Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-29, 21:37
  #1
Medlem
Kleops avatar
Sett från en (nästintill) musikaliskt oerfaren person

Utifrån mina erfarenheter av att lära sig spela instrument börjar man alltid med att nöta in någon låt, sedan en till, och en till och en till, osv osv. Även mina kompisar som har spelat sina instrument i flera år gör fortfarande detta. Grejen med den metoden är att den inte verkar lära ("bemästra" kanske är ett bättre ord) en själva instrumentet utan snarare lär man sig att spela en specifik låt.
Så om man inte har ett intresse av att lära sig spela andras låtar utan är ute efter att ha en översiktlig förståelse och förmåga att spela vad man t ex. hör i huvudet efter behag, finns det då någon metod för det eller är man tvungen att träna på andras låtar först?

Om jag var otydlig någonstans så får ni be mig att specificera så förklarar jag tydligare.

Edit: Jag vet inte om typen av instrument spelar roll, men om det gör det så berätta gärna vilka som det gäller för och vilka som "klarar sig undan".
__________________
Senast redigerad av Kleop 2015-07-29 kl. 21:45.
Citera
2015-07-29, 22:11
  #2
Medlem
Nakszynskis avatar
Lära sig låtar är väl bra i början, men för att bemästra ett instrument måste man ha bra koll på musikteori, ett bra gehör och bra rytmik och teknik. För att spela den musik man hör i huvudet så krävs det bra gehör vilket antagligen är det viktigaste i när det kommer till musik men även bra kunskap i musikteori hjälper, om det är det man vill uppnå med sitt spelande. Risken med att endast spela låtar är att man får bristande kunskap framförallt när det kommer till teorin. Jag skulle nog säga att det är svårt att "bemästra" ett instrument genom att endast spela låtar och framförallt oeffektivt.
Citera
2015-07-30, 01:03
  #3
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Lära sig låtar är väl bra i början, men för att bemästra ett instrument måste man ha bra koll på musikteori, ett bra gehör och bra rytmik och teknik. För att spela den musik man hör i huvudet så krävs det bra gehör vilket antagligen är det viktigaste i när det kommer till musik men även bra kunskap i musikteori hjälper, om det är det man vill uppnå med sitt spelande. Risken med att endast spela låtar är att man får bristande kunskap framförallt när det kommer till teorin. Jag skulle nog säga att det är svårt att "bemästra" ett instrument genom att endast spela låtar och framförallt oeffektivt.
Hur tycker du att man ska öva upp dessa på bästa sätt? Jag antar att man blir bättre på det praktiska bara genom att spela låtar, men det måste ju finnas bättre sätt om det är ineffektivt.
__________________
Senast redigerad av Kleop 2015-07-30 kl. 01:06.
Citera
2015-07-30, 09:53
  #4
Medlem
Nakszynskis avatar
Musikteori kan man läsa sig till på egen hand via internet eller böcker alternativt gå kurser, tror det finns folkhögskolor som har sådana kurser. Gehör kommer naturligt med tiden men det finns övningar för det. För rytmiska delen är det att öva till metronom/ trummaskin eller att spela i band som gäller. Och för att utveckla sin teknik så finns det hur mycket övningar som helst att hitta på nätet.
Det kan ju vara bra att göra ett dagligt övningsschema och dokumentera sina framsteg osv. Och det absolut viktigaste är att man övar mycket!
Citera
2015-07-30, 10:06
  #5
Medlem
deadhead.s avatar
Är du tondöv så spelar det ingen roll yur mycket du övar. Annars ska du lägga ned 10 000 timmar för att bli bra på ett instrument
Citera
2015-07-30, 10:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Är du tondöv så spelar det ingen roll yur mycket du övar. Annars ska du lägga ned 10 000 timmar för att bli bra på ett instrument


Det beror på vilket instrument det är och vilken nivå man siktar på.
Men, som någon sade tidigare, allmän musikkunskap, typ gehör och musikteori/harmonilära, är helt klart en genväg. Att bara spela låtar leder till vägs ände.

MAn ska också börja med rätt intrument! JAg rekommenderar piano/keyboard i första hand, gitarr i andra hand.
Att ge sig på ett svårbemästrat instrument som vuxen och förstainstrument är dödfött.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback