Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-04, 19:01
  #1
Medlem
mobedicks avatar
Tjenare
Har väntat lite över 1 månad nu på min klass1 licens o börjar bli lite orolig över att jag inte ska hinna få den innan jakten börjar. Borde man ringa och kolla hur det ligget till lr borde man bara vänta?
Är inte i stort behov att få licensen nu men borde va bra o veta om man hinner med eftersom jag då måste betala arrende och fixa lite annat innan jakten. Läste i den lokala tidningen att dom prioriterar nya jägare i Värmland, borde det då gå lite snabbare för mig eftersom det är mitt första vapen eller kommer jag få vänta i flera månader? tacksam för svar ni som har lite erfarenhet av detta//
Citera
2015-08-04, 19:08
  #2
Medlem
i västra götaland tar det typ 5månader till 1 år om man har otur
Citera
2015-08-04, 20:10
  #3
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobedick
Tjenare
Har väntat lite över 1 månad nu på min klass1 licens o börjar bli lite orolig över att jag inte ska hinna få den innan jakten börjar. Borde man ringa och kolla hur det ligget till lr borde man bara vänta?
Är inte i stort behov att få licensen nu men borde va bra o veta om man hinner med eftersom jag då måste betala arrende och fixa lite annat innan jakten. Läste i den lokala tidningen att dom prioriterar nya jägare i Värmland, borde det då gå lite snabbare för mig eftersom det är mitt första vapen eller kommer jag få vänta i flera månader? tacksam för svar ni som har lite erfarenhet av detta//

Ofta så tar det första vapnet längre tid och inför starten på jaktsäsongen så tar det ännu längre,
p.g.a. semestrar och att många vill köpa vapen i sista stund.

Om idiotin med att koncentrera hela polisen till en myndighet
innebär att det är lika illa som förut,
eller ännu värre än tidigare, låter jag vara osagt.

Själv så har jag lyckats få igenom en licens på 6 dagar, helg och postgång inräknat.
Och då var det bössa nummer 6 av samma typ (cylinderrepeter)
och i samma kaliber som en redan existerande bössa.
Men då var det vår och jag bor (i detta sammanhang) i rätt del av landet.

Men som sagt, man kan aldrig räkna med att det går fort.
Citera
2015-08-04, 20:18
  #4
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobedick
Tjenare
Har väntat lite över 1 månad nu på min klass1 licens o börjar bli lite orolig över att jag inte ska hinna få den innan jakten börjar.

Det kan du glömma!

http://www.expressen.se/ledare/oriml...g-vapenvantan/

Dock har Polisen själva sagt att det bör ta 30 dagar.

Så när din ansökan varit inne i 30 dagar så gör du som alla andra numer, du JO anmäler med detta enkla formulär ::: https://www.jo.se/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/
Citera
2015-08-04, 20:43
  #5
Medlem
För ett år sedan var väntetiden ca 6 veckor.
Läste dock nyligen I vf tror jag att väntetiden minskar, från vad var oklart.
Citera
2015-08-04, 21:10
  #6
Medlem
Glöm det.. åtminstonde 20v.

Mvh
Citera
2015-08-04, 21:25
  #7
Medlem
Separatistens avatar
Polisens tillståndshandläggning för vapen kan dra ut på tiden igen. När HP rapporterade om frågan i maj hävdade polisen att de var nere på fem veckor – nu kan tiden dubblas.

http://m.hallandsposten.se/nyheter/h...ns-kan-dubblas



http://www.unt.se/start/langre-och-k...tm8801731.aspx
Citera
2015-08-04, 21:31
  #8
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
.

Vad fjantigt att JO-anmäla.
JO har betydligt viktigare saker för sig än att hålla på och fjanta sig för att det är kö i polismyndigheten.
Eller JO-anmäler du ICA när det är lång kassakö också eller?

Bara att snällt vänta i kö. Vad Polismyndigheten menar med 30 dagar är att det tar upp till 30 dagar för att behandla din ansökan när dem väl kommit fram till din ansökan. Det beror på hur mycket man måste slå i registren, begära uppgifter och ringa runt, och hurpass "ren" du och dina närmsta är (även i hemliga register som spaningsregister och sådant). Är ansökan komplett, inga kompletterande uppgifter behöver inhämtas och du är superren inte ens en fortkörningsbot, och dina nära och kära är rena också, då tar det bara en, två veckor att behandla din ansökan när de väl kommit fram till din ansökan.
(din umgängeskrets kan mycket väl vara skäl (länk) för avslag på vapenlicens då man anser att om du umgås med folk som begått brott, vistas i miljöer med många kriminella, eller om din närmaste släktkrets är tungt kriminellt belastad, så är du olämplig att ha vapenlicens och då kan du se dig i stjärnorna efter vapenlicens)

Du kan ringa vapenhandläggaren på din lokala station så får du reda på vilken ansökningsmånad de är på nu. T.ex. "Vi behandlar just nu ansökningar från Januari".
Då har du ett hum om hur lång tid det är kvar innan de kommer fram till din ansökan.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2015-08-04 kl. 21:44.
Citera
2015-08-04, 21:57
  #9
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vad fjantigt att JO-anmäla.
JO har betydligt viktigare saker för sig än att hålla på och fjanta sig för att det är kö i polismyndigheten.
Eller JO-anmäler du ICA när det är lång kassakö också eller?

Bara att snällt vänta i kö. Vad Polismyndigheten menar med 30 dagar är att det tar upp till 30 dagar för att behandla din ansökan när dem väl kommit fram till din ansökan. Det beror på hur mycket man måste slå i registren, begära uppgifter och ringa runt, och hurpass "ren" du och dina närmsta är (även i hemliga register som spaningsregister och sådant). Är ansökan komplett, inga kompletterande uppgifter behöver inhämtas och du är superren inte ens en fortkörningsbot, och dina nära och kära är rena också, då tar det bara en, två veckor att behandla din ansökan när de väl kommit fram till din ansökan.
(din umgängeskrets kan mycket väl vara skäl (länk) för avslag på vapenlicens då man anser att om du umgås med folk som begått brott, vistas i miljöer med många kriminella, eller om din närmaste släktkrets är tungt kriminellt belastad, så är du olämplig att ha vapenlicens och då kan du se dig i stjärnorna efter vapenlicens)

Du kan ringa vapenhandläggaren på din lokala station så får du reda på vilken ansökningsmånad de är på nu. T.ex. "Vi behandlar just nu ansökningar från Januari".
Då har du ett hum om hur lång tid det är kvar innan de kommer fram till din ansökan.

Du vet som vanligt inte ett skit vad du snackar om. Din morsa kan vara Clark Olofssom himself och du får ändå licens. Du har inte jäkla aning om hur kontrollprocessen går till.

Man ska anmäla till JO om en myndighet missköter sig. Det är så man får myndigheter att bli bättre. Polismyndigheten ligger långt under sina egna mål och ska anmälas när de missköter sig.

Jakt omsätter tre miljarder i Sverige. Företag har gått omkull för att polisen missköter sitt arbete och andra håller på lager för miljoner där de inte får in pengar förrän polisen godkänt licenser. Då har jag inte ens räknat med sportskyttet.

Missa inte att sebnie är vapenhatare.
__________________
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-08-04 kl. 22:01.
Citera
2015-08-04, 22:01
  #10
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Bara att snällt vänta i kö. Vad Polismyndigheten menar med 30 dagar är att det tar upp till 30 dagar för att behandla din ansökan när dem väl kommit fram till din ansökan.


Mupp, du har ingen aning om vad du uttalar dig om.

Att det ska 60 dagar att "slå i register osv." när jag redan har 15+ vapen
Vad är det de tror sig ska upptäcka som de inte upptäckte förra gången? När de dessutom har dagsuppdatering på om jag skulle begå brott.

Polisen bryter mot Förvaltningslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.htm


Exempelvis:

7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts.


Här har Polisen själva sagt att 30 dagar är OK, inte mer.

Deras trovärdighet är dock ytterst liten då skälen de anger varierar varje gång.
Citera
2015-08-04, 22:04
  #11
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Missa inte att sebnie är vapenhatare.

Han får vara vad han vill, och är det uppenbarligen, men det vore trevligt om han kunde hålla sig till fakta och sanning.



74 veckors vänte tid för denna förening

"– Polisen i Stockholms län tar orimligt lång tid på sig, till skillnad från i Uppsala och Södermanlands län, där ansökan behandlas inom bara några dagar."

http://www.mitti.se/stockholms-jagar...ran-algjakten/
__________________
Senast redigerad av Separatisten 2015-08-04 kl. 22:10.
Citera
2015-08-04, 23:36
  #12
Medlem
Den lokala vapenhandlaren har en miljon ute i väntan på licenser
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback