Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-28, 15:45
  #1
Medlem
De filmer man tankar ner är så gott som alltid komprimerade. Bluray rips ligger ofta på 10 gig, fast den ursprungliga filmen var på typ 30-50 gig.

Frågan är om detta spelar någon roll i praktiken. Har själv tagit egna bluray filmer, komprimerat ner dem från t.ex 30 till 20 gig och kan ärligt talat varken se eller höra någon skillnad på bild/ljud trots att jag har en stor tv. Dock har jag ingen separat ljudanläggning.

Är det egentligen någon poäng med att betala för en film på 50 gig när man lika gärna kan ladda ner en rip på 10 gig och ändå få ut samma kvalitet på skärmen och i högtalarna?

Jag undrar. Betalar gärna för mina favoritfilmer men då vill jag få ut något extra av det också.
Citera
2015-07-28, 17:10
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Som du säger så märker du ingen skillnad, så det handlar ju mer om du vill stödja filmindustrin ekonomiskt eller skiter i det.
Citera
2015-07-28, 19:14
  #3
Medlem
Går att dra ner 50gb filmer med...
Ljud brukar vara det primära som försämras. Sen är det väl menyer och sånt, kanske extra material, undertexter som tas bort?
Citera
2015-07-28, 19:15
  #4
Medlem
men vi normal tittar brukar inte uppleva någon större skillnad. Men är filmen bra borde man betala för den tycker jag.
Citera
2015-07-28, 21:41
  #5
Moderator
Falukropps avatar

Inte en helt lättplacerad tråd, men vi testar Filmproduktion. Med lite tur finns expertis på diverse komprimeringsprotokoll där.

Övrig hemelektronik --> Filmproduktion

/Moderator
Citera
2015-07-31, 14:01
  #6
Moderator
Neksnors avatar
En skillnad är väl att DVD/Blueray och liknande har en viss standard, som snabbt blir gammal. Spelaren behöver ju en inbyggd dator som klarar av att spela upp filmen snyggt, den datorn är inte alltid så enkel att uppgradera. Dessutom så är tanken att alla DVD-spelare ska kunna spela upp alla, både nya och gamla, DVD-filmer.

Med en mer generell dator (PC) så kan man bara fixa en fetare codec, under förutsättning att datorn orkar använda den.
Citera
2015-08-14, 17:07
  #7
Medlem
Med fel komprimering på blu-ray kan du få bättre kvalité på en dvd med rätt komprimering. Det är skillnad, kanske inte för ett otränat öga. Köp en blu-ray, tanka samma rulle och jämför. Tycker du inte det är någon skillnad då är det väl inte "värt" att köpa den.

Summa summarum, självklart är det skillnad på en fil på 10Gb och en fil på 50Gb. Vart gränsen går för för bildkvalitet á Gb vet jag inte. Beror på komprimering och kvalitet på tv/skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback