Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-12-06, 16:22
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men även tex en kraftledning har ett estetiskt värde.
det spelar ingen roll vad som legat bakom. Oavsett om det konstruerats av en dator får det ändå ett estetiskt värde. Sålunda har även funkis ett estetiskt värde.
Ett lågt värde förvisso, men ett estetiskt värde likaväl
.

1. Min poäng var den att "funkis" är anpassning till lagstiftningen och inte en egen arkitekturstil. Funkis är alltså olika former av modernism anpassat till den för tillfället gällande lagstiftningen, lokala byggnadsbestämmelser, babs etc. osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Brutalism som "anti-estetik" kan väl lättast översättas med att arkitekten medvetet försökt göra det så fult som möjligt - eller kanske snarare att låta de redan på förhand fula byggnadsmaterialen så "medvetet utformade" som möjligt.
Som tex i det exemplet med den brutalistiska kyrkan jag beskrev.
Där tegelstenens, tegel-stommens, obehandlade grundstruktur skulle få komma till så stort uttryck som det gick. Tex genom att låta tegelväggarna "puta utåt" i "stol-form" för att bilda naturliga sitt-ytor.

1. Min poäng är att det går att rädda brutalistiska byggnader genom moderna fasader.

2. Ifall du menar Le Corbusiers kyrka så är den en publik förolämpning av kristendomen.

3. Det där har jag lite svårt att förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Av någon märklig anledning tyckte arkitekten att det var dags att sluta göra kyrkorna så sköna att se på som möjligt.
Även de lite äldre kyrkorna var ju byggda av tegel, hade tegel-stomme.
Men man la tex puts på, kalkade och målade etc. Inredningen gjordes beroende själva rummet - inte beroende materialet.
Dvs upplevelsen av byggnaden och rummet var det centrala.

Men brutalisten fick hjärnsläpp och började istället tänka att det grundläggande byggmaterialet skulle bestämma upplevelsen.

Det är ju en helt galen idé.
Det hade de ju kunnat fråga mig redan från början.

1. Politik.

2. Ett resultat av antingen politik, lus-pankhet eller en galopperande bostadsbrist?

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och du har fel när du skriver att brutalism är ett uttryck för makt.
För brutalism är bara ett uttryck för egoism -- arkitekternas egoism.

Arkitekterna hade börjat tro att de var "konstnärer".
Men eftersom de samtida trenderna inom arkitekturen hade börjat diskvalificera konstnärlig skicklighet, och istället bara fokusera på de tekniska bitarna så hade arkitekterna slutat kunna uttrycka sig konstnärligt - för de hade ingen sådan träning, inga sådana färdigheter.
Dvs precis som inom den moderna konsten där konstnärer inte längre lär sig att tex måla, teckna, skulptera etc, utan bara fokuserar på "poängen" så vet de inte längre hur själva hantverket ska gå till.


1. Inte alls. Makt kan visas på lite olika sätt. Ett sätt är att bygga en enorm byggnad som kommer att stå i tusen år... och som visar på makt. Ett annat sätt är att riva sina politiska motståndares hus och bygga jättefula enorma hus på platsen, som också kommer att stå i tusen år...

2. Arkitekter har inte så stor makt som folk tror. Vanligtvis ser tågordningen ut så här (idag): Detaljplan bestäms av politikerna, arkitekter ritar planen åt politikerna, domstolsväsendet bestämmer om planen är laglig utifrån statens synvinkel. Bygglov: arkitekten ritar byggnaden efter hur den tror att politikerna och domstolsväsendet kommer att bedöma byggnaden. Domstolsväsendet har sista ordet och kan ändra övriga beslut inkl. ritningar.

3. Arkitektur är konst i det avseendet. Vetenskapen består i hållfasthetsläran och omkringliggande prylar.

4. Ekonomin, lagstiftningen och domstolsväsendet är kraftfullt styrande. Kuben är mest ekonomisk och går dessutom igenom de legala prövningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så är det med arkitekterna också - från att ha varit konstnärligt högt drivna och skickliga så kan de idag bara rabbla idioti om "poängen". Dvs hur "upplevelsen" ska vara och annat strunt.

Brutalister är ett logiskt resultat av detta.
De tänker bara "Oj, vi måste låta själva Materialet synas" så kommer de till slutsatsen att bara hälla ner betong i stora formar och ställa ihop dem. För det "ställer byggmaterialet i centrum".
Men Vem bryr sig?

Jag Förstår helt enkelt inte hur uppdragsgivarna kan acceptera sånt här.
Hur kan de slänga så stora pengar på något som är så fult och livsfientligt?

När förlorade Skönhet sitt värde?

1. "Poängen", menar du avansen?

2. Kanske när områdesvärdering närmade sig skogsmarksvärdet?


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Brutalism ä inget annat än elitism.
De spottar på alla vanliga människor varje gång de smäller upp ett sånt ruckel, för det är bara i elitism sådant som "fulhet" kan uppskattas. Dvs "Tillägnad smak." Och genom att bygga ett sånt hus pissar de på alla andra förutom sig själva. För "de förstår ju", och eftersom ingen annan tycker om det så måste ju de som byggde de vara Bättre än alla andra
.

Monument till elitismens ära med andra ord.
De ultimata triumfbågarna över klassamhällets fullständiga
seger.

1. Visst är det som så att det är en smula elitism över saken.

2. Brutalism kan man använda till mycket. En av Le Corbusiers specialiteter var att lägga in hån, kritik etc. av den dåtida tidigare eliten i sina byggnader. Svenska brutalister var däremot inte lika skickliga som Le Corbusier - de tog vanligtvis funktionalistiska modernistiska lamellskivhus och dubblade eller tredubblade höjden på dem, samt adderade lite färg.
Citera
2015-12-07, 20:27
  #26
Medlem
På Kunskapskanalen visas ikväll Förortsbetong i Europa kl.21.00.

Dokumentär. Massproducerade bostadskomplex i cement, i Europas förorter.
För många gav det hopp om en ny framtid
.

Om det blir någon brutalism eller inte återstår att se.
Citera
2015-12-08, 13:31
  #27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
På Kunskapskanalen visas ikväll Förortsbetong i Europa kl.21.00.

Dokumentär. Massproducerade bostadskomplex i cement, i Europas förorter.
För många gav det hopp om en ny framtid
.

Om det blir någon brutalism eller inte återstår att se.
Ja, det var ju en intressant frågeställning: är vårt miljonprograms betongförorter att räkna som brutalism eller inte?

Även om t ex Orminges lådliknande hus har nakna betongfasader och i mina ögon är väldigt trista och brutala, så kan man fråga sig om arkitekt och byggherre hade brutalismen i åtanke, eller om de bara ville bygga snabbt och billigt (Betonghusen i Orminge byggdes av stora, prefabricerade betongelement som lyftes på plats med lyftkranar. Det gick väldigt fort).
Citera
2015-12-12, 18:57
  #28
Medlem
Floragatans avatar
Brutalismen är genuint motbjudande och närmast skrämmande, det är förmodligen därför jag fascineras av den. Jag kan sitta länge och stirra på bilder föreställande den typen av byggnader. Jag bidrar med ett ganska snällt exempel från Stockholm, Floragatan 13. Före detta Tjeckoslovakiens ambassad, numera huserar bl a opinionsinstitutet Demoskop i byggnaden.

http://www.stockholmstories.se/wp-co...3184581769.jpg

Ett annat, tjusigare exempel (som jag inte sett varit uppe här) är Dom Sovetov i Kaliningrad. Det hann inte bli färdigbyggt före Sovjetunionens kollaps och har sen dess varit tillhåll för allehanda slödder och skarn.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...om_sovetov.jpg
__________________
Senast redigerad av Floragatan 2015-12-12 kl. 19:01.
Citera
2015-12-12, 21:00
  #29
Medlem
All form av totalitär arkitektur är äcklig och motbjudande, Brutalismen är påhittad av personer som hatar variation och stilbrott i stadsbilden. Vilt påhejad av personer i fyrkantiga glasögon som kör fyrkantiga bilar och bor i fyrkantiga hus och hatar färg, form och fantasi.

Dessa dårar som blint trodde på betongens oöverträffade egenskaper är ansvariga för att miljoner människor dött i jorbävningar under 1900-talet efter att ha blivit mosade som pankakor i deras förträffliga beongklossar.

Randolph Langenbach förklarar vidare

https://www.youtube.com/watch?v=B57Nn71kbZA
Citera
2018-05-05, 20:15
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Visst finns det fruktansvärda sovjetförorter som jag aldrig hade velat bo i och som är klart inspirerade av funkis/brutalism, men i små doser och av bra arkitekter (lär väl inte vara de bästa i den klassen som ritade förorterna till Moskva) tycker jag det kan vara hur tufft som helst. Nästan alla TS exempel klassar jag som häftiga och säkert mycket funktionella byggnader.

I mindre skala kan brutalismen se ut såhär, byggt på 80-talet.

Förresten vet jag inte om Brasiliens huvudstad Brasília räknas som funkis eller brutalism, men det är nog det största projektet i den stilen som byggts. På flygbilder ser det häftigt ut. Ska jag vara ärlig tycker jag inte byggnaderna är helt tokiga heller. Men om det var en bra idé att planera en hel stad i den stilen vete gudarna... Om inte annat måste det vara väldigt lätt att gå vilse.

Håller med om att brutalism är über om det görs rätt. Tycker dock att stilen passar sig bäst om man har mycket grönområden (ej stora fotbollsplansliknande gräsytor) eller skog runt omkring.

Sedan skulle jag göra en skilled mellan mäktiga betong-brutalismen (exempel nedanför)
https://www.flickr.com/photos/iqbalaalam/6991946502
https://www.deviantart.com/art/Mammo...post-517891809
https://8late.files.wordpress.com/2014/07/a1.jpg
https://www.apollo-magazine.com/st-p...er-off-ruined/

och det klena och fula med mindre betong.
http://www.fubiz.net/2017/06/29/best...de/brutalist1/
http://www.dw.com/en/why-brutalism-i...sos/a-19297654

För min del ok det inte är tillräckligt mycket betong är det inte brutalt nog, för då känns det som man kört på billiga och svaga material med mer hänsyn till att spara pengar än estetiken. Speciellt brutalistiska bostadshus med för lite betong ser depremerande utt, som stora hönshus. Ska det vara brutalt ska det vara monumentalt, man kanske inte aldeles för skrytigt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback