Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-27, 08:49
  #1
Medlem
Har precis byggt ihop min första egna NAS som kommer köra OpenMediaVault som OS (på en 120GB SSD).
Just nu har jag bara två stycken 3TB WD red (kan eventuellt köpa fler) och funderar på vilken RAID-nivå som ni skulle rekommendera är bäst och säkrast för disk-failure (och gärna varför)?
Jag var inne på nivå 5 men det verkar inte rekommenderas för så stora diskar(?)

Jag har byggt i ett chassi (node 304) med plats för totalt 6 diskar och har ett moderkort som stödjer lika många.
Citera
2015-07-27, 11:51
  #2
Medlem
Raid 5 fungerar bra för att förebygga dataförlust vid ETT diskhaveri. Varför man i allmänhet avråds från att använda Raid 5 och istället gå med Raid 6 är att den senare tekniken klarar två diskhaverier. Med stora diskar som 3 TB så tar det en avsevärd tid att bygga upp Raiden igen efter ett diskhaveri.

Om det under uppbyggnad sker ytterligare 1 diskhaveri är all information förlorad. Raid 6 klarar två diskhaverier.

Med Raid 5 är 2 diskar nyttoutrymme (1 används för paritet). Minst 3 krävs
Med Raid 6 är 2 diskar nyttoutrymme (2 används för paritet). Minst 4 krävs

Och kontrollera att ditt system fungerar med att bygga ut Raiden med fler diskar i framtiden så att du inte står där om 1 år med fullt system och det då visar sig att du inte kan expandera ut raiden på ytterligare 1 disk.

Om du ska gå med Raid 5 eller Raid 6 är väl lite också beroende på vad för data du tänker spara på systemet. Klarar du av att förlora allt om två diskar havererar? Hur hög diskprestanda behöver du?
Har du ekonomi att köpa 2 diskar som enbart används för säkerhet? Kommer 6 TB utrymme att räcka för dig?

Lycka till!
Citera
2015-07-27, 13:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinto66
Raid 5 fungerar bra för att förebygga dataförlust vid ETT diskhaveri. Varför man i allmänhet avråds från att använda Raid 5 och istället gå med Raid 6 är att den senare tekniken klarar två diskhaverier. Med stora diskar som 3 TB så tar det en avsevärd tid att bygga upp Raiden igen efter ett diskhaveri.

Om det under uppbyggnad sker ytterligare 1 diskhaveri är all information förlorad. Raid 6 klarar två diskhaverier.

Med Raid 5 är 2 diskar nyttoutrymme (1 används för paritet). Minst 3 krävs
Med Raid 6 är 2 diskar nyttoutrymme (2 används för paritet). Minst 4 krävs

Och kontrollera att ditt system fungerar med att bygga ut Raiden med fler diskar i framtiden så att du inte står där om 1 år med fullt system och det då visar sig att du inte kan expandera ut raiden på ytterligare 1 disk.

Om du ska gå med Raid 5 eller Raid 6 är väl lite också beroende på vad för data du tänker spara på systemet. Klarar du av att förlora allt om två diskar havererar? Hur hög diskprestanda behöver du?
Har du ekonomi att köpa 2 diskar som enbart används för säkerhet? Kommer 6 TB utrymme att räcka för dig?

Lycka till!
Tack för bra feedback. Tanken är nog då att jag försöker köra på RAID 5 och får backa upp familje-bilder/videor (viktigaste) till en extern HDD ifall olyckan skulle vara framme. Dock behöver jag skaffa en till HDD då minst 3 krävs.
Hur lång tid på ett ungefär tar det att återskapa en RAID 5? Finns det några exempel?

NASen kommer ju främst lagra familje-bilder/videor och sen lite vanlig film som streamas via PLEX.

Ett annat alternativ är att köra på RAID 1 nu och bygga om raiden till 5 eller 6 när utrymmet är slut. Lite pyssel dock...
Citera
2015-07-29, 22:46
  #4
Medlem
Det går relativt snabbt att backupa en RAID 5. Runt 8-15 minuter beroende på hur mycket du har i diskstorlek. (Testade prestandand på 3 stycken 2TB Seagate och då var den på 15 minuter och 8 sekunder).

Så jag rekommenderar RAID 5 för ditt ändamål. Sen givetvis är en molnetlösning också att föredra även om jag personligen har haft USB hårddiskar liggandes i snart 10 år utan att de har orsakat problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback