Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-31, 09:12
  #1
Medlem
.Strix0rs avatar
Jag har köpt ett html cv som man bara ska ändra på, och har ett problem. Det är gjort för engelska-användare.

Jag har försökt ändra lang=sv men å ä ö blir fortfarande helt fel. Tips på hur jag göra? Klistrar koden ifrån toppen av html dokumentet.

Kod:
<!DOCTYPE html>
<html lang="sv">
  <head>
    <!-- Basic Page Needs
    ================================================== -->
    <meta charset="utf-8">
    <!--[if IE]><meta http-equiv="x-ua-compatible" content="IE=9" /><![endif]-->
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
    <title>Mbah Bedjo | Resume, CV, Portfolio Template</title>
    <meta name="description" content="Mbah Bedjo - Resume, CV, Portfolio Template. It is built using bootstrap 3.3.2 framework, works totally responsive, easy to customise, well commented codes and seo friendly.">
    <meta name="keywords" content="resume, cv, portfolio, bootstrap">
    <meta name="author" content="rudhisasmito.com"> 
Citera
2015-07-31, 09:20
  #2
Medlem
whoozes avatar
Kod:
<meta charset="ISO-8859-1">

Borde funka
Citera
2015-07-31, 09:22
  #3
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whooze
Kod:
<meta charset="ISO-8859-1">

Borde funka

Fungerade alldeles finfint!

Tack
Citera
2015-07-31, 09:24
  #4
Medlem
whoozes avatar
Inga problem

Ett tips för framtiden... titta på hur andra sidor har löst det. Eftersom jag har dåligt minne kollade jag bara html-koden här på flashback för att få rätt i sifferföljden
Citera
2015-07-31, 09:27
  #5
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whooze
Inga problem

Ett tips för framtiden... titta på hur andra sidor har löst det. Eftersom jag har dåligt minne kollade jag bara html-koden här på flashback för att få rätt i sifferföljden

Ska försöka komma ihåg det. Leker mest med basal php när jag är på humör, så html har jag helt glömt av
Citera
2015-08-01, 10:54
  #6
Medlem
Tvillingens avatar
Problemet ligger i att du i meta-taggen skrivit att sidans teckenkodning är UTF-8 medan filerna var sparade med en annan. Ett annat alternativ är att se till att alla filer är sparade med teckenkodningen UTF-8.
Citera
2015-08-13, 00:08
  #7
Avstängd
Notepad++ kan konvertera mellan UTF-8 och ISO-8859-1 och spara i båda kodningarna för den som undrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvillingen
Problemet ligger i att du i meta-taggen skrivit att sidans teckenkodning är UTF-8 medan filerna var sparade med en annan. Ett annat alternativ är att se till att alla filer är sparade med teckenkodningen UTF-8.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback