Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-10, 20:10
  #25
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har inte så bra koll på En ding ding värld, men om du menar "löjliga" som i att läsaren ska skratta åt knasiga grejer så är svaret nej. Då är det precis motsatsen till En ding ding värld. Creepypasta är skräcknoveller. Sådant som ska vara läskigt, inte roligt.
Okej, jag förstår. Lite som King, eller Lovecraft. Men jag förstår ändå inte, är det någon som liksom tror att det är riktiga händelser eller är alla införstådda att det är fiction?
Citera
2016-08-11, 02:46
  #26
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Okej, jag förstår. Lite som King, eller Lovecraft. Men jag förstår ändå inte, är det någon som liksom tror att det är riktiga händelser eller är alla införstådda att det är fiction?
Alla torde förstå att det är påhittat. Så jagformen i berättandet är nog att betrakta som just en form, ett sätt att profilera det hela. En begränsning inom vilken man sedan får brodera ut, bara det är medryckande.

Rimligt korta skräckisar för nätläsning, berättarglädje i skräckhistoriens form med vissa oskrivna lagar. Så ser jag på detta fenomen.
Citera
2016-08-11, 20:01
  #27
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Okej, jag förstår. Lite som King, eller Lovecraft. Men jag förstår ändå inte, är det någon som liksom tror att det är riktiga händelser eller är alla införstådda att det är fiction?
Nja. Jag skulle gissa att de historier som härstammar från seklets början, säg ca 2005 och däromkring, då begreppet creepypasta ännu var i sin linda eller kanske inte ens uppfunnet, ofta gav en rätt autentiskt intryck. Jag kan tänka mig att de första välkända historierna tog fäste och spreds för att folk trodde att det var på riktigt eller åtminstone KUNDE vara på riktigt. Det var tillräckligt autentiskt för att bli kusligt på ett kittlande sätt.

De creepypastor som blev stora på den tiden spreds för att folk länkade till dem eller klistrade in dem på olika forum och dylikt.

De mest uppmärksammade creepypastorna idag sprids på diverse hubbar för creepypastor, som exempelvis /r/nosleep eller creepypasta.wikia.com, där folk röstar på dem eller lyfter fram dem i olika topplistor. De blir utvalda till bästa creepypasta, och där finns en skillnad. Nu finns det så oerhört mycket creepypastor att en påstått självupplevd skräckhistoria allt som oftast blir stämplad som creepypasta, vare sig den själv vill det eller inte. I synnerhet när den sprids på någon av de större hubbarna. Nya forum för spridande av skräckhistorian måste ständigt uppfinnas, för att nya målgrupper ska nås som inte automatiskt stämplar läskiga historier som creepypastor. När exempelvis svenska podden Creepypodden dök upp förra året tror jag att den lyckades med just detta. Den spreds till en målgrupp som inte var vana vid creepypastor, och jag skulle gissa att det fanns en hel del personer som åtminstone inledningsvis trodde att historier som återberättades där verkligen kunde ha hänt. Nu är även den vana Creepypodden-lyssnaren invaggad i formatet och bara ute efter nya, kusliga skräcknoveller.

Tror jag.
Citera
2016-08-11, 20:31
  #28
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlan
The_Dalek_Emperor är en av mina favoritförfattare på NoSleep som skriver riktigt bra pastor.
Några tips: Room 733, Paradise Pine, Borrasca och The Chandelier.
Håller med! Hon är en av de bästa återkommande författarna på NoSleep. Jag har ett pågående "projekt" där jag tänkte läsa de 100 populäraste pastorna. Jag sorterade helt enkelt efter populäraste någonsin och kopierade en ögonblicksbild av den listan (för den förändras i takt med att NoSleep ständigt växer och det går allt fortare att komma upp på topplistan). The_Dalek_Emperor står för 7 av de 100 populäraste inläggen, däribland de 4 delarna av Borrasca, samt Mayhem Mountain, Room 733 och The Chandelier. Bortanför topp 100-listan har hon ytterligare en bunt högt uppröstade bidrag.

Jag hade faktiskt tänkt här för ett tag sedan att jag skulle kommentera Borrasca, skriva en liten nätt recension, eftersom det är en av de absolut populäraste pastorna. Men det kom av sig. Här kommer en liten revanch, mina sidoanteckningar om de historier jag läst från The_Dalek_Emperor:

----------

Room 733 - betyg 4/5

Mayhem Mountain - betyg 3/5

Borrasca - betyg 4/5

Borrasca II - betyg 3/5

Borrasca III - betyg 2/5

Borrasca IV - betyg 2/5
Citera
2018-08-08, 14:43
  #29
Medlem
EdvardGriegs avatar
Gillar man creepypasta så kan jag starkt rekommendera Youtube-kanalen Hemsökt Sverige.
Citera
2018-08-08, 15:29
  #30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdvardGrieg
Gillar man creepypasta så kan jag starkt rekommendera Youtube-kanalen Hemsökt Sverige.

Tack för tipset, kände inte till kanalen tidigare så ska ge den en chans.
Citera
2018-08-28, 21:04
  #31
Medlem
Estiebrs avatar
Candle Cove, Happiness For Sale, och Funnymouth är mina favoriter. Candle Cove handlar om några som diskuterar en obskyr gammal TV-serie de såg som barn (kan inte säga mer utan att spoila). Happiness For Sale handlar om den gåtfulle maskförsäljaren från Ocarina of Time och Majoras Mask. Den sista handlar om en snubbe som, på en chattserver, hittar en konstig användare vid namn 'Funnymouth' som börjar kontakta honom utan att ha hans kontaktuppgifter, och sedan spårar det därifrån. Den sistnämnda skulle jag nog säga är den läskigaste enligt mig
Citera
2018-09-06, 17:41
  #32
Medlem
Chopmunken-Alvins avatar
Min absoluta favorit måste nog vara Jeff The Killer:
https://www.creepypasta.com/jeff-the-killer/
Citera
2018-09-06, 22:31
  #33
Medlem
Rakiis avatar
Black eyed children kan jag fortfarande få kalla kårar av att bara tänka på, men sen hörde jag den i poddformat medan jag låg i sängen och skulle sova, inte de bästa förutsättningarna för att sova gott sen...
Citera
2019-05-12, 14:17
  #34
Medlem
Koddmongots avatar
Finns det några texter i genren skrivna nyligen som publicerats anonymt? Känns inte ett dugg verkligt när den först postats på Reddit eller dylikt av en användare som redan skrivit flera stycken. Även om många klassiker som "The Russian Sleep Experiment" också hade kända skapare så var det ändå mer som lagts upp anonymt på 4chan-brädet /x/ eller liknande och sedan kopierats vidare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback