Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-05, 11:22
  #1
Medlem
Det har skrivits en del om SDs tak. Det vill säga det maximala antalet röster som SD kan få. Sen har det lustigt nog flyttats fram hela tiden. Från 5,7% 2010, 12,9% 2014 och nu runt 25%. Så uppenbarligen är det där taket ganska flytande.

Men det finns ett tak tror jag och det har att göra med antalet bidragstagare. Det personer som avskyr SD har gemensamt har faktiskt inte så mycket med hudfärg eller kultur att göra utan om de är hårt arbetande medborgare som drar in skatt till samhället eller om de är snyltande parasiter.

Jag har flera personer i min umgängeskrets som verkligen avskyr SD och vad de har gemensamt är att de jobbar inte och har för avsikt att jobba så lite som möjligt resten utav sina liv. Dessa personer vet att om SD fick makten så skulle det förmodligen bli svårare att leva parasitlivet och det gör dem skräckslagna.

Det betyder inte att alla arbetslösa är arbetsskygga parasiter, och det finns gott om arbetande människor som avskyr SD också kanske pga skambeläggande dålig uppfostran (hjärntvätt), genetiska fel, hjärnskada från huvudskada i barndomen etc. Men jag tror ändå att om det nu finns något slags tak för SD så handlar det just om detta. Och det är anledningen till att sjuklövern nu vill fylla landet med såpass många arbetsoförmögna människor som möjligt innan valet 2018.

Frågor på det?
Citera
2015-08-05, 11:44
  #2
Medlem
Du har nog helt rätt i att majoriteten av sverigedemokraternas anhängare är arbetarklass.
Detta beror med största sannolikhet på deras låga utbildning och mentaliteten dessa personer besitter.

Jag känner personligen ganska många SD anhängare,
de är uteslutande fattiga, missunnsamma, obildade dumma arbetarklassjävlar
som enligt dem själva förtjänar bättre, utan att för den saken behöva prestera bättre.

Gränsen som skiljer dem från de rabiata kommunister jag känner är hårfin.


Alla de som inte röstar SD är en bred skara människor. Svenskar av alla typer.
En klar majoritet av alla svenskar åtminstone "ogillar" Sverigedemokraterna.

Att som sverigedemokrat säga att "de som inte röstar SD är...." är ungefär som när getknullare säger "de som inte knullar getter är...."


Angående "taket" så tror jag att det är väldigt högt till detta påstådda "tak".
Det finns gott om denna typ av människor i Sverige.
Citera
2015-08-05, 11:49
  #3
Medlem
Intressent frågeställning, där det inte finns något egentligt svar. När det gäller SD:s övre gräns, tror jag att man kan räkna baklänges. För det första bygger frågeställningen på att övriga partier kör på i samma hjulspår, så låt oss först anta det. De som man kan räkna bort från SD:s väljarskara är inbitna kommunister, miljönissar och ekonomiskt oberoende med reträttvägen klar. Sedan kan man räkna bort alla muslimer. Hur många återstår då, 65-75% av väljarskaran, vilket är tillräckligt.
Citera
2015-08-05, 11:55
  #4
Medlem
franges avatar
Intressant, då de flesta långtidsarbetslösa/sjukskrivna jag känner är åt vänsterhållet - medans de flesta öppna SD-are jag känner (både etniska svenskar och utlandsfödda) har fast arbete.

Tyvärr säger inte anekdotisk bevisföring ett piss om verkligheten, annat än just din upplevda verklighet.
Citera
2015-08-05, 12:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Intressant, då de flesta långtidsarbetslösa/sjukskrivna jag känner är åt vänsterhållet - medans de flesta öppna SD-are jag känner (både etniska svenskar och utlandsfödda) har fast arbete.

Tyvärr säger inte anekdotisk bevisföring ett piss om verkligheten, annat än just din upplevda verklighet.

Haha nej visst är det så. Men hur många trådar på FB är baserade på empiri på flashback? 1%? 0,01%? Självfallet finns ens egna upplevda verklighet med i varje inlägg. Med det sagt så har jag levt i snart 35 år i Sverige och noga följt samhällsutvecklingen, i synnerhet SD's utveckling under de senaste 8 åren.
Citera
2015-08-05, 12:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Du har nog helt rätt i att majoriteten av sverigedemokraternas anhängare är arbetarklass.
Detta beror med största sannolikhet på deras låga utbildning och mentaliteten dessa personer besitter.

Jag känner personligen ganska många SD anhängare,
de är uteslutande fattiga, missunnsamma, obildade dumma arbetarklassjävlar
som enligt dem själva förtjänar bättre, utan att för den saken behöva prestera bättre.

Gränsen som skiljer dem från de rabiata kommunister jag känner är hårfin.


Alla de som inte röstar SD är en bred skara människor. Svenskar av alla typer.
En klar majoritet av alla svenskar åtminstone "ogillar" Sverigedemokraterna.

Att som sverigedemokrat säga att "de som inte röstar SD är...." är ungefär som när getknullare säger "de som inte knullar getter är...."


Angående "taket" så tror jag att det är väldigt högt till detta påstådda "tak".
Det finns gott om denna typ av människor i Sverige.

Nej nu la du orden i munnen på mig. Jag sa arbetande människor, inte arbetarklass. Det är ändå lustigt det ohöljda förakt du uttrycker för svenska arbetare, inte alls ovanligt när ni är anonyma på nätet. Inte konstigt att så många av dem har gått över till SD när de inte nog med att jobba för pisslöner och slita ut kroppen i 40 år får se sin skatt gå till somalier och annat patrask som aldrig lyft ett finger för Sverige, utan dessutom blir pissade på utav den vänster som officiellt sett ska företräda dem.
Citera
2015-08-05, 12:12
  #7
Medlem
Upplever det lite som om SD i synnerhet attraherar tre grupper (även om det nu finns SDare lite överallt, var femte svensk ungefär...):

1. Unga (från 40 och yngre ungefär), arga, bittra, oftast inte så högutbildade och relativt ofta med någon prick i brottsregistret, oftast arbetarklass.

2. Folk på landsbygden i allmänhet som vill bevara Sverige svenskt.

3. Fördomsfulla människor som ogillar invandrare i största allmänhet och i synnerhet muslimer samt afrikaner (från alla grupper och samhällsklasser).

SD har problem i storstäder (i synnerhet Stockholm), bland akademiker samt bland kvinnor.

Nu när redan Sverige redan är så extremt uppblandat med olika folkgrupper, invandrare samt svenskar som antingen lever med eller är nära vänner med invandrare, så tror jag att taket är runt 20%. Invandrare samt svenskar som lever med kvinnor eller män som invandrat till Sverige (eller andra och tredje generations invandrare) röstar sällan på SD, udda undantag.
__________________
Senast redigerad av msthlm37 2015-08-05 kl. 12:18.
Citera
2015-08-05, 12:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Upplever det lite som om SD i synnerhet attraherar tre grupper (även om det nu finns SDare lite överallt, var femte svensk ungefär...):

1. Unga (från 40 och yngre ungefär), arga, bittra, oftast inte så högutbildade och relativt ofta med någon prick i brottsregistret, oftast arbetarklass.

2. Folk på landsbygden i allmänhet.

3. Fördomsfulla människor som ogillar invandrare i största allmänhet och i synnerhet muslimer samt afrikaner (från alla grupper och samhällsklasser).

SD har problem i storstäder (i synnerhet Stockholm), bland akademiker samt bland kvinnor.

Nu när redan Sverige redan är så extremt uppblandat med olika folkgrupper, invandrare samt svenskar som antingen lever med eller är nära vänner med invandrare, så tror jag att taket är runt 20%. Invandrare samt svenskar som lever med kvinnor eller män som invandrat till Sverige (eller andra och tredje generations invandrare) röstar sällan på SD, udda undantag.

Du nämnde inget om vad tråden handlar om nämligen arbetande medborgare kontra icke-arbetande, dvs parasiter.

Du tror att taket är på 20% du ok, jag bumpar tråden efter valet 2018 så får vi se .
Citera
2015-08-05, 12:23
  #9
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Du har nog helt rätt i att majoriteten av sverigedemokraternas anhängare är arbetarklass. Detta beror med största sannolikhet på deras låga utbildning och mentaliteten dessa personer besitter.

Du har fastnat i ett gammalt tänkande. Detta argument var måhända giltigt när SD var < 10 procent, men idag så ligger SD på ca 20 procent och är på väg mot 25-30 procent. Någonstans på vägen tar denna typ av människor slut. Det finns inte tillräckligt många.

Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Alla de som inte röstar SD är en bred skara människor. Svenskar av alla typer. En klar majoritet av alla svenskar åtminstone "ogillar" Sverigedemokraterna.

Alla de som röstar på och sympatiserar med SD är också en bred skara människor. Svenskar av alla typer.

Om en majoritet av svenskarna ogillar eller inte ogillar SD just nu vet jag inte, men det intressanta är hur utvecklingen ser ut. SD:s popularitet ökar hela tiden, och i takt med det så blir folk allt mindre negativa till SD.

Vi får se hur det ser ut om t.ex 8 år.

Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Att som sverigedemokrat säga att "de som inte röstar SD är...." är ungefär som när getknullare säger "de som inte knullar getter är...."

Nej. Denna liknelse fungerar inte riktigt på ett parti som snart är Sveriges största parti och förmodligen når 30 procent inom en nära framtid och samtidigt kommer knuffa ut flera småpartier ur riksdagen. Det blir lite konstigt då.

Hade vi pratat om SvP (innan nedläggningen) så hade liknelsen hållit bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
Angående "taket" så tror jag att det är väldigt högt till detta påstådda "tak". Det finns gott om denna typ av människor i Sverige.

SD:s tak är förmodligen väldigt högt. Men inte av de skäl som du skriver utan pga att SD numera tilltalar alla möjliga typer av människor. På senare tid har andra människor än "lågavlönad arbetarklass" börjat strömma till partiet:

Citat:
Tidigare moderater är basen i SD:s nya väljarkår

Bland de nya väljarna är inte den yngre mannen med låg inkomst typisk. Könsfördelningen är något jämnare och åldersspannet 45–64 är betydligt vanligare. De nya SD-väljarna är i mycket större utsträckning personer som är medelinkomsttagare. Och framför allt: det är tidigare moderatväljare, inte socialdemokrater, som utgör stommen i SD:s nya väljarbas. I undersökningen var nettoflödet till SD större från moderaterna än alla andra partier sammantaget.

http://www.dn.se/debatt/tidigare-mod...nya-valjarkar/
Citera
2015-08-05, 12:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du har fastnat i ett gammalt tänkande. Detta argument var måhända giltigt när SD var < 10 procent, men idag så ligger SD på ca 20 procent och är på väg mot 25-30 procent. Någonstans på vägen tar denna typ av människor slut. Det finns inte tillräckligt många.



Alla de som röstar på och sympatiserar med SD är också en bred skara människor. Svenskar av alla typer.

Om en majoritet av svenskarna ogillar eller inte ogillar SD just nu vet jag inte, men det intressanta är hur utvecklingen ser ut. SD:s popularitet ökar hela tiden, och i takt med det så blir folk allt mindre negativa till SD.

Vi får se hur det ser ut om t.ex 8 år.



Nej. Denna liknelse fungerar inte riktigt på ett parti som snart är Sveriges största parti och förmodligen når 30 procent inom en nära framtid och samtidigt kommer knuffa ut flera småpartier ur riksdagen. Det blir lite konstigt då.

Hade vi pratat om SvP (innan nedläggningen) så hade liknelsen hållit bättre.



SD:s tak är förmodligen väldigt högt. Men inte av de skäl som du skriver utan pga att SD numera tilltalar alla möjliga typer av människor. På senare tid har andra människor än "lågavlönad arbetarklass" börjat strömma till partiet:

Dessa moderater som blivit SDare hoppas jag förblir SDare för alltid, skönt att de valt sida.

Jag vill ha ett Moderaterna som står för sänkt skatt på arbete (dvs ett äkta arbetarparti), en så företagsvänlig och entreprenörsvänlig politik som bara går, ett starkt försvar, ökade resurser till polisen och hårdare straffskalor med nolltolerans till hatbrott, en liberal grundton och en humanitär flyktingpolitik.
Citera
2015-08-05, 12:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Dessa moderater som blivit SDare hoppas jag förblir SDare för alltid, skönt att de valt sida.

Jag vill ha ett Moderaterna som står för sänkt skatt på arbete (dvs ett äkta arbetarparti), en så företagsvänlig och entreprenörsvänlig politik som bara går, ett starkt försvar, ökade resurser till polisen och hårdare straffskalor med nolltolerans till hatbrott, en liberal grundton och en humanitär flyktingpolitik.

Vem ska betala för försvaret och polisen hade du tänkt om ingen betalar skatt? Skatt är bra om det används till rätt saker, dvs inte till arbetsskygga parasiter.
Citera
2015-08-05, 12:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeventyr
Vem ska betala för försvaret och polisen hade du tänkt om ingen betalar skatt? Skatt är bra om det används till rätt saker, dvs inte till arbetsskygga parasiter.

Det är företag, entreprenörer och jobb som ger verklig välfärd inte staten och våra politiker.

Går det bättre för våra företag ökar skatteinkomsterna.

Skatteinkomsterna ökar också ju fler av våra invånare som har jobb.

Har vi en företagsvänlig politik och det går bättre för företagen så behövs all arbetskraft vi kan få, färre människor skulle då se på invandringen som ett problem.

Det här är egentligen mycket enkel logik med några undantag. Sverige är exceptionellt beroende av den världsekonomiska utvecklingen. Vi är ett litet land och förändring samt sänkning av vårt extremt höga skattetryck tar tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback