Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-29, 09:41
  #1
Medlem
Hej! Jag har ätit cerazette minipiller i en månad nu och tar tabletten mellan 8.30-10.30. Har jag fullt skydd eller borde jag vara ännu mer precis med tiden når jag tar den? Hur stor får skillnaden vara från dag till dag med pillerna? Har även haft en mellanblödning och den var inte då jag antog att jag skulle få mens så blev förvånad när den kom men den var väldigt illaluktande och blodet i tre dagar var helt brunt och äckligt. (När jag haft mens tidigare har blodet varit ljust och bara luktat lite järn) är det vanligt att blodet i mellanblödningarna är väldigt "äckligt"?
Förövrigt är jag lite nyfiken på graviditetstest. Om jag har sex utan kondom, fungerar då graviditetstest? Bör man göra ett en gång i månaden eller så trots att man äter cerazette? Och om jag vill, kan jag? (Ifall kroppen av någon anledning inte skulle tagit upp hormonerna)
Är cerazette säkert så jag kan ha sex utan kondom för det sista jag vill är att bli gravid!
Tacksam för svar.

Babbel babbel, är det någon som har en aning så säg till. Annars är jag nyfiken på andra med cerazette. Kram
Citera
2015-07-29, 09:53
  #2
Medlem
DixieDs avatar
Risken är ju på 80 % när du äter minipiller.
Det är på grund av det är inte fullt skydd. Fullt skydd är när man använder både kondom och minipiller.
Skydd har alltid en risk oavsett om det är kondom eller minipiller.
Med minipiller är mellanblödningar väldigt vanliga speciellt piller utan hormoner. Då kan du få mellanblödningar ganska ofta.

Graviditet kan du undvika genom att räkna dina dagar. Innan mensen på 1-2 veckor är du alltid som mest fertil.

Gör ett graviditetstest om du känner kroppsliga förändringar. Först efter 2 veckor efter samlaget visar graviditetstestet om du är gravid eller ej. Så di bör ta det efter samlag på 2 veckor om du känner att det finns en risk
Citera
2015-07-29, 14:08
  #3
Medlem
Klarabella79s avatar
Du är skyddad om du tagit tabletterna hela månaden utan upphåll eller missat tabletter i mer än 12 timmar. Du har alltså sammanlagt 36 timmar på dig. Det är ingen fara om det diffar 2-3 timmar om dagarna. Annars står alla dina funderingar på fass.se, eller så kan du kontakta barnmorskan/läkaren som skrev ut det till dig och ställa alla frågor till. De är vana att svara på allt möjligt.

Jag använde cerazette i 2 år och slutade sen, mådde inte bra av dessa, men vi är alla olika.
Citera
2015-07-29, 23:23
  #4
Medlem
Ogdens avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-07-29, 23:38
  #5
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Risken är ju på 80 % när du äter minipiller.
Det där var ny information för mig, var har du läst det?

Citat:
Ursprungligen postat av Klaraandersson0
Använder någon annan cerazette? Berätta allt!
Att diffa två timmar är inget farligt. Cerazette har en halveringstid i kroppen (dvs. att halva mängden verksam substans, i detta fallet Desogestrel, har metaboliserats i kroppen) på cirka 30 timmar. Notera gärna cirka. Effekten av Cerazette sjunker alltså efter det. Det innebär att du kan diffa två timmar utan någon fara, men jag skulle nog inte diffa mer än allafall 2-3 timmar.

Jag åt Cerazette i typ ett år innan jag satte i en kopparspiral istället.
Hade mycket mellanblödningar i början (som var som du beskriver, mörka osv, vilket beror på att blodet i blödningar har koagulerat) men de avtog sedan. Självklart kan du göra graviditetstest om du vill, men att göra det en gång i månaden som en rutin låter väldigt onödigt och väldigt dyrt i längden. Var istället uppmärksam på din kropp och gör graviditetstest om du är orolig.

Du ska dock inte bli gravid om du tar ett piller varje dag, inte diffar för många timmar och inte av någon anledning blir magsjuk och kräks upp pillret.

Ett personligt råd som jag kan ge är att vara uppmärksam på psykiska förändringar också. Den absolut starkaste biverkningen som jag fick av Cerazette var att jag dels förlorade sexlusten men också lusten för allt livet har att erbjuda. Allt var ett enda jämngrått jaha. Var uppmärksam på ditt mående.

Lycka till.
Citera
2015-07-30, 12:55
  #6
Medlem
Det är så mycket press på unga tjejer att ha sex utan kondom för att det ska vara så otroligt stor skillnad för killens njutning men är rädd att få npgon könssjukdom så jag fortsätter nog att ha både kondom och minipiller kombinerat. Vill han inte ha kondom kan han fan ha sex med någon annan. Men minipillerna är bra ifall en kondom går sönder och för att kunna vara extra säker på att inte bli gravid! Tack för alla svar hittills! Kram
Citera
2015-07-31, 15:50
  #7
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Det där var ny information för mig, var har du läst det?


Att diffa två timmar är inget farligt. Cerazette har en halveringstid i kroppen (dvs. att halva mängden verksam substans, i detta fallet Desogestrel, har metaboliserats i kroppen) på cirka 30 timmar. Notera gärna cirka. Effekten av Cerazette sjunker alltså efter det. Det innebär att du kan diffa två timmar utan någon fara, men jag skulle nog inte diffa mer än allafall 2-3 timmar.

Jag åt Cerazette i typ ett år innan jag satte i en kopparspiral istället.
Hade mycket mellanblödningar i början (som var som du beskriver, mörka osv, vilket beror på att blodet i blödningar har koagulerat) men de avtog sedan. Självklart kan du göra graviditetstest om du vill, men att göra det en gång i månaden som en rutin låter väldigt onödigt och väldigt dyrt i längden. Var istället uppmärksam på din kropp och gör graviditetstest om du är orolig.

Du ska dock inte bli gravid om du tar ett piller varje dag, inte diffar för många timmar och inte av någon anledning blir magsjuk och kräks upp pillret.

Ett personligt råd som jag kan ge är att vara uppmärksam på psykiska förändringar också. Den absolut starkaste biverkningen som jag fick av Cerazette var att jag dels förlorade sexlusten men också lusten för allt livet har att erbjuda. Allt var ett enda jämngrått jaha. Var uppmärksam på ditt mående.

Lycka till.

Fick veta det av barnmorskan. Jag har ingen aning om det är ett sätt att sälja på mer preventivmedel men jag har även sett många kvinnor som blivit gravida av piller.
Kan ju också vara att man har glömt men vissa påstår att man inte ens glömt.

Kopparspiral har jag hört några enstaka fall där kvinnan blivit gravid men betydligt färre än piller.
Citera
2015-08-03, 18:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Fick veta det av barnmorskan. Jag har ingen aning om det är ett sätt att sälja på mer preventivmedel men jag har även sett många kvinnor som blivit gravida av piller.
Kan ju också vara att man har glömt men vissa påstår att man inte ens glömt.

Kopparspiral har jag hört några enstaka fall där kvinnan blivit gravid men betydligt färre än piller.

Jag använder Cerazette för tredje år nu. Har sex 3-4 gånger i veckan och är inte gravid (testat nyligen ).
Citera
2015-08-03, 18:57
  #9
Medlem
Då jag inte får mens kör jag alltid med kondom då jag precis som du är livrädd för att bli gravid. Känns ju onödigt att lägga pengar på ett graviditetstest i månaden. Med båda de skydden känner jag mig säker.
Citera
2015-09-30, 00:03
  #10
Medlem
Har använt cerazette i snart 8 månader. Efter andra veckan på första kartan fick jag mens som varade i en vecka, i samband med den här mensen började massa finnar dyka upp och jag har alltid haft en bra hy. I början var jag extremt noga med att ta ppillret på exakt samma tid varje dag. Jag har inte haft mens eller någon mellanblödning alls förutom den där veckan i början. Finnarna har minskat men ibland har jag jättebra hy och ibland är det katastrof.

Har man precis börjat med cerazette skulle jag säga att ge det några månader, jag älskar att jag inte har någon mens men samtidigt hatar jag alla finnar jag får på grund av cerazette, så det beror ju på vad man prioriterar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback