Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-02, 11:19
  #13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotxz


Min diagnos gör att jag har lite svårt för mig själv att fatta vad som jag är påväg in i, och hur jag ska undvika att inte hamna i dessa situationer som gör att jag gör skit.

Du tycks ju ha en viss självinsikt om ditt beteende och varför du ofta hamnar i situationer. Hur vore det att försöka anamma regeln att inför en situation stanna upp och tänka "är detta verkligen en bra idé?".

Om svaret är nej - avstå.
Citera
2015-08-02, 14:15
  #14
Medlem
Det du beskriver är inget som är jätte ovanligt för unga människor. Du börja bli vuxen och reflekterar över ditt beteende, det bör alla göra i den åldern.

Om du har en diagnos på ADHA, så låt inte det stoppa dig att ändra dig. Använd din inpulsivitet till något bra. Diagnoser är bra att få så man kan förstå sig själv, men dumt om man bara använder den till att skyller ifrån sig. Jag menar att du själv ändå kan styra dig själv, vissa saker blir bara svårare.
Sätt upp både korta och långa mål. Långsiktiga mål kan kännas övermäktiga i bland.

Jag tror helt klart att du kan ändra ditt beteende, fundera på för och nackdelar med att tex sno en cykel. Väg dem mot varandra. Då kommer du själv märka att det "rätta" är bäst i längde. Ett rent samvete ska inte underskattas. Att kämpa för något och sedan få det ger en så mycket längre tillfredställelse.

Jag är kvinna på 44 år.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback