Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-31, 11:16
  #1
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!

Jag har i en vecka haft ont i öronen och halsen samt torrhosta. Varit till vårdcentral, öronen svullna men ingen öroninflammation. Halsen röd men inga streptokocker. Det är alltså vanligt virus.

Jag äter receptbelagd hostmedicin, annars hostar jag mig genom nätterna. Tar värkmedicin till kvällen, annars kan jag inte sova pga öronvärken (ibland har jag också värk på morgonen och får ta värkmedicin då också).


Jag har semester och börjar tröttna på det här nu. Jag bara i vilar och det blir inte bättre. Festat till det en gång sen jag fick det här och då vågade jag inte ta värkmedicin, vilket ledde till att jag hade för ont för att kunna sova (jag upptäckte att det inte är roligt att ligga vaken i fyllan och märka hur bakfyllan kommer...).

Ska festa imorgon igen (en av stadens största fest så jag tänker inte missa den), så då blir det väl att klara sig igenom en hemsk natt igen då...

Någon som har tips på lindring? Eller hur jag får det här att gå över snabbare? Vad som helst som kan hjälpa lite Och ja, jag vet att det egentligen inte finns så mycket att göra mot virus än att vila men jag hoppas ändå på något tips och råd
Citera
2015-07-31, 12:19
  #2
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Lökkompress mot öronvärken. Har haft ett öronbarn och det funkar, inte alltid men ofta.

Läs mer här, i spalten till höger:

http://www.weleda.se/baby/kunskap/la...ninflammation/


Edit: Uppvärmningen i förväg behöver du inte göra, men ullstrumpa och mössa ska du ha.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-31 kl. 12:21.
Citera
2015-07-31, 20:14
  #3
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Lökkompress mot öronvärken. Har haft ett öronbarn och det funkar, inte alltid men ofta.

Läs mer här, i spalten till höger:

http://www.weleda.se/baby/kunskap/la...ninflammation/


Edit: Uppvärmningen i förväg behöver du inte göra, men ullstrumpa och mössa ska du ha.

Tack för tipset, ska prova det!
Citera
2015-08-04, 20:44
  #4
Medlem
Finlandssvenskans avatar
En ny fråga till detta! Mitt mysiga virus börjar göra mig smått irriterad. Har haft så ont i halsen och ont i öronen till och från att jag äter värkmedicin till kvällen för att kunna sova och på morgonen för att kunna koncentrera mig på jobbet.

Som jag skrev tidigare så är det kollat att jag inte har öroninflammation och taget ett snabbtest för streptokocker som också var negativt.

Hur länge ska jag gå runt med det här innan jag söker mig till vårdcentral? Är van att ha ont i halsen ett par dagar och sedan få hosta/snuva. Och aldrig ätit värkmedicin mot ont i halsen. Gör ont i bakre delen av tungan också när jag sträcker ut den och det här börjar bli jobbigt nu...
Citera
2015-08-04, 21:26
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag tycker du ska söka igen. Du borde vara frisk nu eller i vart fall på bättringsvägen.

Om jag får gissa vad diagnosen blir, tror jag att du har haft virus men det har övergått till att bli bakteriellt.

Provade du lökkompressen? Nyfiken om det hjälpte dig något? Det är ju inget som botar men kanske lindrat?
Citera
2015-08-06, 18:22
  #6
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag tycker du ska söka igen. Du borde vara frisk nu eller i vart fall på bättringsvägen.

Om jag får gissa vad diagnosen blir, tror jag att du har haft virus men det har övergått till att bli bakteriellt.

Provade du lökkompressen? Nyfiken om det hjälpte dig något? Det är ju inget som botar men kanske lindrat?

Jag ringde dit idag och funderade om jag borde komma in. Sköterskan sa att jag skulle se till nästa vecka, var det inte bättre då så skulle det kollas upp då. Sommarens förkylningar hade tydligen varit långdragna.

Jag provade lökkompressen en gång, lite lindrade det nog men inte tillräckligt för att vara värt besväret
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback