestera bättre.

Gränsen som skiljer dem från de rabiata kommunister jag känner är hårfin.


Alla de som inte röstar SD är en bred skara människor. Svenskar av alla typer.
En klar majoritet av alla svenskar åtminstone "ogillar" Sverigedemokraterna.

Att som sverigedemokrat säga att "de som inte röstar SD är...." är ungefär som när getknullare säger "de som inte knullar getter är...."


Angående "taket" så tror jag att det är väldigt högt till detta påstådda "tak".
Det finns gott om denna typ av människor i Sverige.

Anledningen till att du bara känner outbildade fattiga arbetardjävlar som är Sverigedemokrater beror nog på dig själv. Du är likadan, men kanske miljöpartist.

Jag är högutbildad storstadsbo och nästan alla jag känner, som jag pratar politik med, är likadana som mig. Högutbildade, framgångsrika "dirrar" eller egen företagare. Alla röstar SD.
Citera
2015-08-06, 18:35
  #46
Medlem
Tramstråd!
Taket för SD (likväl som för F!, M, Fp eller vad man vill) är per definition 100%.

Allt annat är bara spekulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar. Har man inte begripit det kanske skolbänken är ett realistiskt alternativ, nu när semestrarna börjar nå sitt slut, ölen är uppdrucken och sista grillkolen falnat.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback