Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-01, 21:59
  #157
Medlem
Queen-Obscences avatar
Alltså tror du ärligt talat själv att mensen kommer tillbaka av att du lägger till lite fett eller att den kommer när du vill det? De flesta som har ätstörningar eller är underviktiga via svält får inte tillbaka sin gamla hormonbalans förrän de åtminstone gått upp en del i vikt, ätit sådant som kroppen behöver och inte pendlat i vikt eller chockbantat.
Säger detta både av egen erfarenhet och vad andra utstått.. men det verkar inte spela någon roll för dig?
Citera
2016-01-02, 00:11
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Alltså tror du ärligt talat själv att mensen kommer tillbaka av att du lägger till lite fett eller att den kommer när du vill det? De flesta som har ätstörningar eller är underviktiga via svält får inte tillbaka sin gamla hormonbalans förrän de åtminstone gått upp en del i vikt, ätit sådant som kroppen behöver och inte pendlat i vikt eller chockbantat.
Säger detta både av egen erfarenhet och vad andra utstått.. men det verkar inte spela någon roll för dig?

Men är ni på riktigt eller vart har jag skrivit att jag svälter mig själv? Jag åt nyss en pizza så då måste svält fått en ny mening? Varför reagerar alltid folk så mycket för att man inte är tjock undrar jag? Skit i något missvisande bmi? Ja det är bra riktlinjer, men det stämmer inte alltid. Ska jag anta att en kille med ett väldigt högt bmi har fetma? Utan att ha sett kroppen? Tänk om han är bodybuilder då? Ja jag bryr mig ofta om vad jag äter och ser till att vara aktiv för en bra hälsa och ett långt liv. Nu försvann min mens vilket jag ser allvaret i. Jag börjar med att pröva äta mer fett eftersom en här tipsade mig om det, självklart ska jag ge kroppen allt den behöver det gör jag idag med. Kött, fisk, avokado, ägg, frukt, grönsaker osv. Jag blir alltid orolig om min kropp fått i sig för lite och jag känner av det, då fyller jag på.

Jag har ett friskt tänkande men en strävan att bli smalare för jag tycker det ser bra ut.
Citera
2016-01-02, 00:50
  #159
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Men är ni på riktigt eller vart har jag skrivit att jag svälter mig själv? Jag åt nyss en pizza så då måste svält fått en ny mening? Varför reagerar alltid folk så mycket för att man inte är tjock undrar jag? Skit i något missvisande bmi? Ja det är bra riktlinjer, men det stämmer inte alltid. Ska jag anta att en kille med ett väldigt högt bmi har fetma? Utan att ha sett kroppen? Tänk om han är bodybuilder då? Ja jag bryr mig ofta om vad jag äter och ser till att vara aktiv för en bra hälsa och ett långt liv. Nu försvann min mens vilket jag ser allvaret i. Jag börjar med att pröva äta mer fett eftersom en här tipsade mig om det, självklart ska jag ge kroppen allt den behöver det gör jag idag med. Kött, fisk, avokado, ägg, frukt, grönsaker osv. Jag blir alltid orolig om min kropp fått i sig för lite och jag känner av det, då fyller jag på.

Jag har ett friskt tänkande men en strävan att bli smalare för jag tycker det ser bra ut.

Problemet är att du äter normalt med kcal, men hälften av dina kalorier kommer från pizza och godis. Du dricker dessutom alkohol. Dina macros är OK men du får inte i dig något vettigt över huvud taget. Du får tycka vad du vill, men du har ett facit att din kropp har PRIORITERAT BORT FÖRMÅGAN AV VARA FERTIL, och då har det gått långt.

Det spelar ingen roll hur nyttig du tycker du är, du har ju för fan facit framför dig. Du måste väl inse att du faktiskt gör något galet?
Citera
2016-01-02, 10:02
  #160
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Men är ni på riktigt eller vart har jag skrivit att jag svälter mig själv? Jag åt nyss en pizza så då måste svält fått en ny mening? Varför reagerar alltid folk så mycket för att man inte är tjock undrar jag? Skit i något missvisande bmi? Ja det är bra riktlinjer, men det stämmer inte alltid. Ska jag anta att en kille med ett väldigt högt bmi har fetma? Utan att ha sett kroppen? Tänk om han är bodybuilder då? Ja jag bryr mig ofta om vad jag äter och ser till att vara aktiv för en bra hälsa och ett långt liv. Nu försvann min mens vilket jag ser allvaret i. Jag börjar med att pröva äta mer fett eftersom en här tipsade mig om det, självklart ska jag ge kroppen allt den behöver det gör jag idag med. Kött, fisk, avokado, ägg, frukt, grönsaker osv. Jag blir alltid orolig om min kropp fått i sig för lite och jag känner av det, då fyller jag på.

Jag har ett friskt tänkande men en strävan att bli smalare för jag tycker det ser bra ut.
Hur resonerar du bakom liknelsen med att en kille som är bodybuilder kan ha högt bmi? Bmi är som du säger riktlinjer, men du kan fortfarande inte undkomma att din mens har upphört. Bmi-skalan är ganska bra riktlinjer för alla utöver tunga bodybuildres. Men skit i allt vad siffror är, både på vågen och bmi, kolla i spegeln.

Jag säger inte att du gör fel eller dömer dig. Utan hoppas att du tillslut blir nöjd med din kropp. Dock inte med en lidande hälsa. Tycker du borde se över kosten på både macro och micronivå. För din kropp har redan börjat säga ifrån och snart kan du börja märka av det på huden och håret också.
Citera
2016-01-02, 10:56
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Problemet är att du äter normalt med kcal, men hälften av dina kalorier kommer från pizza och godis. Du dricker dessutom alkohol. Dina macros är OK men du får inte i dig något vettigt över huvud taget. Du får tycka vad du vill, men du har ett facit att din kropp har PRIORITERAT BORT FÖRMÅGAN AV VARA FERTIL, och då har det gått långt.

Det spelar ingen roll hur nyttig du tycker du är, du har ju för fan facit framför dig. Du måste väl inse att du faktiskt gör något galet?

Hur kan du säga att hälften av mitt kaloriintag kommer från fel saker bara för jag unna mig en pizza en fredagkväll? Äter inte ens godis så vas du baserade det antagandet på vet jag inte. Är rätt noga med att få i mig rätt saker för att bland annat hy och hår ska må bra, men har inte varit så noga med att få i mig feta saker som grädde och ost. Försöker äta lite mer av det nu.
Citera
2016-01-02, 16:18
  #162
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Hur kan du säga att hälften av mitt kaloriintag kommer från fel saker bara för jag unna mig en pizza en fredagkväll? Äter inte ens godis så vas du baserade det antagandet på vet jag inte. Är rätt noga med att få i mig rätt saker för att bland annat hy och hår ska må bra, men har inte varit så noga med att få i mig feta saker som grädde och ost. Försöker äta lite mer av det nu.

Jag frågade dig ungefär hur du åt, låt mig förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Igår åt jag en knäckemacka utan smör med julskinka och lite senap samt en knäckemacka med en gravad lax skiva + cola zero till lunch. Till middag drack jag en energidryck och åt en halv stark thaisallad. Sen unna jag mig också ett glas oboy och tre dumlebitar.

Så det jag behöver tänka på är mer fett så kommer mensen nog tillbaka. Ska göra brocolligratäng med mycket grädde idag tänkte jag det kanske sättet fart på kroppen??

Jag höftar kcal:

En knäckemacka utan smör med julskinka och lite senap: ~100 kcal.
En knäckemacka med en gravad lax skiva: ~150 kcal.
Cola zero: 0 kcal.
En energidryck: 0 kcal om det är light, annars ~150 kcal.
En halv thaisallad: ~400 kcal.
Ett glas oboy: 150-200 kcal.
Tre dumlebitar: ~100 kcal.

Typ 1050-1100 kcal, varav 450-550 kcal kommer från skräp. Alltså ca 650 kcal från MAT, vilket är löjligt lågt. Den där broccoligratängen tillkommer visserligen men det är inte mycket. Broccoli innehåller knappt inga kalorier och grädde är inte superkvalitativt att äta sådär upp och ner.

Jag skulle säga att din kropp behöver runt 1400 kalorier per dag från mat, och du får inte ens i dig hälften av det. Det är inte konstigt att din kropp sparar in på vitala funktionen när den inte får energi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback