Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 21:45
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den skulle direkt sjunka ned till solens centrum och börja dra in solmateria

Eller flyga ut på andra sidan? Vet inte hur "friktionen" verkar på svarta hål och hur länge skulle solen finnas kvar.
Citera
2017-04-02, 22:47
  #254
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Eller flyga ut på andra sidan? Vet inte hur "friktionen" verkar på svarta hål och hur länge skulle solen finnas kvar.

Asså, om det ev skulle finnas något som inte stämmer i mitt inlägg skyller jag självklart på 1:a april!

Men allvarligt talat har du ju rätt, och jag vet inte riktigt hur det skulle bli. Men med tanke på hur kvasarer antas fungera tror jag ändå att det ligger en del i mitt scenario.
Citera
2017-04-03, 10:11
  #255
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Eller flyga ut på andra sidan? Vet inte hur "friktionen" verkar på svarta hål och hur länge skulle solen finnas kvar.

Eftersom svarta hål är neutralt laddade (det finns hypoteser om laddade svarta hål, men laddningen är nära på försumbar där), så interagerar de mig veterligen bara via gravitationen så den friktion som skulle uppstå skulle nog främst vara pga solmassa som den släpar med sig. Man skulle därmed kunna tänka sig att man släpper svarta hålet så att det oscillerar igenom solen flera gånger och varje gång den går in i solen släpar den med sig mer solmassa som dämpar oscillationerna till dess att det stannar.

Det finns för övrigt experiment som letar efter mikro-svartahål som tros färdas genom Jorden hela tiden, precis som neutrinor. Att de rör sig väldigt snabbt gör att de från vårt perspektiv lever länge trots Hawking-strålningen, samt att de inte interagerar något nämnvärt med Jorden.
Citera
2017-05-12, 18:26
  #256
Medlem
Fancyfruits avatar
Konsekvenserna skulle inte vara helt fatala; för ett bra tag.

Eftersom vår atmosfär fungerar som ett växthus så kommer det ta ett bra tag innan temperaturen sjunker så lågt att vi inte längre kan vistas på ytan.
Ställen som skulle räddda oss på ytan skulle kunna vara geotermiska punkter (platser där värme och energi kommer från jordens inre till jordens yta. Läs om det här https://sv.wikipedia.org/wiki/Geotermisk_energi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback