Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-31, 21:56
  #1
Medlem
Hej,
jag var på en spelning för några år sedan där ett av förbanden (minns ej namnet) var en ensam snubbe med elgitarr.
Han började med att spela ett riff på rytmgitarr, sen tryckte han på nån slags fotpedal och då började riffet spelas upp som en loop i bakgrunden.
Under tiden fortsatte han spela sologitarr (medan riffet fortsatte loopas i bakgrunden) och på så vis fortsatte han att bygga upp en ljudmatta av flera lager trots att han bara var 1 person.

-Vad kan han ha använt sig av för typ av gear för att åstadkomma detta?
Finns det någon pedal eller mjukvara som är specifikt anpassat för att loopa ljud vid livespelningar?

Undrar även om det finns någon app som är anpassad för att använda motsvarande koncept för hemmabruk.
(ifall man tex pluggat in gitarren med iRig eller liknande till en ipad)
Tänkte på det i efterhand nu när jag själv sitter och spelar gitarr på kammaren, det vore trevligt att kunna spela låtar som kräver flera gitarrpartier samtidigt.

Jag vet att det finns mängder med musikappar som kan spela in en slinga och loopa den. Men jag eftersöker något som är såpass smidigt att man kan göra det live med ett par enkla tryck.
Jag vill alltså i princip bara kunna trycka RECORD, spela en slinga, trycka STOP och sen få det att loopas automatiskt utan att jag måste klicka runt i massa menyer
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2015-07-31 kl. 22:01.
Citera
2015-07-31, 22:26
  #2
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det du letar efter är en loop-pedal. Finns hur många som helst, se länken nedan för ett urval.

http://store.thesegoto11.se/index.php?cPath=27_48
Citera
2015-08-19, 16:59
  #3
Medlem
Gingers avatar
Boss Loop station (RC-2 eller RC-3) är enkla pedaler med upp till 15 minuters inspelning på.

Enkel att fatta!
Citera
2015-09-10, 16:04
  #4
Medlem
sneakydudes avatar
Nu är jag lite sent ute, men TC Electronics ditto looper är förjävla bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback