Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-30, 22:24
  #1
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Hur assimilierade är italienskamerikanerna jämfört med övriga innvandrargrupper och då främst de europeiska?
Mitt intryck är att italienskamerikaner håller på att blandas upp som alla andra grupper.
Med tanke på den italienskamerikanska maffians har just en etnisk prägel, där icke integrerade italienamerikaner skapar en subkultur i sitt utanförskap, så borde väl rimligtvis maffian stå och falla beroende på om de assimileras eller inte?
Den italienskamerikanska maffian är väl ganska stagnerande? Har den någon framtid?
Citera
2015-08-01, 21:18
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Fan vad segt att du gör en helt okej trådstart om något rätt intressant och inte får några svar när diverse tramstrådar får några sidor. Var är alla som alltid vet allt i vanliga fall?

All min kunskap om italiensk maffia kommer tyvärr från populärkultur. Lagt hundratals timmar på Sopranos och massa filmer men det gör ju mig inte direkt till expert.

Har fått känslan av att italienska maffian inte alls är lika stark. Deras storhetstid är över och andra grupper har tagit mark. Men jag har absolut inget som helst belägg för det.

Oavsett om maffian är stark eller svag nu tror jag det har väldigt lite att göra med hurvida de assimilerar sig eller ej utan har mer att göra med konkurrensen, polisen, splittringar, ekonomi osv osv
Citera
2015-08-02, 00:03
  #3
Medlem
biupy6ips avatar
Italienska maffian i Usa finns kvar men inte i lika stor utsträckning som på 70-90 talet tack vare Fbi och en ny lag som heter rico. Alla kända familjer i New York five families finns kvar men dom är otroligt skickliga på att hålla sig I skuggan från den nya övervakningstekniken. Läste nånstans att familjerna brukade ha upp emot 700 soldiers per familj förut och nuförtiden kanske 150 stycken vilket bevisar att dom har svårare att rekrytera folk. Politikerna har städat upp så mycket I New York att det inte finns möjligheter för maffian att tjäna pengar på byggnadsarbeten och sophämtning. Skulle gissa att dom sysslar mest med utpressning och illegalt spel just nu. Dom lär alltid hitta något att tjäna pengar på då dom drog in fler biljoner än apple och Microsoft tillsammans.
__________________
Senast redigerad av biupy6ip 2015-08-02 kl. 00:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback