• 1
  • 2
2015-08-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Det ante mig. När trycket är lågt i ett däck kan man få riktigt konstiga ljud, så mitt förslag är att du åker till macken och pumpar upp det till cirka tre bar. Speciellt om man har högt tryck som man har i däck med låg profil (lite gummi så att säga) pyser det ut rätt ordentligt. Att kolla tycket med jämna mellanrum, gärna typ varje/varannan gång du tankar, kommer dina däck att tacka dig för eftersom de slits mycket mindre. Köregenskaperna blir bättre osv osv. Alternativt så åker du till en däckfirma som kan fylla däcken med nitrogen, så trycket håller sig tills du byter däcket igen.

fel av mig!! Jag har 17 tum. fick helt hjärnsläpp! Jag ska absolut kolla däcktrycket påväg hem idag.
Jag har även beställt nya skivor från mekonomen. Byter dom i helgen och dubbelkollar samtidigt lagerna.
Citera
2015-08-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
fel av mig!! Jag har 17 tum. fick helt hjärnsläpp! Jag ska absolut kolla däcktrycket påväg hem idag.
Jag har även beställt nya skivor från mekonomen. Byter dom i helgen och dubbelkollar samtidigt lagerna.

Det har jag på min 9-3 SS 2009 och då kör jag oftast 2.9 bar. Men allt under 2.5 är väl direkt felaktigt imo.
Citera
2015-08-04, 19:19
Medlem
Citat:
Det har jag på min 9-3 SS 2009 och då kör jag oftast 2.9 bar. Men allt under 2.5 är väl direkt felaktigt imo.

däcktrycket är kontrollerat och allt stämde. Tyvärr inte det som var problemet.
Jag har hämtat skivorna nu i alla fall så byter dom i helgen, så dubbelkollar jag lagerna samtidigt.
Citera
2015-08-05, 08:47
Medlem
Citat:
däcktrycket är kontrollerat och allt stämde. Tyvärr inte det som var problemet.
Jag har hämtat skivorna nu i alla fall så byter dom i helgen, så dubbelkollar jag lagerna samtidigt.

Det var värt ett försök. Angående lagren, bytte du dom själv? Jag tänker mest så de blev ordentligt infettade och du inte skadade dom vid monteringen? Om bromsskivorna ligger på ens lite så det blir ett ljud brukar fälgen bli varm rätt fort, har du känt på dom?
Citera
2015-08-05, 11:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Dum fråga kanske, men däckdimension (framförallt tum och profil) och tryck? Du verkar ju rätt hemma, but still.
Hur skulle en avvikande däckdimension kunna ge några sådana ljudfenomen? Jag har heller aldrig hört något ljud av att det är för lågt tryck i ett däck.

Citat:
Hej or99,

Däcken byttes när jag skiftade från vinterdäck. Alltså är dom inte helt nya, rullat 400 mil kanske. Bilen har rullat kontinuerligt under denna period.

Första lagret byttes för över ett årsedan, det andra byttes i Maj.
Detta ljud uppkom för ett par veckor sedan från ingenstans. När lagerna började ge sig så var ljudet ett annat, man kunde också urskilja vilken sida det var på, vilket man inte kan göra nu.

Därför känns det konstigt att det skulle vara lagret igen.

Lagerna är inhandlade på Biltema, så som du säger så kanske kvalitén inte är den bästa.

Vi kan nog utesluta slitbanan då däcken såg fina ut, inget utöver det vanliga.
Det kanske är långsökt att det skulle kuna vara skivorna men jag funderar på att ordna detta då dom ändå måste bytas. Så kan man utesluta det i alla fall.

Tack för all hjälp
Jag bytte båda hjullagren fram på min gamla Saab 9000 för några år sedan. Ett av dem gav upp efter bara något år varpå jag köpte hjullager på Mekonomen istället. Jag skulle alltså säga att ditt drygt årsgamla lager kanske har gett upp redan.

För att identifiera vilket lager som var kass praktiserade jag det välkända tricket att svänga höger/vänster och lyssna efter ljud men fan, då var det ju det andra lagerhelvetet i alla fall så den metoden kan man slänga åt helvete. Lyssnade även med stetoskop på lagren med framänden upphissad men inte heller det gav mig något, lagren låter nog för lite när de inte är belastade.
Citera
2015-08-05, 19:17
Medlem
Ja, det verkar allt som att lagret börjar ge sig, vad skulle det annars vara liksom?
Plockar ned allt i helgen och dubbelkollar. Jag kommer att ta tillbaka det till Biltema i så fall och be om ett nytt på garantin och hoppas att det bara var ett måndagsexemplar.
Citera
2015-08-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur skulle en avvikande däckdimension kunna ge några sådana ljudfenomen? Jag har heller aldrig hört något ljud av att det är för lågt tryck i ett däck.

Jag bytte båda hjullagren fram på min gamla Saab 9000 för några år sedan. Ett av dem gav upp efter bara något år varpå jag köpte hjullager på Mekonomen istället. Jag skulle alltså säga att ditt drygt årsgamla lager kanske har gett upp redan.

För att identifiera vilket lager som var kass praktiserade jag det välkända tricket att svänga höger/vänster och lyssna efter ljud men fan, då var det ju det andra lagerhelvetet i alla fall så den metoden kan man slänga åt helvete. Lyssnade även med stetoskop på lagren med framänden upphissad men inte heller det gav mig något, lagren låter nog för lite när de inte är belastade.

Nej alltså, dimensionen och då som sagt framförallt profilen och storleken på fälgen är relevant för att veta vilket tryck han ska ha. Hade han sagt 2.4 bar och haft 15-16" med tillhörande profil, ja då vore det väl helt okej. Mina SportContact 3 låter som tröskverk framförallt på grov asfalt med lite tryck i, kan absolut misstas för ett dåligt lager om man aldrig hört det i verkligheten.
Citera
2015-08-06, 13:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

[...]
Jag får väl förtydliga att de första hjullagren jag köpte, de där det ena gav upp efter bara något år var från Biltema. De är dyrare på Mekonomen men det är inte exakt samma lager heller, man ser viss skillnad på dem även om mått och sådant förstås är desamma.
Citera
2015-08-06, 19:29
Medlem
MrAndress avatar
Däcken däcken däcken! Kolla dina däck! Dra handen över dom. Känner du något som är som en räfflad uta så har du problemet där. Det kan jag lova dig! Jag vet att du kollat däcken men gör det igen. Har du köpt budget däck?
Citera
2015-08-06, 19:53
Medlem
skunkjobbs avatar
För att bli säker på om det är däcken som låter så släng på vinterhjulen på bilen och kör en sväng så är väl saken biff, det räcker ju med framhjulen.
Citera
2015-08-08, 17:38
Medlem
Ja, då var problemet fixat

Det var lagret som gett sig. Tyvärr var garantin borta så fick punga ut en tusing igen.
Tror dom flesta tycker att jag skulle valt mekonomens lager istället, men jag hoppas att det var ett måndagsex som jag fått. Skulle det andra ge sig nu inom ett år så byter jag ut det på garantin som jag fick på det som jag köpte idag. Har jag så mycket otur att jag måste byta inom ett par år så blir det def Mekonomens lager!

Plus att skivorna är bytta också så nu låter det inte och vibrerar en massa, väldigt skönt!
Ser att ni skrivit mycket om däcken och jag ska ha mer uppsikt på dom. Så skulle det bli några fler missljud så är det dom jag ska kolla först i alla fall.

Tack för all hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in