Har planer på att börja springa i spåret regelbundet för att få upp konditionen och bränna lite fett. Jag undrar vad är en "normal" respektive "bra" tid på 5km är enligt er? Min tanke är att 5km på runt 27 minuter kan anses som helt ok iaf? Sist jag sprang 5km (något år sedan) hamnade jag på lite över 30 min vilket inte är något vidare. Men det ska bli ändring på det.
Ni får gärna dela med er om hur fort ni springer 5km!
Springer på runt 25, är dock ganska otränad men har varit betydligt bättre på att springa, sprang på runt 18 för ungefär 10 år sedan. 40 kg mer nu dock...
Jag löptränar varje vecka. Tyvärr vet jag inte hur snabbt jag springer 5 kilometer. Jag tränar alltid 1 timma per gång. Kan bestå av både löpträning och armhävningar, situps, löpträning i backe med mera. Men en halvtimma på 5 kilometer är bra tid...
Är du otränad så är det ju bra att springa under 30 min, jag springer oftast runt 22 men självklart kan jag pressa tiden mer än så, men då föredrar jag längre löppass!
Flera saker som spelar in. Främst kondition och hur vältränad man är.
Men många glömmer att faktorera in löpstil, om man är lång eller kort i främst ben men också hur mycket personen väger. En vältränad storvuxen person springer oftast långsammare än valfri c-klass löpare från typ Ghana eller Kenya. Vi har alla olika förutsättningar för att pressa tiderna, somliga bättre än andra. Precis som så många andra sporter.
Älskar att det alltid är svar från elitlöpare som själva springer på 18 minuter...
Om du är Svensson så ska du väl lufsa runt i ett tempo på ca 5min/km. Alltså 25 minuter. Märk dock att det är extrem stor skillnad att springa i terräng och kuperat än att jogga på relativt okuperad mark.
Är just hemkommen från en runda (kuperad terräng) och landade på 27:52. Jag gick de sista 100 metrarna pga ett plötsligt smärthugg i höger vad. Var bara tvungen att avbryta. Har även lite känningar i vänster vad på utsidan. Har jag fel skor eller bara taskig löpstil tror ni? Det är muskeln på utsidan av vaden som högg till. Det kändes som kramp fast det inte var det. Märkligt då jag stretchade innan.
Många av er skriver att runt 25 min är OK, så det ska bli mitt mål och det räcker för mig. Jag är ca 1.79M lång och väger runt 85 kilo. Dessutom har jag passerat 30-strecket för länge sedan. Så jag har mina begränsningar.
Ni som springer på 16-18 min måste vara unga elitidrottare. Barnfamiljer lär ju kasta sig i diket när ni vrålar fram i spåret?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!