Citat:
Ursprungligen postat av
MimmiO
Hej!
Imorgon ska jag laga fisksoppa, i min soppa skulle jag vilja ha lax, tork, räkor, vitlök, purjolök, grönsaker, grädde och kanske något mer? Ej saffran.
Ge mig era godaste recept!
Tack
En gammal bumpad tråd men detta är ett favoritämne...
De ingredienserna räcker långt men jag skulle lägga till fänkål, finklippt dill och en burk krossade tomater. Skär purjo och fänkål fint och finhacka vitlöken och fräs dessa i smör och olja tills de är på gränsen att få färg - inte mer. Nu är det dags att ha i fonden och hemmalagad fond gör hela skillnaden, som redan nämnts i tråden - antingen på fiskskrov om du rensar själv eller på skaldjursrester.
Koka fonden på vitt vin, räkskal och/eller några fiskryggar och huvuden. Klyv huvudena först. Koka max 15 minuter (längre kokar man bara när man gör fisk-lim). Sila av i pipsil eller chinois. Detta kan du sedan lagra i frysen i väntan på att du ska göra soppa.
Tillbaka till soppkoket! Alltså, i med fond samt dillen, tomatburken och grädden. Låt koka upp och puttra försiktigt några minuter. Salta, börja med 1 cl per halvkilo och skaldjur fisk du ska ha i. Lägg sedan ner fisken skuren i önskat stora bitar och håll sedan temperaturen så lågt att det inte kokar. Fisken blir ju genomkokt ändå på några minuter. Smaka av och salta mer efter behov. Rör om mycket försiktigt så fisken inte går sönder.
Sedan ska räkorna i och de får inte koka, då blir de torra och trista. Jag brukar stänga av spisen när jag häller i dem. Smaka av slutligt och salta lite mer om det behövs.
Lukta på dillen innan du köper färsk! Det ska vara bra tryck i doften, om inte är det bättre att köpa fryst. Mycket dill som säljs i butik på vinterhalvåret är ren skit.
Dillen räcker för mig men jag serverar med aioli. Sedan får var och en krydda efter sin smak - saffran är klassiskt för en touch av Sydfrankrike men jag slipper gärna personligen och det var ju inte heller vad TS önskade. Rotselleri är ett alternativ men jag kör på fänkål istället. En klick tomatpuré är inte heller heller men den ska hanteras med lätt hand.
Ska för säkerhets skull nämnas att i mitt kök förekommer igen annan grädde än vispgrädde.