Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-26, 18:41
  #1
Medlem
Hayo!

Satt oskyldigt och spelade lite rocket league tidigare idag när datorn helt plötsligt dog. Datorn startade igen men med två svart skärmar. Alla fläktar på grafikkortet fungerar som de sig bör osv, men grafikkortet hittas inte i enhetshanteraren. Testat med ett annat grafikkort (ett som, till skillnad från mitt nuvarande, inte behöver strömförsörjning). Samma sak där, går inte att hitta i enhetshanteraren, trots att jag avaktiverar det integrerade grafikkortet.

Häromdagen hände ungefär samma sak, men då lös min lampa vid ON-knappen på datorn rött (har en HP dator) och pep. Lät den svalna ned sig (trots att den inte var speciellt varm) några minuter och sen startade den igen.

Är det möjligen PSU'n som spökar och hur testar jag enklast detta om jag inte har ett extra till hands? Värt att nämna är att jag har två PCI E-portar, en som vanligtvis aldrig används, och de båda grafikkorten uppträder på samma sätt oavsett vilken port jag använder.

Har testat att avinstallera alla drivrutiner kopplade till grafikkorten, men har ingen möjlighet att lägga på dem igen då de inte hittar att något kort faktiskt fysiskt finns i datorn (nvidia kräver tex en Nvidia GPU för att ens starta deras drivrutin-installer).

Någon som har några tips?
Citera
2015-07-26, 18:57
  #2
Medlem
Jag tror inte riktigt det är något som "spökar" utan låter mer som att någonting har gått sönder.
kan vara många olika saker som har hänt, hu gamal är datorn?
Om vi fick veta vilka delar du har i datorn så blir det lättare att diagnostisera!
Citera
2015-07-26, 19:35
  #3
Medlem
x12s avatar
Om datorn startar såpass att du kommer in i enhetshanteraren mm så är ju nätagget helt, särskilt om ett grafikkort som är så strömsnålt att det inte behöver separat 12v-matning kopplats in, då kan ju även uteslutas (åtminstone för det kortet) att den 12v-railen lagt ner och att nätagget inte överlastas.

Hjälper inte att söka efter "ny maskinvara" ? Visa dolda enheter? Gula trianglar på nåt?

Testa resetta bioset. Titta sedan i bios om det står nåt om pci-slottarna eller om det går inaktivera och sedan aktivera dem igen. Sök isåfall återigen efter nya enheter i windows.

Det kan inte uteslutas att nån strömtopp, kanske beroende på ett sviktande nätagg eller på elnätsstörningar eller nåt annat, fått kortet att dippa litegranna och därmed fått windows att bugga ur och tappa bort porten, avregistrerat den i registret eller nåt annat dumt..
En ominstall kan vara värd att testa.

Hjälper inte det så .. det är väldigt ovanligt, men frågan på om inte moderkortet därefter hamnar överst på listan över tänkbara kandidater.
Citera
2015-07-26, 20:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon9542
Jag tror inte riktigt det är något som "spökar" utan låter mer som att någonting har gått sönder.
kan vara många olika saker som har hänt, hu gamal är datorn?
Om vi fick veta vilka delar du har i datorn så blir det lättare att diagnostisera!

I7 3770, GTX 670, 16gb ram, ~450w nätagg, en lite småmoddad HP dator som levt klockrent i snart 3 år.


Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om datorn startar såpass att du kommer in i enhetshanteraren mm så är ju nätagget helt, särskilt om ett grafikkort som är så strömsnålt att det inte behöver separat 12v-matning kopplats in, då kan ju även uteslutas (åtminstone för det kortet) att den 12v-railen lagt ner och att nätagget inte överlastas.

Hjälper inte att söka efter "ny maskinvara" ? Visa dolda enheter? Gula trianglar på nåt?

Testa resetta bioset. Titta sedan i bios om det står nåt om pci-slottarna eller om det går inaktivera och sedan aktivera dem igen. Sök isåfall återigen efter nya enheter i windows.

Det kan inte uteslutas att nån strömtopp, kanske beroende på ett sviktande nätagg eller på elnätsstörningar eller nåt annat, fått kortet att dippa litegranna och därmed fått windows att bugga ur och tappa bort porten, avregistrerat den i registret eller nåt annat dumt..
En ominstall kan vara värd att testa.

Hjälper inte det så .. det är väldigt ovanligt, men frågan på om inte moderkortet därefter hamnar överst på listan över tänkbara kandidater.

Testat hårdreseta moderkortet genom att ta bort batteriet, men det hjälpte tyvärr inte. Jag tycker mig inte så någonting konstigt i enhetshanteraren.. ser dock bara det integrerade kortet i listen över bildskärmskort (även när man visar dolda enheter och även testat "söka efter maskinvaruförändringar").

Vad tänker du på när du säger ominstall? Alltså lägga om window, eller någon ominstallation av bios?
Citera
2015-07-27, 00:27
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Vad tänker du på när du säger ominstall? Alltså lägga om window
Pricis så ja, att installera om windows, för att helt utesluta att det är nån registerskada, nåt med plug&play som buggat ur, nånting alls med operativet eller drivrutinerna.

Syns då inte pci-slottarna, ens efter en format+ominstall, då är det nog bara moderkortet kvar som kan vara fel på. Jag kan inte komma på nåt mer och som inte redan är testat/uteslutet.
Citera
2015-07-27, 11:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Pricis så ja, att installera om windows, för att helt utesluta att det är nån registerskada, nåt med plug&play som buggat ur, nånting alls med operativet eller drivrutinerna.

Syns då inte pci-slottarna, ens efter en format+ominstall, då är det nog bara moderkortet kvar som kan vara fel på. Jag kan inte komma på nåt mer och som inte redan är testat/uteslutet.

Tråkigt nog fungerade inte detta heller, fortfarande inte en suck till att hitta grafikkortet. Däremot hittar den nu en oidentifierad enhet, nämligen mitt ljudkort som är inkopplat på pic e x1, alltså en så.

Helskumt att pci-portarna för grafikkortet skulle sluta fungera.. Då är ju frågan om det är båda grafikkorten som inte fungerar, eller moderkortet. Attans..
Citera
2015-07-27, 14:01
  #7
Medlem
Det är med 80% säkerhet något kajkon på moderkortet.
Du har ju provat men ett annat grafikkort och det funkade inte, det enda som återstår är att prova med ett annat moderkort.
Och sen hoppas att det som orsakade strulet inte hade sönder grafikkortet...
Citera
2015-07-27, 21:22
  #8
Medlem
Du borde ha nämnt ljudkortet tidigare. Ta bort den och testar grafikkort igen.

Har du en annan dator att testa grafik och ljudkort?
Vart fick du 350W nätagget från och hur gammal är den?
Citera
2016-08-24, 19:39
  #9
Medlem
Hur slutade denna historia?

Jag har nämligen samma problem.
Min laptop dog när jag såg en stream uppkopplat på tvn.
Datorn stängdes av och startade upp sig igen. Efter det så gav den ingen respons när man satte in en hdmi eller vga i datorn. Laptopens skärm funkar men det går inte att få upp bilden på en annan monitor.

Sen hittar den heller inte grafikkortet utan ett standard grafikkort. Microsoft Basic Display Driver
Citera
2016-08-27, 02:36
  #10
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willeoo
Hur slutade denna historia?

Jag har nämligen samma problem.
Min laptop dog när jag såg en stream uppkopplat på tvn.
Datorn stängdes av och startade upp sig igen. Efter det så gav den ingen respons när man satte in en hdmi eller vga i datorn. Laptopens skärm funkar men det går inte att få upp bilden på en annan monitor.

Sen hittar den heller inte grafikkortet utan ett standard grafikkort. Microsoft Basic Display Driver

Troligen din extra grafikkrets om bränt. Har du garanti kvar så grattis, dom brukar haverera efter 2 år och 2 månader ungefär precis lagom till att den gått ut.
Dom sitter trångt till med otillräcklig kylning vilket gör att livslängden ofta blir rätt kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback