Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-28, 21:14
  #1
Medlem
Fyller 18 år idag och har ännu inget legitimation. Kan man använda sitt körkort för moped klass 2? Det har ju en bild på mig, namnteckning, personnummer och streckkod. Så man te.x kan köpa cigg och annat? Ska fixa ett leg imorgon men det tar ju nån vecka innan man får det. :P
Citera
2015-07-28, 21:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cujokodjoo
Fyller 18 år idag och har ännu inget legitimation. Kan man använda sitt körkort för moped klass 2? Det har ju en bild på mig, namnteckning, personnummer och streckkod. Så man te.x kan köpa cigg och annat? Ska fixa ett leg imorgon men det tar ju nån vecka innan man får det. :P
Egentligen inte, men skulle tro att de flesta butiker inte bryr sig så mycket om det.
Citera
2015-07-29, 18:05
  #3
Medlem
tzjs avatar
Motorcyklar och mopeder --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2015-07-30, 16:50
  #4
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Egentligen inte, men skulle tro att de flesta butiker inte bryr sig så mycket om det.

Klart att ett AM-körkort duger fint som legitimation, det skiljer vad jag vet inget i utseende mot ett körkort med högre behörigheter, däremot brukar en del vara skeptiska mot pass som legitimation...

Mvh, ZaphodB
Citera
2015-07-30, 17:30
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Klart att ett AM-körkort duger fint som legitimation, det skiljer vad jag vet inget i utseende mot ett körkort med högre behörigheter, däremot brukar en del vara skeptiska mot pass som legitimation...

Mvh, ZaphodB
Jo, men nu var det inte fråga om ett AM-körkort, utan ett förarbevis (moped klass II).

Viss ledning kan fås i denna gamla tråd:

(FB) Förarbevis som Legitimation.

Annars framgår nedan vad som gäller, i vart fall för att få göra prov hos trafikverket.

http://www.korkortsportalen.se/jag-s...egitimationer/

Vad Abdullah på hörnan säger när TS ska köpa cigg kan vi bara spekulera om. Lär dock inte vara några problem.
Citera
2015-07-31, 01:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Klart att ett AM-körkort duger fint som legitimation, det skiljer vad jag vet inget i utseende mot ett körkort med högre behörigheter, däremot brukar en del vara skeptiska mot pass som legitimation...

Mvh, ZaphodB
Ja, men AM är moped klass 1, och TS frågeställning lyder moped klass 2. Klass 1 kortet gäller som en giltig legitimation, men inte klass 2 kortet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback