Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 00:55
  #1
Medlem
Hej!
Jag undrar om det är normalt att få en beläggning på tungan som börjar lukta illa efter endast en dag?
Jag kan skrapa bort en del (men inte allt) på morgonen och under dagen är det tillbaka lika mycket. Om jag inte skrapar bort något på t.ex. 2-3 dagar så blir det väldigt mycket och avger då ännu sämre andedräkt. Det är inte så mycket längst fram men från halva tungan och bakåt växer det till sig. Det brukar antingen vara vitt eller gult. Jag äter väldigt lite ohälsosam kost så det kan inte bero på det.

Ingen jag känner rengör sin tunga överhuvudtaget, så är det normalt så som jag har det?
Varför får jag en beläggning på tungan som luktar illa och ingen annan?

Om man slickar på sin hand och luktar, hur ska en normal tungas saliv lukta? Något illa eller ingenting?

/Tacksam för svar.
Citera
2015-08-01, 01:01
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Alla har det, mer eller mindre (beläggning alltså). Jag rengör min tunga när min fru klagar, vilket händer ibland. Min egen teori om dålig andedräkt är dock att det oftare beror på något som fastnat mellan tänderna. Min ena dotter är helt hysterisk och rengör tungan varje dag, det pallar jag fan inte....
Citera
2015-08-01, 01:28
  #3
Medlem
Köp en tungskrapa och använd vid tandborstning. Tar någon sekund extra.
Citera
2015-08-01, 02:03
  #4
Medlem
Cybersluts avatar
När du är klar med att borsta tänderna så borstar du även tungan med tandborsten, hur svårt kan det vara. Jag gör det varje gång jag borstar tänderna (oftast bara på morgonen) och det funkar bra.
Citera
2015-08-01, 12:09
  #5
Medlem
Det beror på dels din bakterieflora i munnen, dels på din föda och dels på hur torr i munnen du är.

Jag har haft samma problem som du. Numera har jag nästan aldrig massor med vitt på tungan, bara lite granna som jag tar bort med tandborsten.

Jag drog ner på mjölkprodukter, tandtrådar mycket oftare, och framförallt, köpte mig en Philips SoniCare HealthyWhite tandborste. Den gjorde nästan hela skillnaden. Mina manuella tandborstningar var alltså inte effektiva nog, trots att jag oftast borstade noga, tandtrådade och borstade igen.

Den är inte speciellt dyr heller och långt bättre än leksarna från Oral-B du hittar på ICA. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348005

Investera i dig själv.
Citera
2015-08-01, 16:34
  #6
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag har också problem med beläggning på tungan. Jag borstar tungan varje morgon, ordentligt. Precis som för dig ligger det bak till. Jag skrapar så långt bak att jag får kräkreflexer. Det syns tydligt att det som jag spottar ut i handfatet är vitaktigt. Efterå känns munnen rejält fräsch.
Jag har ännu inte hittat någon bra förklaring till eländet. Det händer sig att när jag vaknar upp på morgonen kan tungan vara helt fräsch. En gång hade jag ätit ostbågar och mandariner på kvällen och somnat utan att borsta tänderna. På morgonen var tungan röd och fin. Jag fick inte fram något vitt hur jag än borstade. Ostbågar låter inte som det optimala ändå.
Om jag skall säga något så tror jag det har något med candida att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback