Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-29, 14:55
  #1
Medlem
Hej,

Jag arbetar inom byggsektorn, på kontor. Jag och en kollega på ett annat kontor här i Stockholm brukar diskutera byggplaner via mejl. Det vi har märkt är att mejlen verkar gå igenom något slags filter där meningar plockas bort innan mottagaren får det.

Ett av många exampel:

"
Tja! Japp, det stämmer mannen. Såg till att Maliso inte får några fler kontrakt efter festen med Rogers dotter. Jävla fasoner att tafsa på det viset.

Hur gick det sen med bygget i Fruängen, lyckades du dra ifrån det från polackjävlarna och ge det till Lars istället?
"

Det min kollega fick såg ut såhär:

"Tja!

Man ska inte tafsa.

Lyckades du ändra kontraktet i Fruängen?
"

Hur går detta till, är detta något ni har erfarenheter av? Jag har skrivit väldigt mycket olämpliga sexuella saker genom de två åren jag jobbat där. Börjar misstänka att det sitter en "mellanman" eller så. Samtidigt vet jag inte, för mejlen kommer fram nästan direkt som jag förstår det, samma klockslag som jag skickade etc. etc. Men det kanske man kan manipulera?

Vad tror ni om detta? Vad ska jag göra?
Citera
2015-07-29, 15:00
  #2
Medlem
James91s avatar
Sluta skriv olämpliga sexuella saker.
Citera
2015-07-29, 15:03
  #3
Moderator
tobess avatar
Om det ändras så pass mycket som du påstår så är det en människa som sitter och läser igenom och "rättar till" texten, det finns inte en snöbolls chans i helvetet att en maskin skulle kunna ändra på texten på det sättet.

Tvivlar dock starkt på att det skulle vara fallet, i så fall bör du ha skrivit under ett avtal för att tillåta detta vid något tillfälle. Att det skulle vara lagligt att läsa igenom och censurera sina arbetstagares mail utan att ha meddelat om saken tar jag får smått otroligt

Citat:
Ursprungligen postat av James91
Sluta skriv olämpliga sexuella saker.

Kan bara hålla med om detta. Direkt olämpligt att syssla på med sånt där på sitt arbete.
Citera
2015-07-29, 17:21
  #4
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Grundregeln i e-mail på jobbet är att man ska känna sej komfortabel att få sin mail uppläst för sej i en tysk domstol. Är man det brukar det vara OK. Personligen kan jag väl tycka att du uttrycker dej rätt oproffsigt i din kommunikation.
Citera
2015-08-06, 00:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Sluta skriv olämpliga sexuella saker.

Ett personligt mejl är samma sak som ett brev genom posten.
Varför skall man skriva krypterat?
Är det inte så att man undan för undan censureras av olika orsaker och att man därigenom skall inse övermaktens betydelse, av den anledningen att man förtycker olika åsiktsriktningar för att kontrollera personer?
Citera
2015-08-06, 00:42
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springruntknuten
Ett personligt mejl är samma sak som ett brev genom posten.
Varför skall man skriva krypterat?
Är det inte så att man undan för undan censureras av olika orsaker och att man därigenom skall inse övermaktens betydelse, av den anledningen att man förtycker olika åsiktsriktningar för att kontrollera personer?
Jobbsnacket är väl inte personligt?
Citera
2015-08-06, 10:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springruntknuten
Ett personligt mejl är samma sak som ett brev genom posten.
Varför skall man skriva krypterat?
Är det inte så att man undan för undan censureras av olika orsaker och att man därigenom skall inse övermaktens betydelse, av den anledningen att man förtycker olika åsiktsriktningar för att kontrollera personer?


Jag tolkar det som att ni använder företags mejladress (?) och den är inte personlig.



Förövrigt kan inte ett privat företag hålla med censur!
__________________
Senast redigerad av Mackan09 2015-08-06 kl. 11:05.
Citera
2015-08-06, 13:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Förövrigt kan inte ett privat företag hålla med censur!
De kan ha synpunkter på hur man uttrycker sig. Ifall någon på företaget vidarebefordrar ett långt mail bestående av en massa andra besvarade mail till en polsk samarbetspartner, är det inte särskilt lyckat om någon av alla de tidigare mailen i kedjan innehåller ordet "polackjävlar". Företaget vill naturligtvis skydda sig från pinsamma incidenter. Hatar man polacker, får man uttrycka det på sin fritid.
Citera
2015-08-06, 18:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
De kan ha synpunkter på hur man uttrycker sig. Ifall någon på företaget vidarebefordrar ett långt mail bestående av en massa andra besvarade mail till en polsk samarbetspartner, är det inte särskilt lyckat om någon av alla de tidigare mailen i kedjan innehåller ordet "polackjävlar". Företaget vill naturligtvis skydda sig från pinsamma incidenter. Hatar man polacker, får man uttrycka det på sin fritid.


Fast det är inte censur
Citera
2015-08-06, 21:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekst
Hur går detta till, är detta något ni har erfarenheter av? Jag har skrivit väldigt mycket olämpliga sexuella saker genom de två åren jag jobbat där. Börjar misstänka att det sitter en "mellanman" eller så. Samtidigt vet jag inte, för mejlen kommer fram nästan direkt som jag förstår det, samma klockslag som jag skickade etc. etc. Men det kanske man kan manipulera?

Vad tror ni om detta? Vad ska jag göra?
Spontant känns det som någon form av manuell förhandsgranskning, det som motsätter sig lite är att mailen kommer fram vid i princip samma tidpunkt som du skickade. Man är ganska våghalsig om det skulle visa sig att det är någon form av automatiskt filter då det finns stor risk att det ballar ur förr eller senare.

Oavsett så har arbetsgivaren ganska långtgående rättigheter att kontrollera sina användares IT-användande när de använder företagets utrustning och tjänster. De måste dock informera om det och det måste finnas ett berättigat intresse. En IT-policy bör dessutom finnas som specificerar när, var och hur övervakningen i så fall görs.
Citera
2015-08-11, 22:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Spontant känns det som någon form av manuell förhandsgranskning, det som motsätter sig lite är att mailen kommer fram vid i princip samma tidpunkt som du skickade. Man är ganska våghalsig om det skulle visa sig att det är någon form av automatiskt filter då det finns stor risk att det ballar ur förr eller senare.

Oavsett så har arbetsgivaren ganska långtgående rättigheter att kontrollera sina användares IT-användande när de använder företagets utrustning och tjänster. De måste dock informera om det och det måste finnas ett berättigat intresse. En IT-policy bör dessutom finnas som specificerar när, var och hur övervakningen i så fall görs.

Jag har raderat det mesta jag både skickat och tagit emot ifrån de två av mina kollegor jag känner bäst. Det är ingen som uttryckt något om att olämpliga saker skulle skett i mejl... Men precis, skumt är det. Nästan läskigt.

Nu är mejlen iallafall raderade och ska ta det lugnt i fortsättningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback