Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-31, 11:52
  #1
Avstängd
Folkrörelsen SD är snart eller kanske redan nu det största politiska partiet inom LO. I alla fall stora delar av LO, ex Byggnads. - LO förfogar över 20 miljarder i fonder och pumpar in pengar i allt från socialdemokraterna till vänsterextrema Expo. LO har ett stort osunt intresse för politik.

Jag tror inte ens att SD själva förstått vilken enorm möjlighet det är om man får lite koll på LO. SD kan förr eller senare helt demokratiskt ta makten inom LO. Men det är ju en hel del jobb. Personligen anser jag inte att fackföreningar skall ägna sig åt politik överhuvudtaget i en demokrati, utan bara värna om medlemarnas bästa. Men om nu svenska LO anser det och visar hur slipstenen kan dras så kan ju SD i högsta grad helt demokratiskt utnyttja den möjligheten.

LOs ledning är så korkade att de inte alls förstår medlemarnas frustration över att LO pumpar in och anlitar ex Expo och hyllar massinvandringen, stöder Löfven som kallar vanligt folk för "neo-fascister" och det är ju just sådant som får medlemarna att rösta på SD.

Hur skall SD gå till väga (om de vill ta över LO-borgen) och vad händer i så fall.

En konsekvens är ju tex att det är LO som bestämmer vilka krönikörer och chefer det är som tillsätts på Aftonbladet. LO är en enorm maktfaktor i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2015-07-31 kl. 12:02.
Citera
2015-07-31, 11:58
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
En konsekvens är ju tex att det är LO som bestämmer vilka krönikörer och chefer det är som tillsätts på Aftonbladet.

Detta låter orimligt, hur/varför är det så?
Citera
2015-07-31, 12:05
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Om SD tar över LO vilket dom kan och bör göra så hoppas jag att LO blir ett fackförbund endast för svenskar.
Citera
2015-07-31, 12:05
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Detta låter orimligt, hur/varför är det så?

"Publicerad 15 juni, 2009 17:04

LO säljer 41 procent av Aftonbladet till den norska storägaren Schibsted. De nya pengarna ska LO bland annat satsa på nyhetsförmedling och opinionsbildning.

Efter affären äger Schibsted 91 procent av aktierna i Aftonbladet medan resterande 9 procent blir kvar i LO:s ägo.

– Schibsted var intresserade av att göra förändringen med tanke på deras koncernstruktur i Sverige. De såg fördelar både styrningsmässigt, ekonomisk och skattemässigt, säger LO:s ekonomichef Kjell Ahlberg.

Chefredaktör
Avtalstexten har samtidigt förtydligats så att LO:s kontroll över det opinionsbildande materialet blir klarare. LO kan fortsatt bestämma över vem som ska vara chefredaktör för ledar-, debatt- och kulturavdelningarna i papperstidningen."


http://arbetet.se/2009/06/15/lo-beha...v-aftonbladet/

Den makten kommer alltså kanske till Sverigedemokraterna, men jag tror inte ens att SD fattat de själva ännu. - Det kanske bara är en tidsfråga innan tex Mats Dagerlid (Avpixlat) blir chefsred på AB. Jag vill se minerna på Södermalm då.... oooaaaawwwwhahaha (ont skratt)
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2015-07-31 kl. 12:13.
Citera
2015-07-31, 12:14
  #5
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Om SD tar över LO vilket dom kan och bör göra så hoppas jag att LO blir ett fackförbund endast för svenskar.

Det är nog ett rimligt svar med tanke på SD:s politiska agenda. LO går över från att ha varit ett stöd till S, att bli ett stöd för SD. Samtidigt skulle jag inte bli förvånad om andra partipolitiskt obundna fackföreningar förbjöds, att medlemskap i fack kräver svenskt medborgarskap samt statliga ingripanden i konflikter mellan näringsliv och fack.
Korporativism helt enkelt, ren och skär nyfascism med rumphuggen föreningsfrihet.
Citera
2015-07-31, 12:31
  #6
Medlem
Det kommer aldrig att gå. LO är skapat av S. SD,moderater och andra högersympatisörer
stängs med all rätt ut från att väljas till någon förtroende post.

Med all rätt för att alla föreningar har rätt att ha sin egen värdegrund.
Citera
2015-07-31, 12:38
  #7
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är nog ett rimligt svar med tanke på SD:s politiska agenda. LO går över från att ha varit ett stöd till S, att bli ett stöd för SD. Samtidigt skulle jag inte bli förvånad om andra partipolitiskt obundna fackföreningar förbjöds, att medlemskap i fack kräver svenskt medborgarskap samt statliga ingripanden i konflikter mellan näringsliv och fack.
Korporativism helt enkelt, ren och skär nyfascism med rumphuggen föreningsfrihet.
Sakta i backarna nu! Vad är det för fel med att hävda att LO ska företräda svenskar. Är inte just Landsorgansiationen svensk. ILO är den internationella motsvarigheten till LO.
Citera
2015-07-31, 12:43
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det kommer aldrig att gå. LO är skapat av S. SD,moderater och andra högersympatisörer
stängs med all rätt ut från att väljas till någon förtroende post.

Med all rätt för att alla föreningar har rätt att ha sin egen värdegrund.

Det där stämmer inte. Att stämpla vanligt folk som onda funkar inte längre. Du nämner att Moderaterna inte får förtroendeposter inom LO. Stämmer det. Reinfeldt och Batra är ju lika flummiga som Miljöpartiet när det kommer till massinvandring.

SDs "värdegrund", vad är det för fel på den. - Danska socialdemokraternas invandringspolitiska program är ju mer radikalt än svenska SDs och svenska LO samarbetar ju med Danska LO. - Det håller inte att "stämpla" folk med epitet som de inte är och "vägra ta debatten" bara för att behålla sin egen makt. Vi lever faktiskt i en demokrati. - LO försöker stoppa en folkrörelse, det kan man inte.
Citera
2015-07-31, 12:47
  #9
Medlem
snigel1s avatar
Den mest fantastiska vinsten med att SD blir dominerande inom LO är att socialdemokraterna, som setts som ler och långhalm med LO får se sig utsparkade. Är den inte så att det ekonomiska stödet från LO till socdem varit stort. Om det nu blir så kommer jag glatt att öppna en flaska skumpa. Visa med foten vad ni tycker om Ulvskog - blir ovän med finnarna, Wallström - blir ovän med alla hon kommer åt, Löfven - ja, vad är han? Menlös är väl det snällaste man kan säga? Själv upprepar han likt en papegoja frasen "Jag tar ansvar". Han kan inte ens ta ansvar för sig själv, stackars karl.
Citera
2015-07-31, 12:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det kommer aldrig att gå. LO är skapat av S. SD,moderater och andra högersympatisörer
stängs med all rätt ut från att väljas till någon förtroende post.

Med all rätt för att alla föreningar har rätt att ha sin egen värdegrund.

Och den värdegrunden kan aldrig ändras eftersom man utesluter alla som inte delar den. Är det så du menar?
Citera
2015-07-31, 12:58
  #11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det där stämmer inte. Att stämpla vanligt folk som onda funkar inte längre. Du nämner att Moderaterna inte får förtroendeposter inom LO. Stämmer det. Reinfeldt och Batra är ju lika flummiga som Miljöpartiet när det kommer till massinvandring.


Om du menar att det finns moderater som har förtroendeposter inom LO är det din sak att tala om vilka de är.
Citera
2015-07-31, 13:02
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Om du menar att det finns moderater som har förtroendeposter inom LO är det din sak att tala om vilka de är.

Du har missuppfattat mig. Jag frågade om det stämmer att Moderater inte får förtroendeposter inom LO. För övrigt så är det ju Expo som sköter åsiktsregistereringen och dataövervakningen av LOs egna medlemar på uppdrag av LO ledningen.

Jag letade lite på LOs hemsida för att finna var beslutet finns att vissa med "fel åsikter" inte får förtroendeposter och vilka det gäller. - Nån som vet.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2015-07-31 kl. 13:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback