Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-08-27, 09:00
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du tänker ju fel när du menar att det är "personlig identitet" som är det centrala i frågan.

Dvs du skriver att ju mer kroppen förändras - byts ut - över tid, så måste det också beröra "personlig identitet".

Men, det är ju bara något du kan säga utan att samtidigt ta hänsyn till oss människor.
Dvs bara om du betraktar människor som något "utanför dig själv", som du inte kan få någon tvåvägskommunikation med ...

För svaret är lätt.
Vi människor identifierar oss med vår "jagupplevelse", inte med vår kropp.

Det är därför äldre människor "känner sig som 20" fast de är kanske 80 år.

Vår personliga identitet förändras i Andras Ögon, i samma takt som vår kropp förändras.
Men för oss själva, stannar vi kvar i samma personliga identitet som vi varit i allt sedan vi nått vuxen ålder


Dvs vi vet alltid att "vi är vi".
Själva "jagupplevelsen" förändras inte.

Trots att kroppen förfaller, förändras.
Ja, även om vi förlorar lemmar faktiskt.

Den personliga identiteten är fortfarande densamma trots att de blivit lemlästade.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du tänker ju fel när du menar att det är "personlig identitet" som är det centrala i frågan.

??? Jag har ställt fyra frågor att få svar på dessa fyra frågor är det centrala för mig.

Som jag skrev i trådstarten -Att jiddra om att det inte skulle vara tillräckligt klart vad "att vara samma person" innebär hör alltså inte heller riktigt till frågan!

Jag har tagit upp problemet med personlig identitet och även länkat till problemet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Identi...6r%C3%A4ndring

Tillbaka till topic och de fyra (lätta) frågorna nu tack.

Jag är alltså intresserad av vad Din "känsla", intuition säger Dig att svaren på frågorna är!
Citera
2016-09-09, 12:33
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
??? Jag har ställt fyra frågor att få svar på dessa fyra frågor är det centrala för mig.

Som jag skrev i trådstarten -Att jiddra om att det inte skulle vara tillräckligt klart vad "att vara samma person" innebär hör alltså inte heller riktigt till frågan!

Jag har tagit upp problemet med personlig identitet och även länkat till problemet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Identi...6r%C3%A4ndring


Hoppas jag inte smutsar ner tråden nu, men följande länk med filosofen Daniel C. Dennett dök nyss och väldigt plötsligt upp på YouTube, som del i en serie om "personlig identitet" där han bla pratar lite om Theseusskeppet i samma kontext som dina frågor: https://www.youtube.com/watch?v=IE6CNETNJvk Rätt så intressant tycker jag, fler filosofer intervjuas också men har inte hunnit se dem ännu (John Searle och Susan Blackmore tror jag) .
Citera
2017-05-26, 01:22
  #39
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
1. Är skeppet som nu ligger i hamnen, som vi kan kalla S2, samma skepp som var i hamnen för femtio år sedan, som vi kan kalla S1? Med andra ord, är S2 verkligen "Theseus"?

2.
Är nu S3 samma skepp som S1? Med andra ord, är detta nybyggda skepp samma skepp som det som ursprungligen kallades "Theseus" om man tar i åtanke att S3 byggdes av samma material och samma ritningar som S1?"

3. Är den gamla kvinnan från 1998 och den lilla flickan från 1920 en och samma person?

4.
Är denna nykonstruerade person samma person som den ursprungliga piloten?
Mina intuitiva svar är:
1. Ja.
2. Nej.
3. Ja.
4. Nej.

Motiveringar:
1. Det är samma skepp för att Theseusskeppet är ett epifenomen. När skeppet står färdigt är det inte längre fullständigt reducerbart. Vi förknippar skeppet med något mer än bara dess delar. Det har i någon mening fått en identitet som är väsensskiljd dess delar.
2. Det är inte samma skepp, för att epifenomenet Theseus är mer än dess delar. Identiteten är unik.
3. En person är ett epifenomen.
4. Det är inte samma person men en person som är väldigt lik den ursprungliga personen. Det är mer än bara delarna som är piloten. Även sammanhanget spelar in för vad jag räknar in som den ursprungliga piloten.

Tidsaspekten kan också vara av intresse i den här frågeställningen. Precis när blev Theseusskeppet faktiskt Theseusskeppet? Var det när den sista spiken slogs in? Eftersom det slogs in spikar efter det "första byggtillfället" går det inte att säga detta. Däremot kan det ha varit så att Theseusskeppet fick sin identitet när den sista spiken slogs in vid det tillfället. Då fick det sin identitet och mentala referens för vad som är det riktiga skeppet. Man kan förändra delarna på objektet efter denna tidspunkt men det behåller sin identitet.

Det är inte lätta frågor direkt. Vad man än svarar känns det som att man kan hitta argument för att ens egen ställning är fel.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback