Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-08-04, 14:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Möjligen att personliga brevet kan vara meningslöst ibland men CVt är givetvis det viktigaste när du söker jobb. Finns en solklar korrelation mellan hur bra CV man har och hur lätt man får komma på intervju.


Beror på vad man söker för tjänsten. Till mer kvalificerade tjänster säger ofta det personliga brevet mycket om hur bra man är på att formulera sig i skrift och vilket ordförråd man har, då kan det väga tungt för att bli kallad till intervju. Likaså om man söker ett jobb som har med layout att göra, då kan ett lagom stylat och snyggt CV/PB bidra till att rekryteraren får upp ögonen för personen som söker.
Citera
2015-08-04, 21:01
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Baserar du på vad egentligen? Alla CV:n ser ju nästan exakt likadana ut förutom vad de lägger på dem.

Vad spelar det för roll att alla CV:n ser likadana ut? Det är ju själva erfarenheterna på ditt CV som spelar roll och har betydelse, inget annat.
Citera
2015-08-04, 21:22
  #27
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Baserar du på vad egentligen? Alla CV:n ser ju nästan exakt likadana ut förutom vad de lägger på dem.

Det är ju dina tidigare jobberfarenheter som är det intressanta så man kan se lite vad du har för kompetenser , inte hur bra du är på words eller design, sålänge du inte söker ett inom reklam/design såklart.
Citera
2015-08-05, 18:58
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Vad spelar det för roll att alla CV:n ser likadana ut? Det är ju själva erfarenheterna på ditt CV som spelar roll och har betydelse, inget annat.

Ja precis? Därav är det meningslöst att skicka CV och personligt brev.
"Finns en solklar korrelation mellan hur bra CV man har och hur lätt man får komma på intervju."

Det finns inget som heter bra CV då, bara bra meriter.

Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Det är ju dina tidigare jobberfarenheter som är det intressanta så man kan se lite vad du har för kompetenser , .

Men dumfan, innan du facepalmar kan du försöka att koppla ihop vad folk skriver.

Då är det ju inte CV:et som har stor vikt, utan ens meriter. Har man inte tillräckliga meriter kan man lika gärna skita i att söka.
Citera
2015-08-05, 19:53
  #29
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Ja precis? Därav är det meningslöst att skicka CV och personligt brev.
"Finns en solklar korrelation mellan hur bra CV man har och hur lätt man får komma på intervju."

Det finns inget som heter bra CV då, bara bra meriter.



Men dumfan, innan du facepalmar kan du försöka att koppla ihop vad folk skriver.

Då är det ju inte CV:et som har stor vikt, utan ens meriter. Har man inte tillräckliga meriter kan man lika gärna skita i att söka.

Det är egentligen väldigt enkelt, CVt skall ge läsaren en basförståelse för vad personen studerat, var/när, och kanske slutbetyg. Den skall också ge en bild utav vad var du arbetat (när, med vad "kortfattat", meriter OSV). Du kan också lägga till språk- och IT-kunskaper om du vill. Lite beroende på var du är i liver så kommer dessa att komma i olika ordningar och väga olika mycket, men dom ska finnas där.

Brevet skall hjälpa CVt att ytterligare lyfta fram dina starka sidor: Varför söker du just detta jobb? Varför detta företag? Vad kan du erbjuda i form av kompetens? Var och hur har du skaffat dig denna kompetens? Osv... Listan kan göras olika lång beroende på vilken erfarenhet du har och vilket typ av jobb du söker. Jag har under årens lopp fått höra ett par gånger när jag kommit på intervju, "vilket bra CV, rent, strukturerat och lätt att förstå, proffsigt".

Jag har själv läst många CVs och hållit många intervjuer och kan berätta att det första man tittar på är CVt, håller inte det i form av kvalitet och för den kompetens man söker till tjänsten så ryker det direkt. Nu är jag extremt petig men jag kan störa mig på saker som att det inte är exakt samma avstånd mellan alla stycken, tabbningar osv. Nästa steg är att titta på brevet efter att man har verifierat att person har rätt grundkunskap "på papper" då går man igenom brevet för att försöka få fram en bra fit med den roll man söker. Jag kan också lova dig att det läggs ganska stor vikt på stavning och grammatik då tanken hos många är att "kan denna person inte ens besvära sig med att säkerställa stavningen i ansökan? Vad ska jag med denna person till?".

Och givetvis, har du inte meriterna så lägg inte tid på att söka...

Mina fem ören...
__________________
Senast redigerad av Pershagen76 2015-08-05 kl. 20:29.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback