Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-27, 18:49
  #1
Medlem
hej,
Jag lovar att detta är inte på något sätt ett skämt! Så snälla ta det här allvarligt, för att jag vet inte hur jag ska prata om det här än anonymt. Har inte sagt det till föräldrarna eller någon än.

Allt började efter jag avslutade gymnasiet och jag blev enormt nervös för hur mitt liv skall bli efter jag flyttar hemifrån och (förhoppningsvis) studera i ett universitet/ högskola. Men jag brukade att ägna en stor del av min tid i biblan under sommarlovet, kanske känns sorgligt för vissa, men jag älskar att lära mig mer om matematik. Men typ en vecka efter sommarlovet så kom en kille, John 20 år gammal, han satte sig bredvid mig och frågade vad jag gjorde, detta kändes enormt konstigt eftersom det var första gången någon var så öppen för att prata. Men vi började att prata om olika filosofiska matte problem osv.
Men det skumma började typ när jag och John satte oss vid ett bord med två platser och började läsa. Typ efter 20 min kom en ung kvinna och frågade om hon kunde ta stolen som min kompis John satte sig på. Jag blev lite chockad eftersom vi satte oss redan ner förre henne, men hon kollade på mig och väntade på mitt svar. John ställde sig upp och sa att han behövde gå, och det pinsamma var att det var tyst under 30-40 sekunder, och efter att John gick därifrån så sa jag "aa du kan ta stolen nu".
Men nu typ efter två månader in i sommarlovet, så har jag märkt att John inte interagerar med andra människor utan bara med mig. Exempelvis alltid när en av oss ska gå och fråga efter en bok av bibliotekarien så vill John aldrig gå och fråga. Han hittar på ursäkter att han måste gå på toa, eller är för trött etc.
Men när jag verkligen märkte att John inte fanns var när vi typ pratade med varandra, och då kom biblotekarien fram till mig och sa läs inte så högt. Och jag svarade vi läser inte vi pratar bara, hon kontrade med att säga att jag inte har någon mobil framme.
Den senaste veckan har jag försökt få med mig John hem till mig, men han vill inte. Dessutom när det startas en kort konversation med andra så pratar han aldrig, han går bara därifrån.
Fattar ingenting känns som jag börjar tappa det totallt!!!
__________________
Senast redigerad av HenrikBlente 2015-07-27 kl. 18:52.
Citera
2015-07-27, 18:57
  #2
Medlem
Hej! Du har ju själv förstått att det inte står helt rätt till här - och det är ett jättebra tecken! Du behöver få hjälp av någon som är utbildad, inte här på flashback. Mitt råd till dig är att ta kontakt med vårdcentralen, det är rätta vägen framåt!

Kram
Citera
2015-07-27, 18:57
  #3
Medlem
Ser du John som en person i verkligheten utan någon skillnad mot en vanlig människa?
Vad händer om du försöker ta på honom?
Citera
2015-07-27, 19:08
  #4
Medlem
Jag lovar att jag inte trollar!!
Och ja, jag ser John som en helt vanlig person, det är inte som att jag ser 10-20 personer som inte finns, John är den enda, detta är så sjukt, och jag vet inte om jag är redo för att gå på vård. Har läst på nätet till effekterna av sådana här möjliga botningar som man gör med medicin, det kan typ leda till minnesförlust, och att man lär sig saker långsammare och jag vill inte påverka min matematik på något sätt. men jag kommer inte ihåg vad som händer när jag försöker röra på honom, det är som vanligt skulle jag tro. Men jag har inte sett John på en vecka nu, coh det börjar kännas konstigt. Vet allvarligt talat inte vad jag ska göra
Edit: Anledningen till att jag skriver på flaschback är för att jag vill prata om det här, det har drivit mig galen under den senaste veckan, har knappast kunnat sova.
__________________
Senast redigerad av HenrikBlente 2015-07-27 kl. 19:13.
Citera
2015-07-27, 19:19
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tittat på http://www.imdb.com/title/tt1714204/ ?
Citera
2015-07-27, 19:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tittat på http://www.imdb.com/title/tt1714204/ ?
Nee, vad är det?
Edit: Jag ber er, jag vill verkligen inte gå till någon och prata med det, det känns så obehagligt. Vill bara prata om det här, och kanske kan jag själv försöka lösa det här utan medicin och liknande medel.
__________________
Senast redigerad av HenrikBlente 2015-07-27 kl. 19:23.
Citera
2015-07-27, 19:24
  #7
Medlem
Märkligt. Kan vara schizofreni; dvs hallucinationer, men har du övervägt att det kan vara ett spöke? Har du rört vid "John"?
Citera
2015-07-27, 19:25
  #8
Medlem
lagomtjocks avatar
Det är inte så att du har sett filmen "a beautiful mind" med Russel Crowe nyligen då?
Tänker på det där med Mattematik-intresset och låtsaskompisar.
Citera
2015-07-27, 19:30
  #9
Medlem
Nee, jag är inte så film intresserad, men jag ska kolla på den idag eller imorgon (verkar intressant).
jag kommer inte ihåg om jag har rört honom eller något sådant, men har för mig att det inte var någon skillnad mellan honom och vilken annan person.
Citera
2015-07-27, 19:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagomtjock
Det är nog ingen fara förrns John börjar säga åt dig att göra en massa konstigheter.
Händer det så kan det nog vara läge för medicinering med neuroleptika kanske.
Asså det är inget fel med John, han är sjukt snäll och rolig att prata med, vi både delar samma intresse etc. Men jag tror att jag kanske ska gå till biblan imorgon och försöka reda ut detta. Asså jag fattar inte hur jag kan se något som inte ni gör, hur vet vi verkligen att det är fel på mig???
Citera
2015-07-27, 19:38
  #11
Medlem
Asså jag förstår inte hur han inte är verklig, eftersom ibland när vi snackar så berättar han om ett matematiskt problem som jag inte känner till om, och när vi söker det på nätet så finns det alltid. Hur fan kan en påhittad person säga nya saker som stämmer??
Citera
2015-07-27, 19:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBlente
Asså det är inget fel med John, han är sjukt snäll och rolig att prata med, vi både delar samma intresse etc. Men jag tror att jag kanske ska gå till biblan imorgon och försöka reda ut detta. Asså jag fattar inte hur jag kan se något som inte ni gör, hur vet vi verkligen att det är fel på mig???


Lite intressant måste jag säga, testa att röra honom, ta kort på honom och titta om han syns där och titta även spegelbild. Bjud honom på ngt att äga typ godis och se om han kan äta osv..

Edit: fråga också varför bara du kan se honom
__________________
Senast redigerad av DirhChefotsir 2015-07-27 kl. 19:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback