Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-28, 00:00
  #13
Medlem
Citat:
Det är oklart hur mycket pengar väskan som rånarna fick med sig innehöll, men enligt Stefan Jalderyd kan det bli svårt för rånarna att kunna använda sedlarna.

– Dels behöver de en nyckel för att låsa upp, och sedan behöver väskan öppnas inom en viss tid. Jag tror det finns färgampuller i den, säger han.

Maj-Britt Arhelm, kommunikationsansvarig vid värdetransportföretaget Loomis, vill varken bekräfta eller förneka detta.

– Alla våra väskor har säkerhetsanordningar, men vi har som policy att inte närmare gå in på hur de fungerar, säger hon.

Vid 23-tiden var ännu ingen gripen för rånet.

http://www.bt.se/boras/vardetransportran-i-boras/
Citera
2015-07-28, 01:15
  #14
Medlem
beaver_ses avatar
Somaliska sandapor är ju största delen av de som bor i området, hultabor vet jag inte om de åker dit och Norrby packet tror jag inte åker hela den vägen, ioförsig kan man köra till kype på grusvägar. Då det inte står signalement är det garanterat svarta, för även om de har hjälm så ser man ju,,, för inte hade de väl niqablakan under hjälmen...

Undra om färgen syns tydligt på svarta? hur som så försöker de säker använda dem trots färgen.
Citera
2015-07-28, 09:23
  #15
Medlem
FreshMilks avatar
Pojkarna kommer skryta om sin lyckade kupp och vara anhållna innan veckan är slut... Haha dagens Borås är en jävla lekstuga.
Citera
2015-07-28, 13:02
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.bt.se/boras/vardetransportran-i-boras/


Dom yrar bara om nyckel till väskan. Vem bryr sig om en nyckel?

Väskan går att öppna. Pengarna går att tvättas.

Varför tror ni att det är småungar? På grund av att dom kör vespa?

Om det är småungar så hade dom torskat redan..
Citera
2015-07-28, 13:59
  #17
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Dom yrar bara om nyckel till väskan. Vem bryr sig om en nyckel?

Väskan går att öppna. Pengarna går att tvättas.

Varför tror ni att det är småungar? På grund av att dom kör vespa?

Om det är småungar så hade dom torskat redan..

Sjävklart går väskan att öppna utan nyckel. Att de använder sig av moped är smart, man kan åka på vägar där polisen inte kan åka med sina bilar. Mopeder används ju flitigt i Göteborgs-skjutningarna, där är det inga 15-åringar som skjuter.

Att vi kör på teorin att det är ungdomar är ju för att det står i BT att de ska ha varit unga eller sett unga ut.
Citera
2015-07-28, 14:50
  #18
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Dom yrar bara om nyckel till väskan. Vem bryr sig om en nyckel?

Väskan går att öppna. Pengarna går att tvättas.

Varför tror ni att det är småungar? På grund av att dom kör vespa?

Om det är småungar så hade dom torskat redan..

Okej....och du tror att det blir enkelt att handla med pengarna efter en sådan behandling?

F ö finns det ett par trådar om just detta....

(FB) Få bort färg från sedlar

(FB) Färgskadade sedlar?

Vafan, kan ju hända att väskan kan fixas till och säljas för en femtilapp
__________________
Senast redigerad av augusta66 2015-07-28 kl. 14:55. Anledning: postade samma länk dubbelt
Citera
2015-07-28, 15:14
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Sjävklart går väskan att öppna utan nyckel. Att de använder sig av moped är smart, man kan åka på vägar där polisen inte kan åka med sina bilar. Mopeder används ju flitigt i Göteborgs-skjutningarna, där är det inga 15-åringar som skjuter.

Att vi kör på teorin att det är ungdomar är ju för att det står i BT att de ska ha varit unga eller sett unga ut.


Ja exakt. Man ska inte underskatta vespa vid rån. Den är bara till för att ta sig en liten bit bort från platsen. Sen byta till bil.

Jag tror absolut inte på småungar runt 15års åldern. Dom klarar inte av att hålla tyst om dom gjort ett rån, och absolut inte öppna en väska själva.

Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Okej....och du tror att det blir enkelt att handla med pengarna efter en sådan behandling?

F ö finns det ett par trådar om just detta....

(FB) Få bort färg från sedlar

(FB) Färgskadade sedlar?

Vafan, kan ju hända att väskan kan fixas till och säljas för en femtilapp

Nej jag tror inget. Däremot vet jag att sedlarna går att använda efter tvätt.

Men det är inte många som kan tvätta dom bra. Måste vara mycket noggrann vid tvätt!
Citera
2015-07-30, 12:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Dom yrar bara om nyckel till väskan. Vem bryr sig om en nyckel?

Väskan går att öppna. Pengarna går att tvättas.

Varför tror ni att det är småungar? På grund av att dom kör vespa?

Om det är småungar så hade dom torskat redan..
Det är nog inga kids som gjort detta rån. Kan väskan kunnat innehålla 300-400 lax?
Citera
2015-07-30, 21:58
  #21
Medlem
Briljanta killar! Vem fan rånar värdetransporter 2015
Citera
2015-07-31, 03:45
  #22
Medlem
Kungkrans avatar
Nån som vet om det sitter gps på väskorna?
Isåfall så bör man ju öppna dessa omedelbart..

Om dem inte har gps, varför kan man ju undra då?
Citera
2015-07-31, 08:39
  #23
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Nån som vet om det sitter gps på väskorna?
Isåfall så bör man ju öppna dessa omedelbart..

Om dem inte har gps, varför kan man ju undra då?

Ja det finns gps, men dock bara i vissa lådor. Jag tror inte heller det är kaoskids som gjorde rånet.
Du måste kunna störa ut gpsen samt undvika syrabad Det löser ingen vanlig. Självklart finns det folk som öppnar lådorna åt dig, men det kostar där efter.

Jag gissar på att lådan återfinns inom kort, alla sedlar förstörda i på en återvändsväg inne i skogen.

/B
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback