Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-29, 03:34
  #1
Avstängd
HeavyFuckingMetals avatar
Har en vän som är efterlyst för ett grovt brott. Har själv ingenting med det att göra men snuten kom hem till mig idag och frågade angående honom och också hem till en annan polare när jag var hos honom för att leta igenom hans hus ifall han är där.

Att dom avlyssnar samtalen mellan mig och den som har begått brottet är ju uppenbart men avlyssnar dom alla mina samtal tro? Har dom dessutom koll på mitt internet? Jag menar dom verkar ju veta exakt var jag befinner mig hela tiden och man märker att dom vet exakt allt jag har snackat om i telefon. Dom säger inte det rakt ut men jag förstår det.

Jag antar att jag är misstänkt för skyddande av brottsling? Vilket är jävligt irriterande då jag verkligen inte har ett skit med saken att göra.

Det jag undrar är får dom verkligen lägga värsta feting-spanet på mig trots att jag inte är den efterlyste? Nu verkar ju dom fan göra det ändå så det spelar ingen roll om dom får eller inte egentligen men är det verkligen vanligt?

Kan tillägga att jag har tomma brottsregister. Så dom är inte intresserade av mig för gammalt skit då jag aldrig gjort någonting.

Jävligt tacksam för svar!
Citera
2015-07-29, 04:47
  #2
Medlem
Opibusques avatar
Eftersom du har haft telefonkontakt med den efterlyste så finns det säkert stöd i lagen för att de ska få "trakassera" dig genom att följa efter dig osv.

Vad var det ni pratade om ens? Vädret?
Citera
2015-07-29, 10:28
  #3
Medlem
Krävs minst två års påföljd i straffskalan för att avslyssning kan få ske. Det går att lyssna påövriga samtal också, men då får dom inte användas i rätten. Byt telefonnummer.
Citera
2015-07-29, 14:23
  #4
Avstängd
HeavyFuckingMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opibusque
Eftersom du har haft telefonkontakt med den efterlyste så finns det säkert stöd i lagen för att de ska få "trakassera" dig genom att följa efter dig osv.

Vad var det ni pratade om ens? Vädret?

Pratade lite allmänt bara. Inget speciellt. Vi vet ju att samtalen är lyssnade så jag kunde ju inte ge honom flykttips liksom. Annars skulle jag gärna göra det. Snuten har säkert märkt att jag är på hans sida men det är väl inte olagligt såvida jag inte hjälper honom? Jag har fan inte sett honom varken när eller efter brottet skedde.
Citera
2015-07-29, 17:38
  #5
Avstängd
HeavyFuckingMetals avatar
Fick gå på förhör idag också :O
Citera
2015-07-29, 19:49
  #6
Medlem
tigerrakets avatar
Så länge du inte pratar med honom eller på annat vis försöker gömma honom, så kommer du inte bli indragen i det. Ringer han till dig så säg då bara: - Jag har haft polisen på besök, jag vill inte bli indragen i detta, ju mindre jag vet desto bättre.
Citera
2015-07-29, 20:05
  #7
Medlem
När dom slutar att avlyssna dina samtal måste snuten berätta till dig inom 1 år att dom har haft koll på dina samtal.
Jag antar att det är samma lag i Sverige som i Finland.
mvh.Raikkonen
Citera
2015-07-30, 00:25
  #8
Avstängd
HeavyFuckingMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
När dom slutar att avlyssna dina samtal måste snuten berätta till dig inom 1 år att dom har haft koll på dina samtal.
Jag antar att det är samma lag i Sverige som i Finland.
mvh.Raikkonen

Är du säker? Tror inte riktigt det är så här :/
Citera
2015-07-30, 12:12
  #9
Medlem
bastard666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Krävs minst två års påföljd i straffskalan för att avslyssning kan få ske. Det går att lyssna påövriga samtal också, men då får dom inte användas i rätten. Byt telefonnummer.

Fel. All överskottsinformation får också användas och det ändrades ganska länge sedan.
Sen får polisen lyssna lite hur dom vill idag,då hänvisar man till t.ex " information som kommit till polisens kännedom.." och i åtminstone i Västra Götaland delas det ut tillstånd hej vilt.
Sedan är det så att polisen behöver inte informera dig om att du varit avlyssnad,däremot så finns det en ombud som blir informerad och ska se till att lagar följs men det får inte du reda på.
Citera
2015-07-30, 19:10
  #10
Avstängd
HeavyFuckingMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Fel. All överskottsinformation får också användas och det ändrades ganska länge sedan.
Sen får polisen lyssna lite hur dom vill idag,då hänvisar man till t.ex " information som kommit till polisens kännedom.." och i åtminstone i Västra Götaland delas det ut tillstånd hej vilt.
Sedan är det så att polisen behöver inte informera dig om att du varit avlyssnad,däremot så finns det en ombud som blir informerad och ska se till att lagar följs men det får inte du reda på.

Tror du jag kommer behöva vara med i rättegången ?? Han ringde mig strax efter händelsen och berättade vad som hänt.
Citera
2015-07-31, 00:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
När dom slutar att avlyssna dina samtal måste snuten berätta till dig inom 1 år att dom har haft koll på dina samtal.
Jag antar att det är samma lag i Sverige som i Finland.
mvh.Raikkonen

bullshit, gäller inte här.
Citera
2015-07-31, 00:24
  #12
Medlem
du kan höra en eko
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback