Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-28, 20:33
  #1
Medlem
Rotmosrullens avatar
Tjo!

Jag och en polare har hyrt båt i kramfors i några dagar och tänkte ta båten innåt landet och fiska / tälta längs ångermanälven. Då varken jag eller min polare har någon erfarenhet av området och google ger lite knackiga resultat har jag några frågor som det skulle vara fint att få lite feedback på innan avresa:
  • Vad behöver man för fiskekort (om något) för att fiska i älven mellan kramfors och sollefteå?
  • Kommer vi kunna tälta utan att störa/störas utan problem i området?
  • Är det bra fiskevatten? Vi har lite förhoppningar på ädelfisk..
  • Är detta ens en bra idé? Vi kan eventuellt ta båten på släp någon annanstans i området.
Citera
2015-07-28, 20:58
  #2
Medlem
Nordingrå har bra fiskeplatser och har för mig att det finns om jag nu minns rätt även ställen där du kan fiska regnbåge.. var dock 20 år sedan jag var uppe där o fiskade..
Citera
2015-07-28, 21:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Tjo!

Jag och en polare har hyrt båt i kramfors i några dagar och tänkte ta båten innåt landet och fiska / tälta längs ångermanälven. Då varken jag eller min polare har någon erfarenhet av området och google ger lite knackiga resultat har jag några frågor som det skulle vara fint att få lite feedback på innan avresa:
  • Vad behöver man för fiskekort (om något) för att fiska i älven mellan kramfors och sollefteå?
  • Kommer vi kunna tälta utan att störa/störas utan problem i området?
  • Är det bra fiskevatten? Vi har lite förhoppningar på ädelfisk..
  • Är detta ens en bra idé? Vi kan eventuellt ta båten på släp någon annanstans i området.
Var upp och fiskade i älven för två år sedan och mig veterligen så är det fritt fiske där. Testade också en tjärn (Icktjärn) med mycket gott resultat, men för att ta er upp dit så krävs det bil. Köpte fiskekort till tjärnen vid Okq8 om jag inte missminner mig. Funderar faktiskt själv på att åka upp igen om ca 2-3 veckor (om en vecka börjar min semester)
Ni borde kunna tälta utan problem utmed älven men ha inget käk i närheten av tältet för det senaste jag hörde var att det knallar en del björnar i området och då speciellt uppe i trakterna av Icktjärn.
Annars så som någon redan sagt finfint fiske i Nordingråtrakten och där finns det även en bra camping men även stora möjligheter till fricamping. Tänk bara på att det är jävligt strömt i älven på sina ställen.
Citera
2015-07-28, 21:38
  #4
Medlem
Rotmosrullens avatar
Tack för svar!

Vi bilar från södra Sverige så bil har vi, dock är kärra till båten och dragkrok lite knepigare. Men man kan ju faktiskt ställa båten en dag och ta sig till Nordingrå eller Icktjärn med bara bilen också.

Båten vi ska hyra är denna: http://www.flowweb.net/files/bilder2/Sn%e4ckan.jpg förhoppningsvis klarar den av strömmarna.

Inte tänkt på björnar och käket, kanske bäst att ha det separat då och be polarn ta med sig sin studsare..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback