Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-27, 22:14
  #2365
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baudiraud
Varför skiljer sig "kvalen" i Hockeyettan > Hockeyallsvenskan vs Hockeyallsvenskan > SHL så värst? Vad är grejen med gruppspel i ena kvalet och sedan i allsvenskan ettan vs tvåan bäst av fem och sedan bäst av 7 mot bottenlaget i shl? Någon med insyn förklara gärna varför det har blivit såhär.

Det är idioter som bestämmer. Folk som är besatta av att förändra saker trots att det redan fungerar bra. Det är på riktigt anledningen.
Citera
2016-03-27, 22:21
  #2366
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baudiraud
Varför skiljer sig "kvalen" i Hockeyettan > Hockeyallsvenskan vs Hockeyallsvenskan > SHL så värst? Vad är grejen med gruppspel i ena kvalet och sedan i allsvenskan ettan vs tvåan bäst av fem och sedan bäst av 7 mot bottenlaget i shl? Någon med insyn förklara gärna varför det har blivit såhär.

Før att gøra så att HA blir mer interessant før fler lag? Man gør det ju ännu mer extremt i SHL där tio lag kämpar om de två finalplatserna. I HA är en av de två bästa redan säkrad "finalplats" mot elitlaget om plats i serien øver och det andra har rebound mot det bästa av lagen under. Skulle snarare säga

HE -> HA är betydligt mer komplicerat och omständigt med nya serier efter jul och senare nya kval och underkval innan slutlig kvalserie med sex lag, men syftet är detsamma: Att ta fram de før året bästa lagen i sin serie/nivå och førsøka skapa mer spänning i fler matcher.

Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Det är idioter som bestämmer. Folk som är besatta av att förändra saker trots att det redan fungerar bra. Det är på riktigt anledningen.

...och hade man inte gjort det så hade till exempel Leksand inte spelat nu.
Citera
2016-03-27, 22:34
  #2367
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Før att gøra så att HA blir mer interessant før fler lag? Man gør det ju ännu mer extremt i SHL där tio lag kämpar om de två finalplatserna. I HA är en av de två bästa redan säkrad "finalplats" mot elitlaget om plats i serien øver och det andra har rebound mot det bästa av lagen under. Skulle snarare säga

HE -> HA är betydligt mer komplicerat och omständigt med nya serier efter jul och senare nya kval och underkval innan slutlig kvalserie med sex lag, men syftet är detsamma: Att ta fram de før året bästa lagen i sin serie/nivå och førsøka skapa mer spänning i fler matcher.



...och hade man inte gjort det så hade till exempel Leksand inte spelat nu.

Jo. I Kvalserien, årets idrottshöjdpunkt alla kategorier. Varje år.
Citera
2016-03-27, 22:39
  #2368
Medlem
€rics avatar
Får hoppas Leksand misslyckas att gå upp så är det fortfarande roligare lag att möta i HA.

SHL lag man vill möta: dijf, färjestad, hv, brynäs

HA lag man vill möta: leksand, björklöven, ssk, mora, västerås, bofors.
Citera
2016-03-27, 23:23
  #2369
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Jag förstår till viss del rättvise-argumentet för matchserie vs kvalserie, även om det knappast var den egentliga anledningen till att matchserier infördes så finns det åtminstone ett argument. Kanske, kanske skulle jag kunna gå med på att det ena SHL-laget får hemmaplansfördel i sin matchserie också. Kanske. Men att båda SHL-lagen har tilldelats den fördelen avslöjar det helt igenom protektionistiska tänket, Karlskrona hade ju inte gjort någonting för att förtjäna det mot AIK.

Jag kan som hockeyintresserad, utan egenintresse i någon av de två högsta serierna, i alla fall konstatera att jag har följt Allsvenskan betydligt mycket mer än SHL i år (jag var själv nyfiken på hur det skulle bli), det säger kanske någonting om det totala misslyckadet med "alla till slutspel, men bara vi"-konceptet som SHL-klubbarna drivit igenom.
Citera
2016-03-27, 23:55
  #2370
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Får hoppas Leksand misslyckas att gå upp så är det fortfarande roligare lag att möta i HA.

SHL lag man vill möta: dijf, färjestad, hv, brynäs

HA lag man vill möta: leksand, björklöven, ssk, mora, västerås, bofors.

Vi tycker lika gällande vilka lag som skapar känslor att möta. Personligen skulle jag dock stryka HV, framkallar inga känslor alls hos mig. Och såklart LIF -> AIK.

Varför vill du gärna klå HV71?
Citera
2016-03-28, 11:06
  #2371
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Vi tycker lika gällande vilka lag som skapar känslor att möta. Personligen skulle jag dock stryka HV, framkallar inga känslor alls hos mig. Och såklart LIF -> AIK.

Varför vill du gärna klå HV71?

Vet faktiskt inte riktigt anledningen men jag tyckte förut länge under våra svåra år att hv skulle vara roligt att möta. De har väl minskat under senaste tiden men tycker de ändå blir rätt roliga matcher mot dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback