Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-02, 19:04
  #1
Medlem
PsychoticAliens avatar
Så här ser min nuvarande relativt trygga portfölj ut:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Europa index
SPP Aktiefond USA
SPP Aktiefond Global

Vill nu få in lite mer spänning i sparandet genom att lägga till ett par högriskfonder utan att bli alltför våghalsig och naiv.
Hur ställer ni er till de här fonderna i dagsläget?

Didner & Gerge Aktiefond 1,22%
Didner & Gerge Småbolag 1,40%
SEB Bioteknikfond 1,50%

De är relativt dyra men har gått enormt bra senaste åren och går fortfarande bra. Samtidigt varnas det som bekant för ATH och börsras, och vad jag förstått kanske framförallt inom småbolag och bioteknikfonder.

Hade ni vågat trotsa experterna och gått in lite smått några enstaka månader eller håller ni er borta helt även med mindre kapital?
Citera
2015-08-02, 20:14
  #2
Medlem
Bioteknik har jag ingen koll på så där tänker jag inte uttala mig men om börsen framöver sjunker så har småbolag historiskt tagit den största smällen. För mig är D&G Småbolag en perfekt fond att köpa efter att börsen fallit kraftigt. När vi är på dessa höga nivåer äger jag hellre likvider/räntefonder/stora bolag.
Citera
2015-08-02, 20:38
  #3
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Bioteknik har jag ingen koll på så där tänker jag inte uttala mig men om börsen framöver sjunker så har småbolag historiskt tagit den största smällen. För mig är D&G Småbolag en perfekt fond att köpa efter att börsen fallit kraftigt. När vi är på dessa höga nivåer äger jag hellre likvider/räntefonder/stora bolag.

Tack, ska ha det i åtanke ang. småbolagen.

Här kan du läsa om bioteknikfondernas uppgång med 600% senaste åren... och tapp på antal procent.

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/...emedel-faller/
Citera
2015-08-02, 21:58
  #4
Medlem
PsychoticAliens avatar
Didner & Gerge Aktiefond är den fond som gått bäst av alla svenska fonder senaste åren (vad jag har förstått). Anses den fortfarande intressant att investera i eller bör man invänta nästa börsfall?
Citera
2015-08-02, 23:43
  #5
Medlem
Didner & Gerge aktiefond har 40% av sin portfölj fördelat på 4 bolag.

HM
Volvo
Danske bank
Nordea

Hög risk som har gett fin avkastning.
Citera
2015-08-07, 13:59
  #6
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Jag skulle köpa in mig i en biotechfond...i en liten dipp.
Jag kollar den senare tidens cykler och hoppas de håller sin trend.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2015-08-07 kl. 14:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback