Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-29, 09:10
  #1
Medlem
KnäHunDeNs avatar
...Som kanske är lite dumma/okunniga.

I nuvarande bostad har jag fiberkabel. Mellan vägguttaget och min nuvarande (urgamla) router sitter en TP-kabel.

Till lägenheten jag ska flytta går bredbandet via kabel-TV. Bahnhof är leverantör till uppkopplingen på 100/100 mbit. Kontakten på detta uttag ser helt annorlunda ut. Vad jag kunnat utläsa behövs en f-kabel, men någon sådan anslutning till min nuvarande router har jag inte!

Behöver därför hitta en relativt billig router med sådan anslutning. Problemet är att jag inte vet vad kontakten heter eller hittar routrar som kan kopplas in till bredbandet via kabel-TV!

....Hjelp!
Citera
2015-07-29, 09:13
  #2
Medlem
Du lär nog behöva ett modem från leverantören mellan kontakten och din router.
Citera
2015-07-29, 09:29
  #3
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du lär nog behöva ett modem från leverantören mellan kontakten och din router.

Jaha...Alltså inget man köper själv?

Får ringa Bahnhof då....Undrar vad en sådan går på...
Citera
2015-07-29, 09:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Jaha...Alltså inget man köper själv?

Får ringa Bahnhof då....Undrar vad en sådan går på...


Du får ialla fall kolla på hemsidan för tjänsten du ska köpa, det lär ju stå där. Möjligt att du kan köpa det själv. En begagnad lär ju vara snudd på gratis, men det brukar ingå i tjänsten.

Nu känner jag inte till Bahnhof lösning. Jag trodde mest det var comhem som höll på med detta.

Vi pratar om nedanstående?:
Antennuttag med 3 kontakter ----F liknande kontakt med mutter ----modem ----router.

Jag hade denna lösning och då fick jag modem av comhem.
Citera
2015-07-29, 12:29
  #5
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du får ialla fall kolla på hemsidan för tjänsten du ska köpa, det lär ju stå där. Möjligt att du kan köpa det själv. En begagnad lär ju vara snudd på gratis, men det brukar ingå i tjänsten.

Nu känner jag inte till Bahnhof lösning. Jag trodde mest det var comhem som höll på med detta.

Vi pratar om nedanstående?:
Antennuttag med 3 kontakter ----F liknande kontakt med mutter ----modem ----router.

Jag hade denna lösning och då fick jag modem av comhem.

Har läst igenom hemsidan. De har instruktioner till en router, men står inget huruvida de bistår med denna.

Helt rätt, 3 kontakter varav data-kontakten har en sorts mutter på sig.
Citera
2015-07-29, 13:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Har läst igenom hemsidan. De har instruktioner till en router, men står inget huruvida de bistår med denna.

Helt rätt, 3 kontakter varav data-kontakten har en sorts mutter på sig.

Ok, det kan ju vara så att nu för tiden så får man en router med modemet inbyggt precis om med ADSL router/modem.

Du får slå kundtjänst en signal då. Det brukar ju stå vad som ingår när man väljer abonnemang.
Citera
2015-07-29, 16:44
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Bahnhof kabelmodem heter Cisco EPC3010 enligt en googleträff. Som sagt den borde de förse dig med.

http://www.sweclockers.com/forum/tra...-tv-modem-tips
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback