Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-28, 20:26
  #1
Medlem
Fire911s avatar
Hejsan ni som har koll på allt. Köpte mig en NAS540 idag och allt funkar men iden med denna sak var att jag skulle ha det som media lagring helt enkelt. Nu är det så man kan tydligen hämta hem också via denna sak men är begränsad upp till 2GB vad är syftet då liksom. Men till saken är samma när man har en film som är tex 4.7GB så blir bara filmen 2GB. Nu står det klart och tydligt i manualen att den går MAX 2GB men är det för ryktet skull lr är det så? Finns det en gömd spärr tro i denna sak. Annars vad är meningen att ha tex 24TB när man MAX får ut 2GB per film. Varan är en Zyxel NAS540. Vore tacksam för all hjälp. Annars blir det återlämna vara om detta ej går att ändra.

//K-D
Citera
2015-07-28, 21:00
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Var i manualen står detta? Jag hittar inte det, och ser ingen mening med att det skulle finnas heller.
Citera
2015-07-28, 21:09
  #3
Medlem
Fire911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Var i manualen står detta? Jag hittar inte det, och ser ingen mening med att det skulle finnas heller.



http://s28.postimg.org/ajqztpc59/Namnl_s.jpg


Sida 80 i manualen
Citera
2015-07-28, 21:26
  #4
Medlem
Kabeltattarens avatar
Vad är det du försöker göra? Ladda upp filer till NASen via webläsaren? För det verkar vara där begränsningen finns. Lägg till den som en share istället eller använd FTP. Det står i manualen hur man gör.
Citera
2015-07-28, 21:31
  #5
Medlem
Fire911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Vad är det du försöker göra? Ladda upp filer till NASen via webläsaren? För det verkar vara där begränsningen finns. Lägg till den som en share istället eller använd FTP. Det står i manualen hur man gör.

TACK du. FTP server såklart. Minnet är på topp. Tur det finns folk som är bra support när man har fastnat. MÅNGEN TACK
Citera
2016-02-13, 12:17
  #6
Medlem
Fire911s avatar
Hej igen. Nu har det kommit upp ett nytt problem med denna Zyxel NAS540. Gjorde en uppdatering här om dan som man tydligen skulle göra. Har inte brytt mig om det på ett år ca. Men uppdateringen gick bra och inge konstigheter men när allt var klart och man skulle in och kolla om allt fanns kvar i Nassen så vad händer ju Filezilla programmet vill inte samarbeta. Får hela tiden.

Status: Ansluter till 192.168.*.**: ***...
Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande...
Status: Initierar TLS...
Status: Validerar certifikatet...
Status: TLS-anslutning etablerad.
Kommando: USER admin
Svar: 331 User admin OK. Password required
Kommando: PASS **********
Fel: GnuTLS-fel -110: The TLS connection was non-properly terminated.
Status: Servern stängde inte ner TLS-anslutningen korrekt
Fel: Kunde inte ansluta till servern
Status: Väntar på att försöka igen...


Men om man kryssar in denna alternativ inne på FTP Server
Enable Anonymous FTP Access

så funkar det att komma in på Nassen via Filezilla. Men man kan dock inte göra något mer än att titta vad som finns, inte ändra lr lägga till saker.

Har felmeddelat detta till Zyxel supporten men tänkte om det fanns folk här inne som är snabbare med svar än dom.

Har fått tips att göra en downgrade på systemet men det går inte heller. Då får man upp detta meddelande.

The NAS firmware cannot be downgraded, please select a newer version of binary (BIN) upgrade file from your computer.

Så min fråga är det Nassen som krångla lr är det routern lr programmet. Den går som sagt att hitta via BOXEEBOX:sen så den funkar som den sak.

Är tacksam för alla tips som ni har.
Citera
2016-02-13, 12:42
  #7
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Hej igen. Nu har det kommit upp ett nytt problem med denna Zyxel NAS540. Gjorde en uppdatering här om dan som man tydligen skulle göra. Har inte brytt mig om det på ett år ca. Men uppdateringen gick bra och inge konstigheter men när allt var klart och man skulle in och kolla om allt fanns kvar i Nassen så vad händer ju Filezilla programmet vill inte samarbeta. Får hela tiden.

Status: Ansluter till 192.168.*.**: ***...
Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande...
Status: Initierar TLS...
Status: Validerar certifikatet...
Status: TLS-anslutning etablerad.
Kommando: USER admin
Svar: 331 User admin OK. Password required
Kommando: PASS **********
Fel: GnuTLS-fel -110: The TLS connection was non-properly terminated.
Status: Servern stängde inte ner TLS-anslutningen korrekt
Fel: Kunde inte ansluta till servern
Status: Väntar på att försöka igen...


Men om man kryssar in denna alternativ inne på FTP Server
Enable Anonymous FTP Access

så funkar det att komma in på Nassen via Filezilla. Men man kan dock inte göra något mer än att titta vad som finns, inte ändra lr lägga till saker.

Har felmeddelat detta till Zyxel supporten men tänkte om det fanns folk här inne som är snabbare med svar än dom.

Har fått tips att göra en downgrade på systemet men det går inte heller. Då får man upp detta meddelande.

The NAS firmware cannot be downgraded, please select a newer version of binary (BIN) upgrade file from your computer.

Så min fråga är det Nassen som krångla lr är det routern lr programmet. Den går som sagt att hitta via BOXEEBOX:sen så den funkar som den sak.

Är tacksam för alla tips som ni har.

Det ser ut att du ansluter via TLS och det är där det strular. Om du öppnar cmd och skriver följande kommandon
Kod:
ftp IP.till.din.NAS

Sedan följer du guiden med att skriva in ditt användarnamn och lösenord när den frågar efter det. För att se om du kan lista katalogerna så skriv följande
Kod:
dir

och för att göra en disconnect så skriver du
Kod:
bye
Citera
2016-02-13, 13:24
  #8
Medlem
Fire911s avatar
Tack för tipset. Har testat detta och får kommando svart.

Connection closed bye remote host.

Vad göra. Ska jag ev införskaffa PuTTy?



Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Det ser ut att du ansluter via TLS och det är där det strular. Om du öppnar cmd och skriver följande kommandon
Kod:
ftp IP.till.din.NAS

Sedan följer du guiden med att skriva in ditt användarnamn och lösenord när den frågar efter det. För att se om du kan lista katalogerna så skriv följande
Kod:
dir

och för att göra en disconnect så skriver du
Kod:
bye
Citera
2016-02-13, 13:27
  #9
Medlem
cykelsadels avatar
Du kan inte använda FTP med Putty...

Kontrollera att tjänsten FTP är igång i din NAS. Om den är det så kolla om du kan stänga av TLS (heter säkert kryptering när du är inne bland inställningarna) port 21 ska det även vara.
Citera
2016-02-13, 14:10
  #10
Medlem
Fire911s avatar
Ok. Ja jag är inne i Nassen och tjänsten FTP är igång men där emot hittar jag inte TLS lr Säker kryptering. Ja 21 har jag läst att det ska vara. Men tror du inte att det har blivit någon bug efter uppdateringen och nu har man kommit i det stadiet att factory reset är det enda lösningen om det nu skulle vara mjukvaran.

Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Du kan inte använda FTP med Putty...

Kontrollera att tjänsten FTP är igång i din NAS. Om den är det så kolla om du kan stänga av TLS (heter säkert kryptering när du är inne bland inställningarna) port 21 ska det även vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback