Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-19, 14:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jaha, nu var det dags för mig också.
Routern får ingen IP-adress.
Jag pendlar mellan ISPerna Telia och Ownit. Hos Telia har man dynamiskt tilldelad adress och hos Ownit har man en fast adress tilldelad med DHCP.
När jag kom till min Ownit-lägenhet och kopplade in routern kom jag inte ut på internet. Felsökning visade att routern inte får någon IP-adress. Inte ens om jag gör en Renew i routern. Allting är 0.0.0.0.

Sedvanlig felsökning enligt trådstart gav inget. Fick ett tips att ställa in statiska adressen manuellt i routern. Det fungerade.
Routern klarar alltså inte att hämta adressen via ISPens DHCP. Lösningen håller ju inte när jag sen kör Telia då jag där inte får fast adress.

Någon som vet om ett sådant fel kan ligga i firmware eller hardware? Routern har annars gått non-stop sen 2003-03-03 utan problem. Jag har senaste firmware men kan den ha blivit skadad?

Om routern är från 2003 så lever den på övertid.

Om jag minns rätt så har jag stekt minst 2 D-Link 604 (vanligen förekommande överhettningsproblem) sedan jag fick ADSL.

Klas
Citera
2015-11-19, 15:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon som vet om ett sådant fel kan ligga i firmware eller hardware? Routern har annars gått non-stop sen 2003-03-03 utan problem. Jag har senaste firmware men kan den ha blivit skadad?

Vad har du för router egentligen? Personligen har jag lite dålig erfarenhet av TP-Link och Tele2, fick inte DHCP att fungera med original firmware.
Citera
2015-11-20, 12:35
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Om routern är från 2003 så lever den på övertid.

Om jag minns rätt så har jag stekt minst 2 D-Link 604 (vanligen förekommande överhettningsproblem) sedan jag fick ADSL.

Klas

Ursäkta skrivfelet. Det ska vara 2013 och den har 3 års garanti och jag är i kontakt med supporten. De vill att jag testar alla möjliga inställningar trots att routern körts non-stop i mer än två år.

Överhettning på denna är nog inte aktuellt då den bara drar 4 watt. Routern fungerar förutom att den inte kan hämta ip-adressen från ISPen. Skriver jag in adressen manuellt i routern fungerar det på grund av att denna leverantör har fast IP-adress via DHCP. Jag har även kontaktat ISPen om det är OK att göra så.

Min andra leverantör, 35 mil hemifrån, har dynamiskt tilldelad adress och då lär det inte fungera där.

Min fråga var egentligen vad som kan vara fel när bara den funktionen är borta.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-20 kl. 12:51.
Citera
2015-11-20, 12:45
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad har du för router egentligen? Personligen har jag lite dålig erfarenhet av TP-Link och Tele2, fick inte DHCP att fungera med original firmware.

Routerns namn står i rubriken.

Jag känner till det problemet men har inte den leverantören.
Hm. Jag fick mig dock en liten tankeställare där. Jag har inte använt denna leverantör på tre månader så de kan ju ha ändrat DHCP funktionen på sin sida så att det nu är samma problem som med Tele2.

Tack för tipset. Ska kolla hos en kompis i helgen.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-20 kl. 12:47.
Citera
2015-11-24, 17:45
  #17
Medlem
PeterNosters avatar
Jag kopplade min routers WAN till kompisens LAN och fick en tilldelad adress.
När jag kom hem fungerade allt normalt igen så jag får min statiska adress tilldelad med DHCP.
Routern har alltså lagat sig själv!!!!!

Det kan ha fixats med en riktigt gjord reset. Märkte att ibland kom jag inte ens in i routern efter en reset.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback