Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-02, 14:59
  #1
Medlem
Tänkte ta mig ut på en liten vandringstur på 2-3 dagar om ett par veckor. Planen är att ta sig till nån stor skog (inte nån liten fjuttig skogsdunge i innerstaden) utanför Stockholmsområdet där man kan vandra ett par mil ostört, slå upp ett tält, tända upp en eld, och ha det lite trevligt.

Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad det finns för bra, stora skogar utanför Stockholm som tillåter detta. Har bara bott här i 2 år, och under den tiden har jag hållt mig inne stan för det mesta.
Enda kravet är att det ska gå att ta sig dit med lokaltrafiken. Har ingen bil.

Sen kan jag även ta emot tips på vad man kan äta. Har inte planer på att ta med mig något stormkök, så om det ska tillagas ska det vara på öppen eld.
Citera
2015-08-02, 15:20
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Tyresta Nationalpark.
Du kan ta bussen eller parkera bilen precis bredvid vildmarken...

Det är mycket enklare att laga mat på stormkök.
Ska du bära med dig 15 kg ved?

Ta med 3 kg ris, salt och vatten.
Citera
2015-08-02, 15:54
  #3
Medlem
RobMcKennans avatar
Du borde gå ett par etapper på Sörmlandsleden. Du kan ju starta i Tyresta och gå ett par etapper.
Citera
2015-08-02, 17:31
  #4
Medlem
Starobrnos avatar
Tyresta är ett bra val för några dagar. Glöm 15 kg ved och 3 kg ris, och ta med precis den mat du behöver. Vatten är det du måste trygga, genom att bära det eller veta var det finns källor. Sen kan ju rena sjövatten också om det behövs.

Ett alternativ är att skaffa en karta över området öster om Brottby och trampa runt sjöarna Tärnan och Hersen, sköna skogsmarker med små grusvägar och bara nån enstaka gård.
Citera
2015-08-04, 00:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tyresta Nationalpark.
Du kan ta bussen eller parkera bilen precis bredvid vildmarken...

Det är mycket enklare att laga mat på stormkök.
Ska du bära med dig 15 kg ved?

Ta med 3 kg ris, salt och vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Tyresta är ett bra val för några dagar. Glöm 15 kg ved och 3 kg ris, och ta med precis den mat du behöver. Vatten är det du måste trygga, genom att bära det eller veta var det finns källor. Sen kan ju rena sjövatten också om det behövs.

Ett alternativ är att skaffa en karta över området öster om Brottby och trampa runt sjöarna Tärnan och Hersen, sköna skogsmarker med små grusvägar och bara nån enstaka gård.

Kan man verkligen gå så långt i Tyresta Nationalpark?
Kollar man på Google Maps är det ju bara 5km från östra till västra kanten.

EDIT: såg nu på deras hemsida att spåren var 5,5 mil långa, och det är ju mer än tillräckligt. Ska nog ta och dra dit, det verkar trevligt.
__________________
Senast redigerad av PotatoSlayer 2015-08-04 kl. 00:15.
Citera
2015-08-07, 16:44
  #6
Medlem
RelicDeluxes avatar
Hej

Tyresta verkar vara en bra och smidig lösning för dig så jag tror att det blir bra. Men får du sug efter lite mer ödslig vildmark så ta dig upp till blge med tåg. Utanför staden finns sveriges sydligaste stora vildmarksområde som är i princip folktomt under barmarkssäsongen.

Platsen heter gyllbergen och har ett flertalet öppna stugor och vindskydd. Vissa av stugorna har även ved om man har tur.

Hoppas du får en givande skogstur
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback