Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-28, 12:50
  #1
Medlem
Jag har gjort en gastric bypass för ca 6 månader sen. Jag har extrem hungerskänslor. Har haft det hela livet. Har läst att vid sleve metodten så skärs den del av magsäcken som tillverkar hungerhormoner bort. Går det att skära bort min magsäck som är bortkopplad för att ta bort den del som tillverkar hungerhormoner? Går det samtidigt att kapa av mer tarmar?
Citera
2015-07-28, 13:57
  #2
Medlem
Det skulle i så fall vara fundus i magsäcken som måste bort. Vet inte om det skulle finnas någon kirurg som vill skära i en för övrigt frisk person 6 mån efter en gastric bypass.
Citera
2015-07-28, 14:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmedlem
Det skulle i så fall vara fundus i magsäcken som måste bort. Vet inte om det skulle finnas någon kirurg som vill skära i en för övrigt frisk person 6 mån efter en gastric bypass.

Hur vet du om jag är frisk?

Dom kopplar ju bort magsäcken vid en gastric bypass, och då borde man väl kunna skära bort den bortkopplade delen? Eller? Vart sitter fundus?
Citera
2015-07-28, 14:28
  #4
Medlem
Om du fick genomgå en gastric bypass så har du inga sjukdomar, eller väldigt lindriga välreglerade sjukdomar. Så jag gissade att du är i gott skick.

Fundus är toppen av magsäcken. Men eftersom GBP är en stor operation så vill man inte öppna buken igen i onödan. Varje ingrepp är ju behäftade med en viss risk.
Citera
2015-07-28, 14:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmedlem
Om du fick genomgå en gastric bypass så har du inga sjukdomar, eller väldigt lindriga välreglerade sjukdomar.

Fundus är toppen av magsäcken. Men eftersom GBP är en stor operation så vill man inte öppna buken igen i onödan. Varje ingrepp är ju behäftade med en viss risk.

Man kan visst vara svårt sjuk när man gör en gastric bypass.

Är det fundus som tillverkar hungerhormoner?

Jag tar heller en risk än att plågas ihjäl av hunger och riskera att bli fet igen.
Citera
2015-07-28, 16:36
  #6
Medlem
Börja röka, ät vattensamlande frön eller fiber, fråga läkaren om hungerdämpande.

Lite får man anstränga sig själv.
Citera
2015-07-28, 16:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Börja röka, ät vattensamlande frön eller fiber, fråga läkaren om hungerdämpande.

Lite får man anstränga sig själv.

Börja röka Man ska INTE äta saker som sväller i magen. Det finns inga hungerdämpade på marknaden! Lite koll får man väl ändå ha
Citera
2015-07-28, 17:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rfvb
Börja röka Man ska INTE äta saker som sväller i magen. Det finns inga hungerdämpade på marknaden! Lite koll får man väl ändå ha

Rökning eller snusning om du föredrar är en alldeles utmärkta hungerdämpare. Tuggummi också.

Alla som inte kan eller vill äta tillräckligt är hungriga. Varför du skulle vara berättigad till kirurgi när alla andra anpassar sig är mycket märkligt.

Du bör ha fått kontakt med en dietist om inte läkaren själv hjälper till med det, fråga någon av dem vad du får och inte får göra.
Vet du vad du får göra återkommer frågan varför du överhuvudtaget frågar här.
Citera
2015-07-30, 09:42
  #9
Moderator
fredrik686s avatar
Ts vill inte outa sina andra sjukdomar, vilket är helt okej.
Men då kan vi sluta ha en diskussion om vilka sjukdomar TS har och om det var bra eller dåligt att operera då.

Tjafs som inte hör till TS frågeställning raderad.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback