[quote=LiberalDemokrati|54164599]
Citat:
Sverige har som bekant länge haft en riksdagsspärr på 4%. Dess syfte har varit att hindra oseriösa partier att ta sig in i riksdagen så att landet ska kunna regeras.
Stämmer inte, svårigheten är att dela ut mandat till 30 olika partier och den administrativa uppgiften blir alltför påfrestande.
Citat:
Länge fyllde den också sitt syfte genom att hålla sverigedemokraterna utanför riksdagen, vilket hela Sverige tjänade på.
Fascistidéer. "Jag tycker så, ingen får tycka något annat" *kastar sand*.
Citat:
Efter valet 2010 fanns en förhoppnings om att sd skulle haverera på samma sätt som ny demokrati gjorde. Spärren fyllde alltså fortfarande ett syfte.
Fortfarande inte sant.
Citat:
Jag är själv aktiv inom moderaterna och för oss är naturligtvis inte spärren något problem. Men nu har vi en situation där flera av de demokratiska partierna på sikt kan riskera att hamna under riksdagspärren.
Oj, nu är det bättre att sänka spärren för att det gynnar just dig, är inte dessa partier "oseriösa" partier? Ska man inte stänga ute oseriösa partier?
Citat:
T.ex. kristdemokraterna och folkpartiet som sedan länge båda utgör uppskattade och produktiva delar av den politiska kartan i Sverige. Gör tankeexperimentet att både kd och fp skulle hamna runt 3%. Då skulle hela 6% av Sverige röstande befolkning alltså stå utan demokratisk representation, vilket vore djupt demokratiskt olyckligt!
SD hade 12,9% av rösterna och fick fortfarande inte igenom sin politik, de blev utfrysta för att nötter som dig skiter i demokrati utan enbart vill få igenom sin politik. Hej, vill du ha ett tankeexperiment? 12,9% > ~6%
Citat:
Det enda demokratiskt riktiga är alltså att sänka riksdagsspärren! Själv skulle jag gärna se att spärren halverades till 2%. Vilka för och nackdelar kan du se i en sådan ordning?
Tja, vi får en riksdag full med oseriösa partier, tex Kristdemokraterna och Folkpartiet.
Bara wow, hur kan man vara så korkad och motsäga sig själv så många gånger? Sjuklövern är bra hjärntvättade duktiga idioter.