Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-27, 00:06
  #1
Medlem
cybergrodans avatar
Vet inte ifall jag möjligtvis har lagt tråden fel nu, mod får gärna flytta den i så fall.

Jag har kanske haft routern i 1.5-2 år nu och den har fungerat kanon sedan dess, har knappt behövt röra den alls. Men förra söndagen hände det något jävligt konstigt, Internet va segt som fan och jag tänkte att det kanske vore idé att reboota routern en gång. Jag loggade in på routern och startade rebooten, efter kanske 1 minut försvann Internet, innan det var klart.

Ingenting har fungerat sen dess, det är bara power-symbolen och Internet-symbolen (http://www.tplink.com/resources/imag...R4300(UN)1.jpg andra symbolen från vänster) som lyser på framsidan av routern. I datorn står det att nätverksåtkomst saknas, både under IPv 4 och IPv 6. Jag har fiber via Bredbandsbolaget, men det lär inte ha med saken att göra.

Vad jag har testat än så länge:
- Startat om routern ett X antal gånger
- Försökt göra en reset ett X antal gånger, men inte ens det går. Symbolen längst till höger (se bilden ovan) lyser, men där stannar det, även när jag låtit den stå så i 30-40 min.
- Stängt av IPv 6
- Bytt DNS manuellt till 8.8.8.8
- Felsökt i datorn, stängt av nätverkskort osv...
- kört ipconfig /realese samt ipconfig /renew
- Ringt BBB och kollat så allt såg okej ut där, killen i luren sa att Internet fungerade som det skulle, men han kunde inte alls se min router
- Provat datorn direkt i Internetuttaget i väggen, det fungerade (också ett bevis på att det är routern som krånglar)
- Försökt installera om routen med hjälp av skivan som följde med, men det kunde (såklart) inte hitta routen

Hjälp mig snälla nu, vad mer kan jag göra? Blir på riktigt tokig snart! Det verkar ju vara DHCP eller tilldelningen av IP-adressen som krånglar, men jag vet inte vad man mer kan göra.
Citera
2015-07-27, 00:58
  #2
Medlem
schwansteins avatar
Har du testat att göra en reset?
Gör en komplett reset på routern med knappen på baksidan. (Håll den intryckt länge)
Sedan startar du om datorn och loggar in på routen som du gjorde när den var ny.
Du får lägga in admin+ssid samt dina inställningar igen. Kan även vara idé att titta på om det finns någon ny firmware i samband med detta. Ser på TP-links support att senaste firmware är från 18 Maj 2015. Kanske har du redan installerat den, annars gör det.
http://www.tp-link.com/en/download/T....html#Firmware
Citera
2015-07-27, 01:18
  #3
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwanstein
Har du testat att göra en reset?
Gör en komplett reset på routern med knappen på baksidan. (Håll den intryckt länge)
Sedan startar du om datorn och loggar in på routen som du gjorde när den var ny.
Du får lägga in admin+ssid samt dina inställningar igen. Kan även vara idé att titta på om det finns någon ny firmware i samband med detta. Ser på TP-links support att senaste firmware är från 18 Maj 2015. Kanske har du redan installerat den, annars gör det.
http://www.tp-link.com/en/download/T....html#Firmware
Har som sagt testat göra reset många gånger, men det stannar bara. Ska testa lägga in en ny firmware imorgon, men tror tyvärr att jag redan har den nyaste...
Citera
2015-07-27, 11:55
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Kör du trådlöst eller med kabel?
Så datorn hittar inte routern med 192.168.0.1 i webläsaren med kabel till router?
Men du kan köra med kabel direkt i vägguttaget.
Är det samma kabel som du använder för att ansluta datorn till routern?

Du gör reset med lilla knappen till vänster märkt WPS/Reset?


Firmware Version:
3.14.3 Build 150518 Rel.70901n
Citera
2015-07-27, 19:16
  #5
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kör du trådlöst eller med kabel?
Så datorn hittar inte routern med 192.168.0.1 i webläsaren med kabel till router?
Men du kan köra med kabel direkt i vägguttaget.
Är det samma kabel som du använder för att ansluta datorn till routern?

Du gör reset med lilla knappen till vänster märkt WPS/Reset?


Firmware Version:
3.14.3 Build 150518 Rel.70901n

Har 4 datorer, kör kabel till ena stationära, resten trådlöst. Den stationära är en PC så har jobbat med den nu när jag försökt lösa det här.

Det går inte att få upp routern via webbläsaren, varken med kabel eller trådlöst. Internet fungerar när jag kör direkt i vägguttaget, ja. Jag har provat med en massa olika kablar, går inte överhuvudtaget.

Yes, gör reset med den knappen. Har provat 30/30/30 sek samt kortare tider. Igår kväll gjorde jag en reset som jag lät stå över natten, fungerade inte då heller.

Vore bra att prova firmware, men det går väl inte när jag inte får någon kontakt med routern via datorn? Kan man göra det utan att logga in på datorn via webbläsaren? Hittade ju som sagt inte routern via Tp-links installationsprogram heller...
Citera
2015-07-27, 20:32
  #6
Medlem
schwansteins avatar
Nej det blir svårt att lägga in ny firmware om du ej får någon kontakt med routern.

Jag hade ett liknande problem med en router som du har.
Körde sladd till en desktop, testade även trådlöst men kunde inte logga in på routern alls. Noll respons.
Hade nästan gett upp den routern och var nära att slänga den. Men av en slump testade jag med en äldre laptop jag har. Och då kunde jag logga in på routern utan problem. Gjorde alla inställningar och en firmware upgrade. Den routen fungerar fortfarande felfritt!
Så mitt tips är att du testar att logga in på routern med någon av dina andra datorer, först med sladd sedan trådlöst.
Om du kör en wifi-scanning med mobilen, syns routern alls där?
Citera
2015-07-27, 22:45
  #7
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwanstein
Nej det blir svårt att lägga in ny firmware om du ej får någon kontakt med routern.

Jag hade ett liknande problem med en router som du har.
Körde sladd till en desktop, testade även trådlöst men kunde inte logga in på routern alls. Noll respons.
Hade nästan gett upp den routern och var nära att slänga den. Men av en slump testade jag med en äldre laptop jag har. Och då kunde jag logga in på routern utan problem. Gjorde alla inställningar och en firmware upgrade. Den routen fungerar fortfarande felfritt!
Så mitt tips är att du testar att logga in på routern med någon av dina andra datorer, först med sladd sedan trådlöst.
Om du kör en wifi-scanning med mobilen, syns routern alls där?

Vore skönt om det vore så!
Tyvärr så har jag redan testat med de andra datorerna. Routern syns inte alls, varken i mobilerna, xbox, tv:n, apple tv:n, bluraysystemen osv...
Citera
2015-07-28, 07:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
...
Men förra söndagen hände det något jävligt konstigt, Internet va segt som fan och jag tänkte att det kanske vore idé att reboota routern en gång. Jag loggade in på routern och startade rebooten, efter kanske 1 minut försvann Internet, innan det var klart.

Ingenting har fungerat sen dess, det är bara power-symbolen och Internet-symbolen (http://www.tplink.com/resources/imag...R4300(UN)1.jpg andra symbolen från vänster) som lyser på framsidan av routern.
...

Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Vore skönt om det vore så!
Tyvärr så har jag redan testat med de andra datorerna. Routern syns inte alls, varken i mobilerna, xbox, tv:n, apple tv:n, bluraysystemen osv...

Din beskrivning börjar ju mer och mer tyda på att routern faktiskt har gått sönder...

Mest sannolikt den integrerade ethernetkontrollern ("LAN-delen"), dvs internetrouterns anslutning till switchen och Wi-Fi, eller strömmatningen till de senare.

Om du "törs" har du ju inget att förlora på att skruva isär lådan och röra lite på alla sladd- och modul-kontakter. (Dra ur strömadaptern ur väggen en stund innan.)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2015-07-28 kl. 07:50.
Citera
2015-07-28, 10:40
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Det började alltså med att det gick trögt och din reset knäckte det fullständigt. Nätadaptern är ju också en felkälla men det lyser ju i dioderna. Jag får nog se upp med min som börjar bli gammal.

Hmm, Kjell & CO har TP-link Archer C7 för 799:-
Citera
2015-07-28, 15:00
  #10
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Din beskrivning börjar ju mer och mer tyda på att routern faktiskt har gått sönder...

Mest sannolikt den integrerade ethernetkontrollern ("LAN-delen"), dvs internetrouterns anslutning till switchen och Wi-Fi, eller strömmatningen till de senare.

Om du "törs" har du ju inget att förlora på att skruva isär lådan och röra lite på alla sladd- och modul-kontakter. (Dra ur strömadaptern ur väggen en stund innan.)
Jo det verkar inte bättre än så.
Väntar lite med det, står på lådan att TP-link ger 3 års garanti, ska se vad det ger först. Tur att jag har en gammal fungerade router liggandes här hemma i alla fall.

Tack så mycket för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det började alltså med att det gick trögt och din reset knäckte det fullständigt. Nätadaptern är ju också en felkälla men det lyser ju i dioderna. Jag får nog se upp med min som börjar bli gammal.

Hmm, Kjell & CO har TP-link Archer C7 för 799:-

Ja, men väldigt underligt att när jag söker hittar jag ingen som haft liknande problem, så det kan ju inte vara vanligt förekommande. Ska se hur det fungerar med garantin nu. Är det krångligt kastar jag bara den här och köper en ny, la ju trots allt inte alltför många hundralappar på den.
Tackar så mycket för svar!
Citera
2015-07-29, 22:44
  #11
Medlem
Testa en annan router.. fungerar den, köp en ny. Alternativt köp en ny, testa, fungerar den inte lämna tillbaka. Det låter som din gamla router har fått fnatt.
Citera
2015-11-18, 16:03
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Jaha, nu var det dags för mig också.
Routern får ingen IP-adress.
Jag pendlar mellan ISPerna Telia och Ownit. Hos Telia har man dynamiskt tilldelad adress och hos Ownit har man en fast adress tilldelad med DHCP.
När jag kom till min Ownit-lägenhet och kopplade in routern kom jag inte ut på internet. Felsökning visade att routern inte får någon IP-adress. Inte ens om jag gör en Renew i routern. Allting är 0.0.0.0.

Sedvanlig felsökning enligt trådstart gav inget. Fick ett tips att ställa in statiska adressen manuellt i routern. Det fungerade.
Routern klarar alltså inte att hämta adressen via ISPens DHCP. Lösningen håller ju inte när jag sen kör Telia då jag där inte får fast adress.

Någon som vet om ett sådant fel kan ligga i firmware eller hardware? Routern har annars gått non-stop sen 2003-03-03 utan problem. Jag har senaste firmware men kan den ha blivit skadad?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback