2015-07-30, 17:03
Bannlyst
För att göra en lång historia kort, jag hade problem med moderkortet, den gav ingen bild till skärmen, och den visade massa olika felkoder. Hade provat grafikkort, nätaggregat, ram minnen osv och allt sånt i andra datorer utan problem.

Såg sen att den var väldigt dammig, moderkortet alltså, så jag var dum nog att göra rent den med en tops.
Efter det när jag sen startade den så small den precis vid där CPU:n är, ingen aning om det hade med topsen att göra eller inte men skitsamma, kan ha varit allt damm som gav den effekten sen, sen kom det rök, väldigt lite men lite rök.

Har nu efter det konstaterat att nätaggregatet, ram minnena, grafikkortet, hårddiskarna och allt det fungerar som det ska, även testat dom med stresstester och inget fel på någon av dom.

Tror ni processorn kan ha klarat sig? Enligt vad jag kunnat läsa mig till så bör moderkortet vara i stort sett kört, men en processor brukar vara långlivade, vissa som säger att en processor även klarar sig om den skulle ligga i 100 grader under längre tid.

Så, vad tror ni? Hade jag turen att bara moderkortet gick åt helvete, eller tror ni processorn rök med?

Har stresstestat grafikkortet och ram minnena i 14 timmar utan problem, så allting verkar ha klarat sig förutom moderkortet.
Citera
2015-07-30, 17:16
Medlem
Hysteria90s avatar
Känns oerhört osannolikt att din CPU skulle gå sönder när RAM:en klarat sig. Troligtvis bara moderkortet. Varför inte prova processorn i ett annat moderkort med samma sockel?
Citera
2015-07-30, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Känns oerhört osannolikt att din CPU skulle gå sönder när RAM:en klarat sig. Troligtvis bara moderkortet. Varför inte prova processorn i ett annat moderkort med samma sockel?

Ska göra det, har inte fler moderkort med den sockeln hemma dock.

Märkte dock nu när jag stresstestade ram minnena var för sig, körde ett i taget, när jag ska sätta i ram minne nr 4 så får jag inte ens igång bildskärmen. Provade detta med de andra 3 ram minnena var för sig och alla dessa funkar som dom ska.

Tänk om det då alltså var ETT ram minne som det var fel på hela tiden, och så slutar det med att jag förstör mitt moderkort genom att topsa det så att den sen ger ifrån sig någon "poff" när jag startar den sen.

Har alltså märkt nu att det är ett av ram minnena det är fel på, och när den ska köra själv utan hjälp av andra ram minnen så går inte ens skärmen igång, och jag märkte även att när jag har det ram minnet i tillsammans med de andra som fungerar felfritt, så blir scenariot som inträffar precis som tidigare, att skärmen bara går igång ibland, alltså är det detta ram minne som orsakat problemet hela tiden, typiskt.

Har iallafall slängt detta ram minne helt åt helvete nu, vågar jag prova starta igång det gamla moderkortet som small till, eller ska jag inte ta den risken utan se den som förverkad? Det var ett gammalt moderkort iallafall.
Citera
2015-07-30, 17:33
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Tänk om det då alltså var ETT ram minne som det var fel på hela tiden, och så slutar det med att jag förstör mitt moderkort genom att topsa det så att den sen ger ifrån sig någon "poff" när jag startar den sen.
Tops är nog fan inte bra för varken människa eller dator. Petar du dig i öronen petar du bara in vaxet längre. Måste nog vara en av de mest onödiga uppfinningarna någonsin.
Citat:
vågar jag prova starta igång det gamla moderkortet som small till, eller ska jag inte ta den risken utan se den som förverkad? Det var ett gammalt moderkort iallafall.
Tycker det låter som en riktigt dum idé. Explosioner brukar inte vara något bra tecken. Har du otur kan det smälla igen och orsaka någonting värre. Köp ett nytt moderkort istället
Citera
2015-07-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Tops är nog fan inte bra för varken människa eller dator. Petar du dig i öronen petar du bara in vaxet längre. Måste nog vara en av de mest onödiga uppfinningarna någonsin.
Kanske de, men visst fan är de skönt?

Till TS, har du nån gammal processor liggandes så testa med den men hade inte riskerat din nuvarande. Hade du sån tur att den överlevde en smäll så sumpa den inte.
Citera
2015-07-30, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Kanske de, men visst fan är de skönt?

Till TS, har du nån gammal processor liggandes så testa med den men hade inte riskerat din nuvarande. Hade du sån tur att den överlevde en smäll så sumpa den inte.

Kör på ett annat moderkort med annan socket och en sämre cpu just nu.
Blir att inhandla ett nytt moderkort till min i5 3570k (förutsatt att denna nu då inte dog i smällen)

Mitt nätaggregat (1200w silent pro gold) är fortfarande som det ska, likaså 3 av 4 ram minnen. Tror att det där trasiga ram minnet var boven i dramat hela tiden, tyvärr gick det nu ut över moderkortet.

Frågan är nu om man ska köpa ett nytt moderkort + ny cpu, eller bara köpa ett nytt moderkort till min i5 3570k processor?

Vad tycker ni?

Kanske lika bra o köpa det nytt med.
Citera
2015-07-30, 19:04
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Frågan är nu om man ska köpa ett nytt moderkort + ny cpu, eller bara köpa ett nytt moderkort till min i5 3570k processor?

Vad tycker ni?

Kanske lika bra o köpa det nytt med.
Om du har råd kan du väl köpa ett nytt.

Kan för övrigt inte sluta smågarva åt trådens titel.

"Moderkortet Smällde, är den körd nu?"
Hehe låter som en sköldpadda eller nåt, eller att du namngivit ditt moderkort.
Det heter "small".
Citera
2015-07-30, 21:02
Medlem
failures avatar
Förmodligen dog en resistor, kondensator eller voltregulator beroende på vad kan CPU vara OK eller inte. Köp en burk tryckluft till nästa moderkort om du inte har en kompressor så du kan "städa" datorn istället för att peta med tops eller dammsugare
Citera
2015-07-31, 15:17
Medlem
PeterNosters avatar
Gör en okulärbesiktning av komponenterna på moderkortet. Det enda som jag vet ger ljud ifrån sig är kondensatorer. Det är de där stående cylinderformade komponenterna som har ett kryss på toppen. Krysset är en försvagning för att kondingen skall ge med sig när innehållet expanderar.

Det finns en sida som bara handlar om det problemet:
http://www.badcaps.net/

Technical Forum där är bra för all felsökning på elektronisk hårdvara. Registrering krävs för att göra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in