Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-28, 21:12
  #13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Har man iakttagit någon sådan planet?
8 stycken enligt Wikipedia, inklusive osäkra kandidater. Och inklusive ett av de allra närmaste interstellära objekten ca 7 ljusår härifrån. Det talar för att de är ungefär lika vanliga som stjärnor, men man vill ju ha mer statistik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_..._rogue_planets
Citera
2015-08-31, 16:51
  #14
Medlem
jeppsss avatar
Tack alla för era intressanta svar, framför allt du Fri som alltid svarar så jävla utförligt

Jag är supernöjd med mina svar, och glöm inte att själva ställa frågor här ifall ni undrar något om rogue planets!
Citera
2015-08-31, 20:13
  #15
Medlem
Fris avatar
En spännande tanke är att solsystemet från början kan ha haft enytterligare gasgigantplanet som har slungats ut till Oort-molnet eller t.o.m. blivit en interstellär rouge planet. Eller har kolliderat med en av de existerande jätteplaneterna. Det scenariot skulle enligt vissa simuleringar förklara en del om varför solsystemet ser ut som det gör idag. Nu är ju inte allt som gör "simulanternas" liv enkelt verkligt, men solsystemet kanske har genererat en egen rouge planet. Kollisionsidén är också trolig. Varje planet idag har faktiskt en massa som är större än summan av alla mindre planeter, så det är inte så konstigt om en gasgigant har svalt en annan. Uranus och Neptunus har nog lösningen på gåtan. Eller har fler gåtor att komma med. De har kanske vandrat utåt genom en asteroidbältesliknande skiva och fångat upp månar på vägen. Och kanske slungat ut andra mindre objekt till rouge planetisimaler.

Kanske kometer är interstellära? Här riskerar jag få stryk av bättre vetande, men vad jag förstått så är det ännu inte helt klart att vi har ett Oort-moln av kometer runt Solen. De kommer från alla håll, så de skulle kanske kunna vara interstellära, och kometer har massor från noll upp till Pluto. Halten av tungt vatten, deuterium, på kometerna skiljer sig från oceanerna på Jorden, det kanske indikerar interstelläritet. Om tyskarna får kontakt med sin Philae-landare på den 67:e periodiska kometen som någonsin upptäckts, så kanske de kan ta ett markprov som avslöjar huruvida den är solär eller interstellär (gott hopp om det under hösten). Så kallade sungrazers, kometer som kommer mycket nära Solen där rymdteleskop observerar dem som en sidosak av deras solobservationer, har visat sig vara mycket vanligare än förväntat. Det är extremt tomt mellan stjärnorna, men kanske inte riktigt så tomt som man tidigare trott.

(Jag påminner om att interstellära kometer och planet X är mycket spekulativt och inte etablerad astronomi).
https://www.youtube.com/watch?v=4jjCCqSc5dE
__________________
Senast redigerad av Fri 2015-08-31 kl. 20:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback